start import gegevens uit file vanuit formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

Orcaa

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2010
Berichten
125
Heb een import definitie voor het importeren van nieuwe gegevens naar een tabel opgeslagen in access 2007.
Om nu nieuwe gegevens te importeren edit ik de file en plaats de nieuwe gegevens hierin en save de file.
Als ik nu in access naar menu External data-import data en dan de saved-imports kies dan kan ik het importeren van de nieuwe gegevens weer starten.

Maar wat ik wil is door in een formulier op een knop "import nieuwe gegevens" te drukken dat dan deze stappen automatisch uitgevoerd worden.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit in een macro of vba kan laten doen. Heb hier niets over kunnen vinden

Alvast bedankt
 
Dan heb je niet erg lang gezocht ;) In Access kun je met Docmd.Transfer.... verschillende soorten bestanden importeren. Hier twee voorbeeldjes met resp. een Excel bestand en een tekstbestand.
Code:
    DoCmd.TransferSpreadsheet acImport, acSpreadsheetTypeExcel9, "Test", "H:\Import\Vast bestand.xls", True
    DoCmd.TransferText acImportDelim, "Importspecificatie", "Test 2", "H:\Import\Import tekst.csv", True
Bij een tekstbestand geef je op welke importspecificatie je wilt gebruiken. Daarvan kun je er meerdere hebben.
Je kunt het ook automatiseren met macro's, maar daarvoor mag je bij iemand anders zijn :)
 
Natuurlijk gaat het weer eens niet goed bij mij.
Heb de volgende code onder een knop gezet
Code:
Private Sub Command0_Click()
DoCmd.TransferText acImportDelim, "import", "T_Plate", "C:\Users\rge\Documents\_Ron\2011\Data\Software\Access\Database Freezers\Vriezer_norm\plate_import2.csv", True
End Sub

De importdefinitie heb ik "import" genoemd.

Als ik vanuit saved importdefiniets "import" run, dan word de data uit de file netjes aan de tabel toegevoegd.
Probeer ik hetzelfde dmv op knop te drukken en dus met deze vb code, dan krijg ik error message.
Heb screenshot errormessage en screenshot van importdefinitie erbij gedaan.

Hopenlijk ze jij wat er verkeerd is.

Naam tabel is: T_Plate
path van file die geimporteerd moet worden is : "C:\Users\rge\Documents\_Ron\2011\Data\Software\Access\Database Freezers\Vriezer_norm\plate_import2.csv"
Naam importdefinitie is: import
 
Je bestandje import is geen Importspecificatie. Daar gaat-ie dus fout. Bij het importeren van een tekstbestand moet je in een bepaalde stap op de knop <Geavanceerd> drukken. Dan krijg je de mogelijkheid om de specificatie goed in te stellen, en op te slaan. Dàt bestand (wat je nergens terugziet) is de importspecificatie die je aanroept in de code.
 
Bedankt, nu werkt het

maar wel lastig dat je de naam die je aan specificatie geeft nergens terugziet
 
Export- en importspecificaties verlaten Access niet; ze worden opgeslagen in de systeemtabel [MSysIMEXSpecs]. Daar zie je de naam van de specificatie. Wel kun je een exportspecificatie importeren in een andere database, dus ze zijn wel enigszins uitwisselbaar.
 
Is het linken met access niet makkelijker dan hoef je volgens mij de file niet meer toe te voegen maar dan neemt access die informatie over vanuit de bronbestand.... of is dit niet mogelijk?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan