standaard programma selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElineK

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2005
Ik wil mijn muziekbestand, .mp3, .wav en .flac standaard openen met de Mediaplayer classic. Deze speler, afgekort mplayerc, is stand alone en opent razendsnel, dus je hoeft niet een bakbeest als Windows mediaplayer, Monkeymedia, Realplayer of Itunes te openen wat best wel lang duurt als je 80.000 files hebt in je bibliotheek.

In XP heb ik de Mediaplayer Classic gewoon als standaard geselecteerd, klik ik op een muziekbestand, dan opent dit met mplayerc. Maar in Windows 7 lukt dit niet. Ik selecteer het als standaard programma voor mp3, wav en flac, klik op ok� en pardoes is een andere mediaplayer weer de standaard. Ik heb de mplayerc al ik de map programm files gezet, maar dat mag niet baten. Het lijkt erop dat Windows 7 niet een standalone programma ( dat is een programma dat je niet hoeft te installeren, maar gewoon zo werkt) als standaard wil hebben. Ik vind het reuze irritant. Ik stel de standaardprogramma's als volgt in:

Start Button
configuratiescherm
Internet opties (vaag natuurlijk, het heeft niets met internet te maken)
Programma's
Een bestandstype of protocol aan een specifiek programma koppelen
ik selecteer .flac
Ander programma
bladeren, ik selecteer mplayerclassic
openen
en dan is VLC media player opeens de standaard niet mplayerc

mplayerc wordt ook niet weggegeven als programma, terwijl dit het wel degelijk is en in dezelfde directory staat

Wie weet wat ik fout doe, ik vind het bijzonder lastig dat er steeds en idioot grote mediaplayer opent als ik 1 geluidsbestandje wil afspelen

Beste ElineK,

wat je ook kan proberen is het volgende:

- rechter-muisklik op een mp3-bestand
- klik op "Openen met..."
- klik op "Bladeren..."
- zoek in de lijst met mappen het exe-bestandje van je favoriete medaiplayer, selecteer deze en klik op "Openen"
- Zorg er vervolgens voor dat links onderin beeld het vakje "Dit type bestand altijd met dit programma openen" staat aan gevinkt.
- Klik op "OK".

Als het goed is moet nu elk mp3-bestand met deze palyer worden geopened.
Als dit werkt, kun je deze handeling herhalen voor voor de flac- en de wav-bestanden.

Mocht dit niet werken, dan kun je overwegen om VLC Media Player te de-installeren en kijken wat er dan als standaard player wordt geopenend.

Veel succes.

Groet,
Chris Verschoor

Beste ElineK,

wat je ook kan proberen is het volgende:

- rechter-muisklik op een mp3-bestand
- klik op "Openen met..."
- klik op "Bladeren..."
- zoek in de lijst met mappen het exe-bestandje van je favoriete medaiplayer, selecteer deze en klik op "Openen"
- Zorg er vervolgens voor dat links onderin beeld het vakje "Dit type bestand altijd met dit programma openen" staat aan gevinkt.
- Klik op "OK".

Ik krijg precies hetzelfde, het bestand wil gewoon niet openen met mplayerc.exe, selecteer het, altijd met dit programma openen, en weer andere mediaspeler die standaard is, terwijl als ik mplayerc.exe open en daarin het muziekbestand selecteer, het gewoon afspeelt. In Windows xp heb ik er helemaal geen problemen mee, maar in 7 lukt het niet. :(

[QUOTE="abracadaver909]Mocht dit niet werken, dan kun je overwegen om VLC Media Player te de-installeren en kijken wat er dan als standaard player wordt geopenend.

Veel succes.

Groet,
Chris Verschoor[/QUOTE]

Dan opent Windows media player. Win 7 wil mplayerc niet als mediaplayer zien, het programma is ook niet in de lijst te krijgen van standaard programma's, hoe vaak ik het ook selecteer. Denk dat het toch te maken heeft met het feit dat het een los programma is dat niet geïnstalleerd hoeft te worden.

Dus nu is vlc player eraf, maar neemt windows madia player alles over. Je kunt de windows media player ook uitschakelen. Dat doe je als volgt:
- ga naar "Configuratiescherm"
- klik op "Programma's en onderdelen"
- klik vervolgens in de linker kolom op"Windows-onderdelen in- of uitschakelen"
- Je krijgt een lijst met mappen te zien. Klik op de "+" voor het mapje "Mediaonderdelen"
- Haal het vinkje voor het mapje "Windows Media Player" weg. Je krijgt een waarschuwing dat WMP wordt uitgeschakeld en dat er bepaalde instellingen beïnvloed kunnen worden.
- Klik op "OK" en WMP is uitgeschakeld.

Als je op een later tijdstip WMP weer wilt inschakelen, dan gaat dat op dezelfde manier als hierboven.

Ik hoop dat je het hiermee redt.

Groet,
Chris Verschoor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan