• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Standaard naar getal converteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolly01

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2009
Berichten
486
Kolom A bevat cellen met getallen die standaard zijn opgemaakt. Nou wil ik op een eenvoudige manier deze cellen als getal opmaken. De kolom selecteren en alsnog als getal opmaken lukt niet, de groene driehoek linksboven elke cel blijft staan.

Is er een manier om deze cellen als getallen te converteren?
 

Bijlagen

  • Map1.xls
    24,5 KB · Weergaven: 61
Laatst bewerkt:
jolly01,

Is er een manier om deze cellen als getallen te converteren?

Selecteer de kolom en bij het menutje wat verschijnt als je op het rode driehoekje staat, kiezen voor converteren naar getal.
 

Bijlagen

  • Converteer.jpg
    Converteer.jpg
    47,4 KB · Weergaven: 140
Laatst bewerkt:
zet ergens in een lege cel de waarde 1 kopier deze "1" en doe dan een rechtermuisklik op kolom A , dan kies je voor plakken speciaal daarna voor vermenigvuldigen .
 
In beide gevallen worden de 3 laatste cijfers een 0.

A2 =
Code:
871687110000368945

eerst deze opmaak na jullie oplossing van cel A2

Code:
8,71687E+17

als ik de cel dan met celeigenschappen opmaak als getal, krijg ik dit resultaat

Code:
871687110000368000
 

Bijlagen

  • Map2.xls
    32 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
jolly01,

Hier heb ik even geen antwoord op.
Normaal maakt hij er een getal van, mischien weet iemand hier een oplossing voor.
Suc6
 
zelf met een kopie en pastespecial lukt het me niet :confused:
 

Bijlagen

  • Map1(1).xls
    39,5 KB · Weergaven: 26
De vraag is of deze getallen moeten gebruikt worden in een formule ? Excel geeft een wetenschappelijke notatie weer voor oversized getallen maar intern wordt wel het getal opgeslagen zodat je het toch kan gebruiken in berekeningen. Wat je dus kan doen is alles omzetten naar getallen in een nieuwe kolom en deze verbergen. In je formule verwijs je dan naar deze verborgen kolom voor je berekeningen.Anders zal je bij de opmaak als tekst moeten blijven
De groene hoekjes kan je verwijderen door bij Extra >> Opties >> Foutcontrole >> Getal opgeslagen als tekst het vinkje te verwijderen

Mvg

Rudi
 
Laatst bewerkt:
Hallo Rudi,

Je hebt niet helemaal gelijk, Excel kent slechts 15 signifikante cijfers in een getal. Dit houdt in dat slecht de eerste 15 cijfers van een getal ongelijk aan nul zullen/kunnen zijn, vanaf het zestiende cijfer zal er altijd sprake zijn van een nul. Ook houd dit in dat er slechts gerekend wordt met een getal waarvan de eerste 15 cijfers ongelijk nul kunnen zijn terwijl dan ook nog het antwoord gegeven wordt in een getal waarvan hoogstens de eerste vijftien cijfers ongelijk nul zijn.
Kijk ook eens bij Help onder Specificaties en limieten van Excel.
 
Laatst bewerkt:
Ik probeerde te reageren gister maar de server lag er uit denk ik.



Ik wil alleen kolom A ontdubbelen met kolom B

met
Code:
=AANTAL.ALS(A2:A202;B2)

lukt het op het eerste gezicht. Maar als ik ter controle een cel uit kolom B plak in Kolom A dan krijg ik problemen want dan rekent de geplakte cel denk ik met 15 cijfers.
 

Bijlagen

  • Map1.xls
    28 KB · Weergaven: 42
Maar als ik ter controle een cel uit kolom B plak in Kolom dan krijg ik problemen want dan rekent de geplakte cel denk ik met 15 cijfers.

dat klopt.
Maar ieder getal van jou in je voorbeeld begint met 871687110000
Misschien kun je alleen de rechter 6 karakters pakken en dan ontdubbelen?
Code:
=RECHTS(A1;6)
Mmmm Pas nadat je kolom A ontdaan hebt van spaties, maar via Ctrl+H geeft Excel toch weer de wetenschappelijke schrijfwijze.
Dus beter:
Code:
=WAARDE(RECHTS(SPATIES.WISSEN(A2);6))

En als je dan later were de boel aan elkaar plakt:
Code:
=LINKS(A1;12)&E1
ben je klaar. Maar ik ga er wel vanuit dat alle getallen uit 18 cijfers bestaan.

Groeten,
Richard
 
Ha Richard,

Bedankt voor je reactie, hier kom ik wel verder mee. Volgens mij bestaan alle getallen uit 18 cijfers maar van een aantal getallen moet ik meer dan 6 cijfers isoleren.

Een paar vragen:

Wat bedoel je precies met " Ctrl+H "?
CTRL + voegt een nieuwe kolom in en CTRL H is zoeken.
Na CTRL + krijg ik het kolom invoeg schermpje, H kan ik dan niet meer intoetsen.

Code:
=WAARDE(RECHTS(SPATIES.WISSEN(A2);10))

en als ik nou 10 cijfers wil isoleren? Zo blijft de uitkomst uit 6 cijfers bestaan. Ik doe dus nog iets niet goed.
 
CTRL+ H is CTRL-toets en H-toets.
CTRL+H is zoeken én vervangen.

Wat bedoel je precies met 10 cijfers isoleren?

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Ctrl+F = Find / Zoeken
Ctrl+H = Replace / Vervangen
 
Misschien kun je alleen de rechter 6 karakters pakken en dan ontdubbelen?

Ik wil de rechter 10, 11 of 12 karakters kunnen pakken.
 
Laatst bewerkt:
Code:
=WAARDE(RECHTS(SPATIES.WISSEN(A2);11))

werkt wel, de cel gaf alleen de nullen van karakters 7,8,9 en 10 niet weer. 11 is een 1.

In ieder geval bedankt voor de reacties. :thumb: Mijn probleem is hiermee geloof ik opgelost.
 
Code:
=WAARDE(RECHTS(SPATIES.WISSEN(A2);11))

werkt wel, de cel gaf alleen de nullen van karakters 7,8,9 en 10 niet weer. 11 is een 1.

In ieder geval bedankt voor de reacties. :thumb: Mijn probleem is hiermee geloof ik opgelost.

Als het inderdaad is opgelost dan kan je dat rechts onderaan op de pagina aangeven.
Bvd.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan