• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Standaardopmaak voor bepaald woord

Status
Niet open voor verdere reacties.

RV2010

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2010
Berichten
73
Goedemiddag allemaal,

Ik heb een voor jullie (tenminste dat denk ik) simpel vraagje, maar ik kom er niet uit en weet sowieso niet of het mogelijk is.

Ik ben bezig met een excelbestand, redelijk uitgebreid met verschillende afhankelijkheden en daarbij ook verschillende toepassingen van 'voorwaardelijke opmaak'. Het probleem is nu in de Excel-versie die ik gebruik (Excel 2003) dat er maar 3 regels voorwaardelijke opmaak kunnen worden gebruikt. Helaas heb ik bij sommige kolommen meer regels nodig (bijv. 4 ipv 3). Ik gebruik voor de meeste kolommen wel de zelfde 'voorwaardelijke opmaak' regels.

Is het mogelijk om voor bijv. het woord 'wacht' een standaardopmaak voor het hele werkblad te hebben? Dat woord wil ik dan in élke kolom een kleur geven: donkergrijs. Ik zat te denken aan iets van VBA, maar hier heb ik helaas geen ervaring mee.

Is dit überhaupt mogelijk?
Bedankt voor jullie hulp!

Prettige dag.
 
Laatst bewerkt:
Beste RV2010 ;)

Hier een voorbeeldje voor 5 kleuren in cellen te plaatsen.

wacht --- donkergrijs
prive ---- groen
werk ---- rood
school -- blauw
thuis ---- geel

Deze kan je veranderen door op ALT + F11 te klikken en dubbelklik op ThisWorkbook.
Voor de nummers van de kleuren kan je kijken op de site die vermeld staat in de code.

Groetjes Danny. :thumb:
 

Bijlagen

  • 5 cellen kleuren met VBA.xls
    28,5 KB · Weergaven: 31
Beste Danny,

Erg bedankt voor je reactie!
Ik heb het geprobeerd toe te passen, maar het werkt heel erg sloom.
Als ik nu een cel in een kolom aanpas, bijv. C3, dan gaat excel eerst rekenen.

Daarnaast blijft de tekstkleur (heb font. gebruikt) grijs, ook al verander ik 'wacht' naar een ander woord: bijv. 'helpmij'.

Enige verklaring hiervoor :) of doe ik iets verkeerd?
Bedankt!
 
RV2010,
Je kunt best een voorbeeldbestand (met bv. fictieve gegevens) hier op het forum plaatsen. Dat is voor de lezers veel duidelijker en er is veel kans dat je dan in no time een oplossing op maat hebt. Zonder dat blijft het gissen...
 
Is het mogelijk om voor bijv. het woord 'wacht' een standaardopmaak voor het hele werkblad te hebben?
Dat woord wil ik dan in élke kolom een kleur geven: donkergrijs.
Donkergrijs als tekstkleur.
En de standaardkleur van tekst is al zwart.
Het onderscheid is dan nauwelijks te zien.
Voorbeelden van antwoorden op min of meer soortgelijke vragen zijn er op dit forum verschillende te vinden.
 
Donkergrijs als tekstkleur.
En de standaardkleur van tekst is al zwart.
Het onderscheid is dan nauwelijks te zien.
Voorbeelden van antwoorden op min of meer soortgelijke vragen zijn er op dit forum verschillende te vinden.

Donkergrijs lichtgrijs normaal grijs het is maar wat je onder donkergrijs schaart ;) ik wil in ieder geval een te onderscheiden donkere kleur grijs, maar dat zoek ik zelf wel uit.

Alleen een voorbeeldbestand snap ik niet zo?
Ik bedoel ik wil best de moeite nemen om het te maken, graag zelfs, maar kan je me uitleggen waarom? Het lijkt me toch een soort standaardcode in VBA?

Nou ja standaard, ik kon hem niet vinden :p en het lukte met zelf ook niet, aangezien ik niet zoveel VBA kennis heb: zeg maar geen.

Nogmaals bedankt.
 
een voorbeeldbestand snap ik niet zo?
Ik bedoel ik wil best de moeite nemen om het te maken, graag zelfs, maar kan je me uitleggen waarom?
Omdat je meestal een betere oplossing krijgt naarmate je probleem beter is omschreven. Dat blijkt hier op het forum steeds weer.
En je probeem is niet goed genoeg beschreven. Je hebt het enerzijds over opmaakregels PER KOLOM, terwijl je anderzijds spreekt over een code die VOOR HET GEHELE BLAD moet gelden. Om een goed werkende code op te stellen, moet het verband tussen die twee wel bekend zijn hoor. Anders moeten er steeds weer aanvullende vragen gesteld worden.
Ik zat te denken aan iets van VBA, maar hier heb ik helaas geen ervaring mee.
Die ervaring kun je snel opdoen door je erin te verdiepen. De helpfile van Excel-VBA bv. biedt daartoe ruime mogelijkheden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan