• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Standaarwaarde bij een keuze uit keuzelijst plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

strobalen

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2015
Ik ben bezig met een Excel sheet. In dit sheet wil ik een keuze kunnen maken uit artikelen. De artikelen hebben krijgen in de standaardlijsten een prijs. In het totaal overzicht zou ik in de kolom PPE de prijs van het artikel willen zien van het artikel wat in de kolom artikel is gekozen.

Zal vast voor de pro's hier geen probleem zijn. Heb even een voorbeeld bestandje gemaakt wat hier is bijgevoegd.

Alvast bedankt voor jullie hulp :cool:

Bekijk bijlage Testsheet.xlsx

Waarom staat de naam van de klant in de lijst met artikelen? Meestal heb je een lijst met artikelen en geef je een korting op basis van de klant.

Anders zou het simpel met vertikaal zoeken op te lossen zijn.

@Ad Becude,

Beetje dezelfde gedachte. Maar je moet het zoekbereik wel vastzetten als je formules naar beneden sleept;)

Super, dit is inderdaad wat ik bedoelde.

De lijst met klanten kan uiteraard ook in een ander tabblad staan. Dat maakt verder niet echt uit. Ging mij om de formule :-)

Ik zit nog wel even met de formule zelf. Ik snap de formule tot de derde ; Kunnen jullie mij dit nog iets verder uitleggen

=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C2;'Standaard lijsten'!B2:C9;2;0);"")

Uitleg van de formule: de waarde C2 wordt gezocht in werkblad 'Standaard lijsten', in de eerste kolom van het bereik B2:C9. De 2 geeft aan dat de waarde in de tweede kolom moet worden teruggegeven (oftewel kolom C). De 0 geeft aan dat gezocht moet worden naar de exacte waarde van C2 (0 is hetzelfde als ONWAAR of FALSE). Mocht er niets gevonden worden, dan zorgt ALS.FOUT ervoor dat een lege string "" wordt teruggegeven.

Oftewel: geef de waarde uit C2:C9 van werkblad 'Standaard lijsten' waarvan de corresponderende B2:B9 exact gelijk is aan C2. Als die er niet is, geef dan een lege string "".

Laatst bewerkt:
@VenA,

Beetje dezelfde gedachte. Maar je moet het zoekbereik wel vastzetten als je formules naar beneden sleept

Haastige spoed is zelden goed:o

Dank heren, het sheet werkt bijna naar behoren. Zal nog even een ander topic openen voor mijn andere vraag.

Zoekbereik overigens keurig vastgezet in mijn sheet.

Mooi dat dat het opgelost is.

Voor een als.fout om een formule had je geen nieuw draadje hoeven openen. Dit was pas nodig als je deze vraag op opgelost had gezet.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan