stabiel

Status
Niet open voor verdere reacties.

ABS2005

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2005
Berichten
10
Mijn geschiedenis:
Tijdens schone xp installatie herkent pc mijn sata-hdd niet. Heb hier veel over gelezen (is een ongelukkige combi van ASUS a7n8x met sata-schijf) maar ben mijn probleem niet tegen gekomen.

Mijn heden:
De Sata nu geheel losgekoppeld en werk op een geleende ide-hdd (Maxtor, evenals mijn sata). Ik heb nu 2 problemen;

1. Win xp is zeer instabiel. Loopt vast bij opslaan bestanden (downloaden), openen van bijv een powerpoint-email vanuit outlook express en tijdens internetten geregeld. Kan het een foute instelling in mijn bios zijn?? XP is al instabiel vanaf installatie.

2. Zodra ik mijn sata-schijf wel aansluit start windows niet meer op. Ik heb in xp mijn raid controller geinstalleerd en volgens xp werkt het goed.

Iemand suggesties??
:thumb:
 
om te beginnen zou ik windows nog eens proberen opnieuw te installeren. eerst zorgen we er dus voor dat windows xp goed werkt. maar ik neem aan dat die schijf die der nu in zit maar tijdelijk is en dus windows er weer af zal vliegen?
hang eens je schijf waar je normaal windows op wilt zetten in een andere pc en kijk wat die doet(slave): start die ook niet op of doet ie raar, dan zal het wrs aan de schijf zelf liggen
 
Dank voor je snelle reactie!!

Dit is al de 2e installatie. Heb over de vorige heen geiinstalleerd omdat die niet stabiel was. Ik heb nu dus hetzelfde probleem met mijn huidige installatie.

Ik kan de hdd waar windows nu opstaat voorlopig blijven lenen/ misschien overkopen. Grootste ergernis is om het moment dat win xp steeds vastloopt. Daarna is de Sata-schijf pas belangrijk. Had trouwens begrepen dat je niets met master-slave hoeft te doen bij combi ide en sata. Klopt dit?
De Sata er bij iemand anders inhangen is goed idee, dat ga ik na pinksteren proberen!! Blijf ik alleen zitten met win xp...
 
draaide voorheen xp goed?(toen je dus nog neit opnieuw geinstalleerd had)
 
Het systeem liep voorheen prima. Balen, zou nu uiteraard willen dat ik nooit aan t formateren begonnen was...
 
had je na de installatie METEEN updates doorgevoerd? virusscanner geinstalleerd? antispyware? dit is van levensbelang!!! je computer is namelijk na een kersverse installatie een zeef en hackers en virussen geraken dan zeer makkelijk op je pc
 
Stond in het Bios wel je SATA schijf als eerste opstart?
Is de SATA controller wel ingeschakeld in het Bios?
Heb je tijdens de installatie van Windows Xp op je SATA schijf wel op F6 gedrukt om de SATA driver tijdens de setup te kunnen installeren?(dit verklaard waarschijnlijk het niet zien van de SATA schijf tijdens de setup)

Probeer nog eens Windows op die SATA schijf te installeren, maar laat de geleende IDE schijf er even uit. Onhoudt hoe deze zit aangesloten, zodat je hem weer terug kunt zetten, als de installatie weer niet lukt op de SATA schijf.

Zorg dat je een floppy hebt met daarop de SATA driver. Deze staat op de moederbord cd-rom, als het goed is moet je drie of vier kleine bestandjes op een floppy zetten.
 
Laatst bewerkt:
- Sata start als 2e (na floppy)
- Sata is ingesteld; de raid controller herkent de sata wel bij het opstarten
- f6 tot in den treure herhaald...

Ik heb niet direct een virusscanner geinstalleerd. Kan ik gewoon een online scan doen?? Ga ik morgen even proberen en dan laat ik ff horen wat ie gevonden heeft.

:thumb: bedankt zover
 
Geplaatst door ABS2005

- f6 tot in den treure herhaald...
Wanneer druk je precies op F6?
Vrijwel aan het begin van de setup, wordt onder in beeld aangegeven dat je F6 nodig hebt voor SCSI/Raid driver. Op dat moment een paar keer op F6 drukken. Je ziet nog niks gebeuren, maar verderop wordt er om de floppy gevraagd met driver.
 
Inderdaad aan t begin installatie. Vervolgens installeer ik de Raid Controller en herkent windows de schijf heel even... Daarna vastloper of melding dat er geen harde schijf aanwezig is....
 
Ik weet niet hoe het bij Asus zit, maar op mijn eigen moederbord(Gigabyte Ga-8knxp) moet ik 2een andere SATA driver gebruiken, als ik niet de RAID funktie van de controller gebruik.
 
als je der in slaagt om windows op je SATA schijf te krijgen(hier kan ik helaas niet veel over zeggen omdat mijn kennis niet ver genoeg reikt;)) zorg er dan voor dat tijdens de installatie je internetkabel NIET aangesloten is, windows zit dan namelijk al op het internet en dan krijg je natuurlijk een heleboel binnen. en voor je het internet opgaat installeer je een virusscanner(bijvoorbeeld AVG) en misschien best ook meteen verschillende spywarescanners die op de agtergrond worden uitgevoerd(spysweeper, spywareguard en spywareblaster==>die zie je niet in je systemtray) je zou dus in je systray de volgende moeten hebben: avg, spysweeper en spywareguard. daarna mag je het internet aansluiten en het eerste wat je doet is alle vier de scanners updaten. daarna meteen windows update en dan download je ook nog de volgende antispywarescanners: spybot en ad-aware.(ik heb ook nog ewido der bij staan, maar als je dit ook wilt doen, dan mag die niet tegelijk aanliggen met je AVG, dit om conflicten te vermijden:). je kan misschien nu je windows nog op je pc staat al die virusscanner(s) en spywarescanners al downloaden en op CD zetten, hierdoor ben je al beveiligd zonder dat je al een bit hebt gedownload, dit is dus veel beter. maar zeker windows update niet vergeten!!! ik zat gisteren bij een kennis waarvan windows update niet meer werkte: zijn msn ging niet meer, pc ging supertraag ,gmail notifier ging niet, windows messenger ging niet... ik heb dan windows update kunnen herstellen en al de updates gedownload(17) en zijn pc ging weer als een zonnetje(alleen was de pc nog iets te traag maar hij ging al iets sneller) dat sneller maken heb ik dan kunnen doen met mijn lijstje van antispyware-en virusscanners. het is ook beter om tijdens het installeren zo weinig mogelijk apparaten aan te sluiten(scherm, muis en toetsenbord lijken mij voldoende en uiteraard ook de voedingskabel:p maar dat spreekt voor zich)

als der dan nog problemen zijn met instabiliteit moet je het maar posten, maar dan vrees ik dat we het in de hardware zullen moeten gaan zoeken:(
 
Hartelijk dank voor jullie hulp en ideeen!!

Het is helaas niet gelukt maar vervelender is nog dat ik mijn sata-schijf heb vernield doordat de "low level format" vastliep. Hoor nu pas van alle kanten dat ik beter geen ll-format had kunnen doen maar ja...
Ben inmiddels zo zat van SATA dat ik gewoon voor een ide-schijf ga kiezen. Misschien in de toekomst nog maar eens proberen; tijd heelt immers alle wonden :rolleyes:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan