standaard app vlc

userJan

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2023
Goedemorgen dames en heren.
Vraag, ik heb VLC mediaplayer geinstalleerd, deze wil ik als standaard gebruiken.
Ik heb alle muziek formaten toegewezen aan VLC, echter Windows 11 blijft de windows mediaplayer starten.
Ik heb ook getracht muziekfile openen standaard met VLC geen resultaat.
Graag uw hulp/advies.

Bijlagen

• 2025-09-22 10_44_28-Instellingen.jpg
    2025-09-22 10_44_28-Instellingen.jpg
    57,7 KB · Weergaven: 14
Wat gebeurt er als je VLC start en dan klikt op Media, Bestand openen en een audio- of videobestand kiest?
Zelf heb ik er nog nooit de problemen mee gehad die je beschrijft.
Ook niet op Windows 11.
Wat is de extensie van het bestand dat je opent met dubbelklik?

Dan wordt de muziekfile MP4 of MP3 of Flac afgespeeld, echter als ik in de verkenner dubbelklik op dezelfde muziekfile dan wordt de windows player geopend en gaat spelen en niet de VLC player..
Terwijl alle muziekformaten zijn toegewezen als standaard aan VLC.

En als je in de verkenner met rechts op een mp3 klikt, en kiest voor openen met, wat staat dan als voorkeur app?

De bestandstypen van #4 staan niet in je screenshot in #1.

Laatst bewerkt:
Alle extensies die je wilt erdoor laten openen vast toewijzen aan VLC, rechtermuisklik op het bestand/extensie via wijzigen.

Zelf heb ik er nog nooit de problemen mee gehad die je beschrijft.
Ook niet op Windows 11.
Ik denk dat er op internet wel honderdduizend problemen staan die jij niet hebt gehad.;)

Als het wijzigen van de standaardinstelling niet werkt, moet u de speler mogelijk opnieuw instellen.

Ga naar de map %LOCALAPPDATA%:
typ %LOCALAPPDATA% in de zoekbalk van het Startmenu en druk op Enter.
Zoek en verwijder de map Media Player: zoek in de map die wordt geopend de map "Media Player" en verwijder deze om de database te resetten.

Windows Media Player opnieuw installeren:
typ "Windows-onderdelen in- of uitschakelen" in de zoekbalk van het Startmenu en druk op Enter. Zoek Windows Media Player in de lijst, vink het vakje uit, start uw computer opnieuw op, schakel de speler opnieuw in en start hem opnieuw op om hem opnieuw te installeren.

Snelkoppeling >
C:\Windows\System32\OptionalFeatures.exe

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan