Start niet meer op

• Onderwerp starter Onderwerp starter mcl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Besturingssysteem
Windows 10
Office versie
2022
Hallo,
Het zal niet zo zijn, maar door bepaalde omstandigheden (noem het maar stommiteiten van mij…) moet ik mijn XP computer opnieuw installeren.
Ik heb de CD-ROM van Windows XP er in gedaan en via de BIOS van de CD op laten starten.
Dat gaat en hij heeft de C-partitie geformatteerd.
Normaal start hij dan weer op en wordt Windows geinstalleerd.
Maar nee, nadat hij gaat starten breekt hij af na het scherm van het moederbord en gaat weer opnieuw opstarten.
Er gebeurt dus verder helemaal niets. Hij blijft opstarten.

Hebben jullie een idee hoe dat komt en hoe ik verder kan gaan zodat Windows vanaf de CD-ROM geinstalleerd wordt?

Ik hoor graag.

Groet,
Martin

Je hebt XP op deze pc vaker geinstalleerd?
Geen satadrivers nodig?

Ht is een volledige installatiecd?

Om welke pc gaat het?
Graag merk/type etc.

Laatst bewerkt:
Martin,

Zijn er dan tijdens het opnieuw opstarten vreemde piepjes hoorbaar?

Groeten,

Peter,
Als het scherm van het moederbedrijf geweest is, dan hoor ik een kliekje en dan gaat Depp weer opstarten

Zoeft,
Ik heb het al meerdere keren gedaan, geformatteerd en weer geïnstalleerd. Dat ging altijd goed.
Het is een volledige installatie CDROM.
De pc is destijds voor mij gebouwd.
Groet,
Martin

Waar doe je dat?

Ik heb iets veranderd in de BIOS met USB (stommiteit) in de INTEGRATED PERIPHERALS
De volgende instellingen staan er nu:
SATA Raid/AHCI mode - disabled
SATA Port0-3 Native mode - disabled
USB Controller - enabled
USB 2.0 controller - enabled
USB Keyboard support - disabled
USB Mouse support - disabled

Aan derest op dat scherm ben ik zeker niet aangekomen.

Kan het aan deze instellingen liggen?
Groet,
Martin

(ik hoop dat jullie me uit de brand kunnen helpen)

Ok, begin gewoon even op de simpelste manier overnieuw:

Start op naar de BIOS, zoek even naar Standaard instellingen laden, Opslaan en Afsluiten (Save and Exit).

Ga meteen weer de BIOS in, & stel je Opstartvolgorde (Boot sequence) in (1-CD, 2-HD, rest voorlopig uitschakelen).
Zoek even naar zoiets als Boot from other devices & stel die in op Enabled.
Zorg dat de XP-installatie-CD in de speler zit.
Save and Exit.

Laatst bewerkt:
Ga hier morgen mee aan de slag.
Alvast bedankt.
Good night
Martin

Ik kom er niet uit.
Aangezien de BIOS in het Engels is, zie ik niet waar ik de standaard instellingen kan laden.
Ik heb de opstart volgorde ingesteld. 1.CD-ROM, 2 Hard-disk, PXE zie ik nergens.
Boot from other devises zie ik niet staan.
De XP-installatie CD zit in de speler en als ik nu save en exit doe, dan gaat hij opstarten en begint weer met de manier om de schijf te formateren.
Gaarne verder advies en alvast bedankt.
Martin

Ok, geef even het merk/model/type van je computer & anders merk/type van je BIOS.

Rustig aan, ben net aan de koffie...

Het is een destijds samen gestelde PC met Windows XP.
Het moederbord is:
Gigabyte GA-EG45M DS2H

Groet en geniet van je koffie.

Martin

Nog even ter aanvulling:
De volgende procedure heb ik gedaan.
-CD-ROM en dan wordt de C-partitie geformatteerd
-Dan worden de bestanden gekopieerd
- Dan gaat de PC opstarten
-Krijg dan de mededeling Boot from CD
Maar dan krijg je weer hardwarte configuratie wordt gecontroleerd en gaat dan weer naar de format procedure.
Groet,
Martin

Ok, koffie, sjekkie, Helpmij-deskje, muziekje van de buurman, check, d'accord... ;)

Je moet om te beginnen in het rechterdeel van het BIOS-scherm de de Load Fail-Safe defaults hebben, & daarna weer zoals eerder beschreven even de opstart-sequence instellen op CD-HD onder Advanced BIOS Features, Harddisk Boot Priority.

Hier is de hele Engelse gebruiksaanwijzing waarmee je de Default-instellingen kan controleren:

http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/motherboard_manual_ga-eg45m-ds2h_e.pdf

Volgende stap is uitzoeken waarom XP blijft formatteren.

Laatst bewerkt:
Bij Harddisk Boot priority zie ik alleen:
1.Ch0 M WPC
2.Ch0 S WPC
3.Bootable dd in Cards

Ik hoop echt dat je me verder kan helpen..
Ik zal vanavond niet achter mijn PC zitten, dus ik hoop je morgen weer aan te treffen.
Groet en nogmaals alvast bedankt.

Martin

Ok, moet ik natuurlijk zelf ook de gebruiksaanwijzing even goed lezen, net aan de koffie of niet!.. ;)

In dezelfde Advanced BIOS Features kan je zoals eerder de opstartvolgorde instellen:

CD
Harddisk
USB-Harddisk (of Disabled voor nu)

Toch bezig: Zet de HDD S.M.A.R.T. (Self Monitoring and Reporting Technology) capability meteen op Enabled.

Hard Disk Boot Priority was een gelukkig foutje, want heb je toevallig twee Harddisks? Kan je meteen even nakijken in de BIOS bij (Esc naar Main Menu):

Standard CMOS Features

Daar moet dan een rijtje staan met iets van Harddisk's CD's etc... Hierbij moet je voor mij kijken want iemand als ik heeft te maken met veel allemaal net iets verschillende BIOS-merken/typen/versies.
Als het goed is staat er zelfs iets van een modelnummer van het apparaat, bv. een Seagate iets van ST1234XXXA, anders even een voor een Enteren, staat het daar. Controleer meteen even dat het ingesteld is op Auto. Noteer de modelnummers van de Harddisk's, net zo makkelijk als een foto) & plaats dat in je volgende bericht, voor het geval dat, later.

Escape naar Main Menu, in principe moet nu alles goed staan om Windows te installeren, Save and Exit Setup. Probeer of je in ieder geval bij het blauwe Windows Setup-menu kan komen met de opties Enter of "R".

Vandaar af kan je het, ikzelf kies eerst voor optie "R" om de Harddisk('s) naar wens te partitioneren, formatteren, controleren, herstarten & dan pas echt installeren.

Voordat ik verder ga zie ik dat de datum in de BIOS niet meer klopt. Zou het ook kunnen dat de batterij leeg of bijna leeg is?
Ik moet nu weg.Zal in ieder geval een nieuwe batterij kopen en dan kom ik weer bij terug.
Mocht het niet de batterij zijn, dan zal ik (proberen) uit te voeren wat jij schreef.

Groet,

Martin

Ik heb er een nieuwe batterij in gedaan, maar als hij van de CD opstart blijft hij naar de schermen gaan voor te formatteren.
Ik heb nog een print screen bijgevoegd.

Bijlagen

• DSC08054.jpg
    DSC08054.jpg
    44,9 KB · Weergaven: 20
Je moet de datum opnieuw instellen en je cdstation als eerste opstartoptie (bootsequence o.i.d.) zetten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan