standaard vga grafische kaart aanzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

sgrav000

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
929
Het gaat om een 7 jaar oude pc.
Mijn onboard grafische voorziening was aan het stuk gaan.
Ik heb Windows XP opnieuw geïnstalleerd.
Setup van Windows zorgde voor een standaard VGA driver.
Ik kocht een nieuwe APG grafische kaart (AGP 4x, 8x).
Nividia Géforce 6200. Wilde deze installeren maar dit lukte niet.
Windows gaf wel aan dat de installatie succesvol was.
Maar tweemaal verscheen de standaard VGA (resolutie 800 x 600)
maar daarna verscheen er een veel slechtere resolutie (resolutie 640 x 480).
Daar kwam ik niet meer vanaf.
Ik heb toen een stomme fout gemaakt en de driver die de 640 x 480
veroorzaakte uitgezet in apparaat beheer met de foutieve gedachte
dat ik als ik opnieuw zou opstarten, de 800 x 600 resolutie wel weer zou terugkrijgen.
Dit gebeurde echter niet. Bij het opnieuw opstarten doorloopt Windows
het opstartritueel tot na het logo. Daarna blijft het beeld zwart. Het lijkt
of de computer doorloopt maar geen beeld. Wat kan ik hieraan doen?

Graag jullie reactie,

sgrav000
 
Laatst bewerkt:
Ga even in veilige modus, en verwijder de driver
Dit kan misschien zelfs in configuratiescherm > software

Als dit niet lukt moet je ff via systeembeheer de drivers eraf donderen...

Ga vervolgens naar Nvidia.com
download drivers

Voer de gegevens in van je kaart...

En voila, driver gevonden en te downloaden :p

Deze ff installeren en klaar ben je

Mvg

Marco
 
Dank marcorijk voor je reactie.

Het probleem is dat Windows wel opstart echter zonder beeld. Dus ik kan niets doen in dit stadium. Dat geldt ook voor de veilige modus.

Jouw verder advies lijkt me zeer zinvol maar dan moet ik eerst weer beeld hebben.

sgrav000
 
Hoi,

Doet je onboard het nog wel? haal dan de 6200 uit de kast en start op via de onboard/ verwijder de driver (desnoods in veilige modus) en zet de pc uit! Zet de nieuwe kaart er weer in en installeer de juiste driver voor deze kaart!
 
Dank chico97 voor je reactie.
Ik heb tot mijn spijt verzuimd te vermelden dan de onboard voorziening
niet lang na de herinstallatie van Windows geen sjoege meer gaf (zwart beeld), ook niet meer gezien werd in apparaatbeheer. Vandaar dat ik de nieuwe kaart ben gaan kopen.

sgrav000
 
vreemd? zoiezo moet je beeld krijgen,anders klopt je videokaart niet!
kijk of je onboardkaart nog wel werkt en anders wordt het je met een nieuw goedkoop kaartje alles wel vanzelf duidelijk:confused::thumb:

p.s kan jou moederbord het kaartje wel aan trouwens?
 
Laatst bewerkt:
Laat ie ook geen bios meer zien?
Anders zul je de pci-e als eerste 'aanspreekpunt' moeten maken en de onboard uitschakelen of als 2e zetten. Ik weet dat foxconn mobo's dit kunnen namelijk!
 
Het gaat om een 7 jaar oude pc.
Mijn onboard grafische voorziening was aan het stuk gaan.
Ik heb Windows XP opnieuw geïnstalleerd.
Setup van Windows zorgde voor een standaard VGA driver.
Ik kocht een nieuwe APG grafische kaart (AGP 4x, 8x).
Nividia Géforce 6200. Wilde deze installeren maar dit lukte niet.
Windows gaf wel aan dat de installatie succesvol was.
Maar tweemaal verscheen de standaard VGA (resolutie 800 x 600)
maar daarna verscheen er een veel slechtere resolutie (resolutie 640 x 480).
Daar kwam ik niet meer vanaf.
Ik heb toen een stomme fout gemaakt en de driver die de 640 x 480
veroorzaakte uitgezet in apparaat beheer met de foutieve gedachte
dat ik als ik opnieuw zou opstarten, de 800 x 600 resolutie wel weer zou terugkrijgen.
Dit gebeurde echter niet. Bij het opnieuw opstarten doorloopt Windows
het opstartritueel tot na het logo. Daarna blijft het beeld zwart. Het lijkt
of de computer doorloopt maar geen beeld. Wat kan ik hieraan doen?

Graag jullie reactie,

sgrav000
Dus de onboard van je pc moet het doen.
Heb je al geprobeerd om de nieuwe videokaart eruit te halen en dan opnieuw op te starten.
Verder is het uitermate belangrijk dat je de correcte chipset drivers eerst geinstalleerd hebt voordat je met iets anders begint
 
Laatst bewerkt:
(...)Bij het opnieuw opstarten doorloopt Windows
het opstartritueel tot na het logo.
Dus de onboard van je pc moet het doen.

Waar jij dat vandaan haalt is me een raadsel. Het eerste gedeelte van het opstarten van Windows gebeurt via een VGASAVE driver die nagenoeg alle kaarten kan aansturen op 640x480, 16 Bits. Waar hij over spreekt is nog steeds de 6200 omdat er totaal geen beeld uit te krijgen is met de onboard.

Goed. TS, kun je met behulp van je 6200 videokaart wel in het BIOS komen? Wellicht is daar de onboard videokaart uitgeschakeld.

Een ander idee is het tijdelijk gebruiken van een andere (AGP/PCI, geen PCI-e, deze heeft je moederbord naar alle waarschijnlijkheid niet) videokaart. Daarmee start je Windows, installeer je de juiste drivers voor de 6200, zet je de pc uit en stop je de 6200 weer terug in je pc, opstarten, beeld. Werkt in 99% van de gevallen prima.
 
Dank voor jullie reacties.
De navolgende twee adviezen zal ik z.s.m. uitproberen:

chico79: Doet je onboard het nog wel? haal dan de 6200 uit de kast en start op via de onboard/ verwijder de driver (desnoods in veilige modus) en zet de pc uit! Zet de nieuwe kaart er weer in en installeer de juiste driver voor deze kaart!
Dillondarko: Een ander idee is het tijdelijk gebruiken van een andere (AGP/PCI, geen PCI-e, deze heeft je moederbord naar alle waarschijnlijkheid niet) videokaart. Daarmee start je Windows, installeer je de juiste drivers voor de 6200, zet je de pc uit en stop je de 6200 weer terug in je pc, opstarten, beeld. Werkt in 99% van de gevallen prima.

sgrav000
 
We wachten het af. Laat even weten of het is gelukt en zo ja: hoe...

Succes!
 
Zoals beloofd reageer ik n.a.v.
Dank voor jullie reacties.
De navolgende twee adviezen zal ik z.s.m. uitproberen:

chico79: Doet je onboard het nog wel? haal dan de 6200 uit de kast en start op via de onboard/ verwijder de driver (desnoods in veilige modus) en zet de pc uit! Zet de nieuwe kaart er weer in en installeer de juiste driver voor deze kaart!
Dillondarko: Een ander idee is het tijdelijk gebruiken van een andere (AGP/PCI, geen PCI-e, deze heeft je moederbord naar alle waarschijnlijkheid niet) videokaart. Daarmee start je Windows, installeer je de juiste drivers voor de 6200, zet je de pc uit en stop je de 6200 weer terug in je pc, opstarten, beeld. Werkt in 99% van de gevallen prima.


Mijn onboard deed het niet en doet het niet en een onderzoek in het BIOS naar een mogelijkheid de onboard aan of uit te zetten is er niet.
Alles wat in het BIOS over het AGP slot staat heb ik op enable of aan gezet.
Windows start niet zichtbaar op d.w.z. noch de onboard driver noch de AGP driver worden opgestart na het Windows logo.
Ik heb een intacte oude AGP 4x kaart weten te bemachtigen en die in het AGP slot gezet;
ook daarmee geen beeld na het Windows logo. Ik heb overigens geen kaart die (ook) bestemd is voor een PCI slot, gevonden.
Ik heb nu ook een Windows geinstalleerd (naast de Windows op de C partitie) op een bestaande D partitie. Ik wil namelijk mijn e-mail, documenten en adresboek redden. Alles loopt prachtig tot en met het Windows logo. Dus ik kom gewoon niet meer in Windows (althans met beeld). Windows zelf loopt dus ongezien wel door (opstartgeluid).
Ik heb de hd uit deze computer gehaald en aan een andere computer gekoppeld en zo
mijn mail, documenten en adresboek kunnen redden.
Ik heb de oude kaart weer aan de eigenaar teruggegeven.
De oude computer heb ik afgeschreven en ben in plaats daarvan een nieuwere gaan gebruiken.

Dank voor het meedenken,

sgrav000

sgrav000
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan