ssd

Status
Niet open voor verdere reacties.

nicksanten

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2009
Beste helpers,

Laats heb ik een nieuwe computer gekocht bij alternate.nl voor 900,- (kan je zien door op mijn naam te drukken en dan bekijk systeem)

Maar als ik dan dit zie dan zie je echt veel prestatie verschil. Maar het is wel erg duur. Heeft het nou echt zin voor mij om zo'n ssd erin te zetten en voor wat moet ik dan gaan?... zou ik ook mijn windows nog over kunnen zetten naar die schijf?

Alvast bedankt

Groeten nick

Re:

Er is zeker prestatieverschil, echter de vraag is of je dit nodig hebt.
SSD is een technologie die snel in opkomst is, maar het is nog aan de dure kant.

Het hangt er helemaal vanaf wat je wilt. Heb je het geld voor een SSD over zodat je pc wat sneller opstart, je net even wat korter moet wachten etc... of bespaar je dat geld omdat je systeem zo ook wel goed loopt.

een derde optie is om nog een 1tb schijf van een identieke serie als je nu hebt(spinpoint F1) kopen, en deze in raid 0 zetten.

Raid is een technologie die schijven samen laat werken, waardoor je hogere leessnelheden heeft. Als je bijvoorbeeld een bestand van 1 mb opslaat, slaat hij 512kb op op de ene schijf en 512 op de andere. Op het moment dat je dit weer wilt openen, heb je dus dubbele leessnelheid omdat hij het van 2 schijven kan laden.

Voor meer informatie over RAID, zoek even op wikipedia.

Dan de vraag of je je windows over kan zetten. in theorie is dit mogelijk, maar in de praktijk is het meestal handiger om belangrijke bestanden te backuppen op bijv. een externe hardeschijf, usb stick, dvd of iets dergelijks, en vervolgens windows opnieuw te installeren. Hiervoor moet je wel een windows cd hebben, en de bijbehorende drivers van je videokaart, moederbord etc.

en die 2 in raid 0 zetten bedoel je? ja dat kan. en dan ben je goedkoper uit als ssd schijven halen.

maar raid 0 brengt wel wat risico's met zich mee. maar alle infor over raid opstellingen kun je vinden op wikipedia.

p.s. raid 0 heeft niks te maken met world of warcraft.

Maar hoef ik alleen zo'n schijf te kopen of moet ik dan ook nog meer kopen?
En wat is dan weer het verschil tussen een raptor en een ssd?

het verschil is een raptor is een gewone harde schijf die gewoon een snellere rotatie snelheid heeft. een normale harde schijf werkt meganisch.

een ssd werkt als een soort flash of ram geheugen. het is een elektronische schijf. elektra is sneller als mechanieka. (jah ik verzin die woorden ook net zelf)

voor meer info lees wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Solid_state_drive

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan