standaard boot selectie

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgrav000

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
929
Op een netbook met Windows XP Home Edition heb ik een Windows 7 Home Premium Upgrade als dubbel boot geïnstalleerd. Dat kan:ik heb op een andere computer Windows 7Home Premium Upgrade ook gedaan met Windows Vista als dubbel boot. Het werkt als een trein. Zo ook op het netbook. Probleem is echter dat Windows 7 met Vista keuze- vrijheid geeft t.a.v. welke Windows het standaard opstartsysteem is, maar met Windows XP niet. Op het netbook start Windows 7 onvermijdelijk standaard op terwijl ik graag de keuze zou hebben: XP of 7. Nu moet iik altijd bij het opstarten zijn om handmatig XP te selecteren. Nu heb ik uitgevonden dat je met bcdedit.exe /default /ID# (ingevoerd na de Opdrachtprompt) de standaard volgorde zou kunnen veranderen waarbij het # teken staat voor een lange ID tussen accolades. Mijn vraag is nu: waar kan ik de ID van Windows 7 en de ID van Windows XP vinden?

sgrav000
 
Hopelijk bedoel je dit...

Heey,

Misschien heb ik een relatief simpele oplossing, waarbij je het bij XP en Win7 kunt doen. Open het configuratiescherm (dit hoeft maar bij één van de twee systemen te gebeuren, want het wordt samen in één boot bestand opgeslagen), ga naar Systeem, dan naar Geavanceerde Systeem instellingen, dan naar het tablad: Geavanceerd. Als je daar op de knop Instellingen bij Opstart- en Herstel instellingen klikt, kun je kiezen wat er standaard geboot moet moet worden, en allerlei instellingen omtrent het booten van XP en Win7.

(de beschrijving komt vanuit Win7)

mr32
 
standaard opstart wijzigen

Bedankt mr 32 en Harry Snor. Jullie beider oplossingen in praktijk gebracht en beide werken!

sgrav000
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan