• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Staffel met getrapte prijs

Status
Niet open voor verdere reacties.

wiki

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2007
Berichten
576
Het lukt me niet om een formule om te bouwen. Helpmij :confused:ajb
In de bijlage moet het duidelijk worden, maar in het kort:
De formule zoekt in een schema naar een prijs passend bij een aantal en vermenigvuldigd het aantal met de prijs.
Alleen de prijs wordt naar gelang het aantal stapgewijs verlaagd, maar de prijzen in de stappen moeten wel doorberekend worden.

gr wim

(kijken hoe snel je nu kunt zijn Roncancio:D)
 

Bijlagen

  • Staffel.xls
    20,5 KB · Weergaven: 1.120
Laatst bewerkt:
Wiki, Wat een bijzondere manier van het gebruik van een staffel. Normaal gesproken betaal je namelijk de stuksprijs over de gehele aangekochte partij. Dus niet 'het aantal tussen zoveel en zoveel is zoveel, en daar bovenop het restje van de hogere staffel'...

Groet, Leo
 
is dit wat je zoekt?

=ALS(B14<200;$B$7;B14*INDIRECT(ADRES(6;VERGELIJKEN(B14;$C$1:$F$1;1)+2)))+SOM(E14:G14)

in cel H13

je vergeet de som van de aantallen x prijs op te tellen bij de kosten
dus in e f g 13 --> b13 x b3
 

Bijlagen

  • Staffel(1).xls
    19,5 KB · Weergaven: 441
Wiki, Wat een bijzondere manier van het gebruik van een staffel. Normaal gesproken betaal je namelijk de stuksprijs over de gehele aangekochte partij. Dus niet 'het aantal tussen zoveel en zoveel is zoveel, en daar bovenop het restje van de hogere staffel'...

Groet, Leo

Het klopt echt en ik moet de factuur meken:(

gr wim
 
=ALS(B14<200;$B$7;B14*INDIRECT(ADRES(6;VERGELIJKEN(B14;$C$1:$F$1;1)+2)))+SOM(E14:G14)

in cel H13

je vergeet de som van de aantallen x prijs op te tellen bij de kosten
dus in e f g 13 --> b13 x b3

Beste Jan, Dit zoek ik niet. In de bijlage heb ik wat aanpassingen gemaakt met de gewenste output in een aparte regel.

gr wim
 

Bijlagen

  • Staffel aangepast.xls
    22 KB · Weergaven: 394
Heeft een van de forumleden nog een aanzet voor de oplossing:confused:

gr wim
 
Hangt ervan af hoeveel het oplevert....

=ALS($B$15<=200;$B$15*$B$3;200*$B$3+ 50* KIEZEN(INTEGER($B$15/50-3);$C$3;SOM($C$3:$D$3);SOM($C$3:$E$3);SOM($C$3:$F$3))+REST($B$15;50)*VERSCHUIVING($B$3;0;INTEGER($B$15/50-3)))

of 'simpeler'
=ALS($B$15<=200;$B$15*$B$3;200*$B$3+50*SOM(VERSCHUIVING($C$3;;;;INTEGER($B$15/50-3)))+REST($B$15;50)*VERSCHUIVING($B$3;0;INTEGER($B$15/50-3)))
 
Laatst bewerkt:
Hangt ervan af hoeveel het oplevert....
Eeuwige roem en een gestreeld ego;)

Beide formules hebben als uitkomst € 466,- terwijl dit zou moeten zijn € 416,-
1-200 200 x 1,25
201-250 50 x 1,15
251-300 50 x 1,10
301-350 50 x 1,05
351-351 1 x 1,00

en dit verschil ontstaat al bij >200. Het lijkt er dus op dat er boven de 200 met 50 teveel gerekend wordt. Ku je dit uit de formule halen?

gr Wim
 
Er mag voor jou ook nog wel enige roem overblijven: gedeelde roem.......

En als je de formule begrijpt is het een fluitje van een cent.
 
Laatst bewerkt:
=ALS($B$15<=200;$B$15*$B$3;200*$B$3+ 50* KIEZEN(INTEGER($B$15/50-3);$C$3;SOM($C$3:$D$3);SOM($C$3:$E$3);SOM($C$3:$F$3))+REST($B$15;50)*VERSCHUIVING($B$3;0;INTEGER($B$15/50-3)))[/COLOR]

of 'simpeler'
=ALS($B$15<=200;$B$15*$B$3;200*$B$3+50*SOM(VERSCHUIVING($C$3;;;;INTEGER($B$15/50-3)))+REST($B$15;50)*VERSCHUIVING($B$3;0;INTEGER($B$15/50-3)))

Ik stel geen vragen uit gemakzucht, want ik wil ze liever zelf oplossen. Alleen dit lukt niet altijd. Kun je me wel op weg helpen waar ik moet zoeken?

Waar staat 50-3 voor, deze zie ik terugkomen en wat doet/is REST?
 
Gebruik de formule-editor: F2, ga op een funktie in de formule staan en klik op het = teken van de formule-editor. Zo kun je ieder onderdeel
van de formule beoordelen.
In de hulpfunktie van Excel kom je snel achter de betekenis van Rest (=Modulo).
 
Gebruik de formule-editor: F2, ga op een funktie in de formule staan en klik op het = teken van de formule-editor. Zo kun je ieder onderdeel
van de formule beoordelen.
In de hulpfunktie van Excel kom je snel achter de betekenis van Rest (=Modulo).

De Rest functie ken ik niet maar de uitleg lijkt logisch.

De formule heb ik doorgelopen door in de formulebalk op een 'deel'formule te gaan staan en op Fx te klikken. Ik ben helaas niets wijzer geworden en kan niet achterhalen wat fout gaat in de berekening.


gr wim
 
Beste , misschien beter nog eens een voorbeeldje uploaden hoever je al staat , als bepaalde kandidaat helpers alles nog moeten in elkaar boxen :( kan het zijn dat andere terug de draad opnemen en verder uitpluizen tot het tot een oplossing komt .
 
Lijkt dit er een beetje op.
Kon binnen de Als-functie.

Aangezien je steeds dezelfde aantallen opgaf, is het moeilijk te bepalen welke kolom je moet nemen bij de telling van bv. aantal 276.
Anders verander je deze stukjes in de formule. (D15-$F$1)*$F$5 in E.
Dus 1 kolom eerder.
 

Bijlagen

  • 14-04-09 Staffel aangepast(1).xls
    23,5 KB · Weergaven: 253
Ik heb volgende matrix formule voor cel E13:
Code:
=SOM((($C1:$F1)-($B$1:$E$1))*($B3:$E3)*(B13>=$C$1:$F$1))+(MAX(B13;$F$1)-$F$1)*$F3+ALS(B13<$C$1;B13*$B3;0)
Bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER.
Door jouw opzet niet zomaar te kopieren.
 
Paul en Harry bedankt

Door jouw opzet niet zomaar te kopieren.

Paul heb jij een suggestie voor een handiger/logischer opzet?
Ik wil graag een rapportageformat maken voor verschillende contracten met verschillende staffelniveaus en prijzen. Deze kan ik uiteraard later inbrengen adhv een stamblad. Vaak is sprake van vaste kosten als een minimum hoeveelheid niet gehaald wordt.

gr Wim
 
Beste Paul en Harry,

Paul's oplossing leek me het mooist maar bleek niet te werken. Wel op de ronde getallen en < 200 en > 350 maar de uitkomst wijzigde in de blokken van 50 niet.

De formule van harry heb ik aangepast en doorgrond.

Mocht er een logischer benadering/formule zijn dan hoor ik deze nog graag.

gr wim
 

Bijlagen

  • Staffel aangepast.xls
    40,5 KB · Weergaven: 444
Die had je al; maar nu aangepast voor cel F15 in je laatste voorbeeld:

Code:
=ALS($C$15<=200;$C$15*$C$3;200*$C$3+50*SOM(VERSCHUIVING($D$3;;;;INTEGER($C$15/50-4)))+REST($C$15;50)*VERSCHUIVING($D$3;0;INTEGER($C$15/50-4)))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan