SSD upgrade Asus N53JF, werkt alles nog?

Status
Niet open voor verdere reacties.

YannickdV

Gebruiker
Lid geworden
9 jun 2012
Berichten
90
Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort weer naar school en heb geen zin om weer een nieuwe laptop te gaan kopen, die ik nu heb voldoet op zich goed alleen is ie ietwat (lees: vervelend) langzaam.

Hier wat specificaties:

i5 M460 @ 2.53GHz
4GB Ram
Windows Home Premium 64-bit
Western Digital 640GB HDD

Ik wil hem eigenlijk een opfrisbeurt geven door er bijvoorbeeld een SSD in te zetten en eventueel het RAM geheugen te upgraden. Ik vraag me af waar ik het meeste mee win.
Ook wil ik graag weten of ik alles nog aan de praat krijg na een complete schone installatie op de ssd. De laptop beschikt over Nvidia Optimus, kan ik dit weer werkend krijgen?

Ook heeft de laptop media-toetsen, ik neem aan dat die software allemaal van de Asus website is te halen? Hij beschikt ook over een dual-boot functie, een soort van linux based systeempje waar je feitelijk niks aan hebt.
Ik vroeg me af of ik daar misschien een volledige versie van Ubuntu oid kan zetten.

Groeten Yannick:)

Ik zat hier dus aan te denken http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/70678
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je zelf het meeste snelheid gaat winnen met de SSD. Gebruik je wel eens zodanig veel geheugen dat het vol loopt? (zie je wel eens in taakbeheer dat je bijna 4 GB vol hebt?) Als je zeker weet dat je meer dan 4GB RAM nodig hebt, dan geloof ik dat gelijk ;)

Wat je andere vragen betreft: Optimus moet je weer werkend kunnen krijgen als je de juiste drivers weer installeert. Misschien is het verstandig om alvast van tevoren te kijken welke drivers er allemaal beschikbaar zijn. Hetzelfde geldt voor de multimediatoetsen: met de juiste drivers moeten deze gewoon weer werken ;)
Wat de boot met dat kleine linux betreft: ik denk dat je dat wel kwijt raakt bij een schone installatie. Eventueel kan je wel je huidige harde schijf klonen, dan blijft het waarschijnlijk wel behouden. Een dual boot van windows & linux ubuntu maken kan in ieder geval altijd, daar zijn genoeg handleidingen voor te vinden op internet ;)

Hopelijk beantwoord dit een beetje je vragen?
 
Voordat u een SSD aanschaft zou ik eerst eens informeren of de laptop er wel mee overweg kan en zo ja, welke type/soort SSD aanbevolen wordt door de leverancier van de laptop.
Ik ben er inmiddels in de harde praktijk achter gekomen dat niet in elke laptop zo maar de HD vervangen kan worden door een SSD. Bij mij betrof dat een splinter nieuwe HP Pavilion waarbij de BIOS de SSD niet herkende (ondanks BIOS upgrade en allerlei andere zaken die ik probeerde) en ik dus maar met de HD waar ie mee geleverd was verder moest.
 
K1pje

Bedankt voor je uitleg, dit beantwoord wel mijn vragen. Ik ga dan geen dual-boot doen want ik wil niet de hele tijd die HDD mee moeten nemen. Die zet ik er wel in mijn desktop bij.

srpchulp

Over mijn desktop gesproken, daar zit een 64gb samsung ssd in. Zou ik die eruit kunnen halen en even in de laptop stoppen om te kijken of dat werkt of krijg ik dan problemen?

Groeten, Yannick
 
Windows zal nooit vanaf de 64GB SSD kunnen draaien vanwege andere hardware, maar je kunt wel kijken of de schijf herkent en dus geaccepteerd wordt door de laptop in de BIOS ;) Zelf denk ik dat het wel gaat werken aangezien je een Asus laptop hebt.

Voor Dual boot heb je overigens geen extra (externe) harde schijf nodig, maar je moet wel 2 partities maken op de schijf, zie ook gewoon de handleidingen die volop op internet staan ;)
 
K1pje

Bedankt voor je uitleg, dit beantwoord wel mijn vragen. Ik ga dan geen dual-boot doen want ik wil niet de hele tijd die HDD mee moeten nemen. Die zet ik er wel in mijn desktop bij.

srpchulp

Over mijn desktop gesproken, daar zit een 64gb samsung ssd in. Zou ik die eruit kunnen halen en even in de laptop stoppen om te kijken of dat werkt of krijg ik dan problemen?

Groeten, Yannick


Dat is af te raden, een HD of SSD van de ene PC in de andere stoppen. Grote kans dat de windows die op die SSD staat daarna niet meer (goed) werkt als ie weer terug gezet wordt.

Wat u zou kunnen overwegen is om een SSD aan te schaffen (dan wel iets groter dan 64GB, wat dat is wat weinig om een heel systeem op te alten draaien) en dan gewoon proberen of dat werkt. Als dat dan niet goed werkt dan kan de nieuwe SSD altijd nog bijgeprikt worden in de PC waar nu ook al een SSD in zit. SSD's werken (bijna) altijd zonder problemen in een PC, maar niet altijd in een laptop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan