Standaardwaarde veld op basis van een veld uit andere tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

FrankinZwolle

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2014
Hallo,

Ik heb een formulier. Op dit formulier heb ik een veld waarin als standaardwaarde een tekst moet worden getoond. Deze tekst is opgeslagen in een tabel general_texts.
Bij het openen van het formulier moet de tekst uit die tabel getoond worden maar ook muteerbaar. Belangrijk is dat de gemuteerde tekst NIET opgeslagen wordt in de oorspronkelijke tekst in de tabel General_texts.

Ik heb via de eigenschappen van het veld de standaardwaarde opgebouwd waardoor de expressie = [general_texts]![Description] is. Alleen wordt er niets getoond als ik het formulier opgeslagen heb en dan open. Vervolgens heb ik ook aan de recordbron van het hele formulier aan de tabel General_texts gekoppeld. Dan kan ik simpel het veld vullen met de tekst (kolomnaam is Description) maar als ik dan de tekst wil aanpassen wordt de aangepaste tekst opgeslagen. En dat is nu net niet de bedoeling.

Bijkomend probleem is dat in de general_texts tabel meerdere teksten staan die op meerdere plaatsen gebruikt gaan worden. Voor het veld op het formulier moet de [general_texts]![ID] = 1 gebruikt worden. Is er een optie dat bij het laden van het formulier de juiste description op te halen in het veld op het formulier te zetten?

Hoop dat het zo duidelijk is anders lees ik het wel.

Je geeft gedurende je verhaal zelf al een oplossing voor de belangrijkste vraag: staat er in de tabel [general_text] maar één record of meer? Meer dus. En dat maakt jouw oplossing al gelijk volkomen onbruikbaar. Het hád nog gekund met jouw aanpak als er maar één tekst in de tabel had gezeten; dan had je met DLookup de waarde kunnen opvragen. Nu heb je meerdere records, en moet je dus een criterium gebruiken. Als dat altijd voor het formulier dezelfde tekst is, kan dat nog steeds met DLookup:
Code:
=DLookUp("Description";"general_texts";"[ID]=2")
Anders moet je een andere techniek gebruiken.

Ook nu weer gelukt en meteen een functie leren kennen die ik zeker meer kan gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan