start en weer uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

theo koeten

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2001
ik snap het niet meer. De fan van mijn CPU koeler vloog een stukje af met als gevolg een geweldige onbalans, nieuwe fan opgezet en weer gestart, ik zie nog net de bios voorbijvliegen en daarna stopt ie weer. elke willekeurige toets die ik aanraak brengt 'm tijdelijk weer tot leven (tot net de bios). ook de bios in komenmet DEL lukt niet.
wat zal er fout zijn?
groeten,
theo

Alles goed gemonteerd?
Doe eens een bios reset, wel even de spanning van de pc kast als je dit uitvoerd.

bios rest

heb ik nog nooit gedaan, maar dat is de backup batterij eruithalen en + en - met elkaar verbinden?

de batterij voor 10 minuten er uit laten is al voldoende. Nooit de + en de - met elkaar verbinden, zo veroorzaak je sluiting.

jackall zei:
de batterij voor 10 minuten er uit laten is al voldoende. Nooit de + en de - met elkaar verbinden, zo veroorzaak je sluiting.

Met de spanning eraf, geeft dat hetzelfde resultaat als de clearjumper, waarbij het kortsluiten van de 2 kontakten alleen de condensatoren sneller laat leeglopen, het kan dus geen kwaad, alleen als er nog spanning opstaat.:evil:

clear jumper

het is nog staads hetzelfde. Oook alle 4 de geheugen banken stuk voor stuk gewisseld, maar hij blijft uitgaan. Het enige verschil is de nieuwe ventilator. De orginele had 4 draden en begon als een gek te loeien als je hem aanzetten, daarna werd ie weer muisstil. deze nieuwe heeft er 3 en wordt niet muisstil, is iets sterker denk dan wat er op zat. Koellicchaam en cpu zijn er uit geweest maar zitten weer goed volgens mij.

theo

theo koeten zei:
het is nog staads hetzelfde. Oook alle 4 de geheugen banken stuk voor stuk gewisseld, maar hij blijft uitgaan. Het enige verschil is de nieuwe ventilator. De orginele had 4 draden en begon als een gek te loeien als je hem aanzetten, daarna werd ie weer muisstil. deze nieuwe heeft er 3 en wordt niet muisstil, is iets sterker denk dan wat er op zat. Koellicchaam en cpu zijn er uit geweest maar zitten weer goed volgens mij.

theo

Heeft de connector op het mobo dan ook 4 aansluitingen voor die fan?
Zit de nieuwe fan wel op de daarvoor bedoelde aansluiting?
Als de bios geen signaal krijgt dat er een fan aangesloten zit, dan kunnen sommige moederborden zichzelf ook uitschakelen.

fan aansluitingen

Ah ha, dat zou het wel eens kunnen zijn.de 4de pin zit nu niet aangesloten. Is die ergens te overbruggen?

Het kan ook zijn dat de nieuwe fan niet geschikt is voor je mobo.

Ik heb dat al eens eerder meegemaakt.
Een pc van 6 maanden oud, met een laawaaige fan; vervangen door een super stille fan.
De fan ging draaien, en mobo start op. Maar na 10 sec. gaat mobo uit.
Totdat de oude fan wordt terug geplaatst.
Beide fan's zelfde aansluiting, maar toch niet geschikt.

theo koeten zei:
Ah ha, dat zou het wel eens kunnen zijn.de 4de pin zit nu niet aangesloten. Is die ergens te overbruggen?

Ik heb ze nog nooit gezien, een fan aansluiting met 4 pinnen, welk merk en type mobo is dat? heb je daar een manual van met de aansluit gegevens? daar staat op welke waar voor zijn, misschien kun je de stekker omzetten en i.p.v. de derde, de vierde pin gebruiken, met en naaltje kun je die borgflapjes iets indrukken en het metalen stekkertje aan de draad losmaken uit dat kunststof stekkertje.

aldi ms-7091-10

ik heb geen manual van het mobo, het is een aldi pc met een MS 7091-10 mobo, met echt 4 pennetjes voor de fan.

theo koeten zei:
ik heb geen manual van het mobo, het is een aldi pc met een MS 7091-10 mobo, met echt 4 pennetjes voor de fan.

Ik geloof je wel, hoor, zei alleen dat ik ze nog niet gezien had.;)
Als je de rode en zwarte draad maar in hetzelfde plaats plaatst, kun je die derde op de laatste, het vierde gaatje proberen, de gele is voor de feedback, maar waar die 4de van die oude voor is?:confused:

theo koeten zei:
die 4de was blauw maar ligt nog in de winkel:evil:

Ja, mooi blauw is niet lelijk:p , maar de kleur zegt niet zo veel over de werking, misschien de toerentalregeling.

blauw toerentalregeling

ja dat kan haast niet anders want bij start begint ie te loeien als een gek, daarna neemt het toerental af, behalve bij zware aplicaties begint het weer. de 3 draads draait gewoon een vast toerental. Morgen maar even op de zwarte markt kijken of daar wat te vinden is voor die MS7091-10. Of heeft iemand een iedee hoe ik het door kan lussen en/of uitschakelen?

theo koeten zei:
ja dat kan haast niet anders want bij start begint ie te loeien als een gek, daarna neemt het toerental af, behalve bij zware aplicaties begint het weer. de 3 draads draait gewoon een vast toerental. Morgen maar even op de zwarte markt kijken of daar wat te vinden is voor die MS7091-10. Of heeft iemand een iedee hoe ik het door kan lussen en/of uitschakelen?

Dat had ik toch al aangegeven, die gele eruithalen en op de vierde pin drukken.

Download even een manual op onderstaande site, daar staat dat je een drie of vier draads aan kunt sluiten vermoedelijk moet je een draad wisselen.
Manual medion MS 7091 Moederbord

Laatst bewerkt:
4de pin control of fan

Mooie handleiding, heb ik al even naar gezocht. Bedankt!.
I.d.d. het 1ste schema laat 3 draden zien, maar op page 2-14 zie je dat pin 4 de control pin is en dat is vast de toerenregeling volgens mij en als die niet aangesloten is stopt alles er weer mee. Ook kan je zien dat de gele niet zomaar omgezet kan worden volgens mij.
groeten,
theo

theo koeten zei:
Mooie handleiding, heb ik al even naar gezocht. Bedankt!.
I.d.d. het 1ste schema laat 3 draden zien, maar op page 2-14 zie je dat pin 4 de control pin is en dat is vast de toerenregeling volgens mij en als die niet aangesloten is stopt alles er weer mee. Ook kan je zien dat de gele niet zomaar omgezet kan worden volgens mij.
groeten,
theo

Dat klopt, maar er staat ook bij dat er ook een 3 polige fan op kan, de gele is voor de sensor en de vierde voor de toerentalregeling, maar we zijn nu hier mee bezig, misschien moeten we toch in een andere richting zoeken.

Bios reset al geprobeerd?, de cpu er helemaal uithalen, en opnieuw plaatsen, ( deze keer goed, grapje ), zo kaal mogelijk proberen, met alleen videokaart, cpu, geheugen en voeding.

speciale cpu fan

op de zwarte markt na lang zoeken een koelblok met fan met 4 draden gevonden. PC starte meteen weer op maar speed van fan ging niet naar beneden en na verloop van tijd weer een shut down. Heb nu medion maar om een koeler met fan gevraagd.

toch nog wel een vervelend klusje zo al met al.....:confused:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan