Start niet meer op

• Onderwerp starter Onderwerp starter mcl
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ok, batterij goed, datum goed, bios goed, & je hebt inderdaad 2 identieke WD Hardeschijven.

Ik denk dat ik het al weet: Nadat de computer klaar is met kopieren van bestanden & herstart, doe dan nadat de computer weer aan gaat, even de de cd-lade open, & doe pas weer dicht zodra er iets van beeld komt, dus niet van cd starten dan.

Laatst bewerkt:
Heb ik ook ooit gehad, bij mij was het probleem de CD, je kan proberen een bootable USB stick te maken door de cd in een andere pc te doen en dan met een programmaatje dat op een USB stick booten, en dan via die USB op deze pc booten. Maar volgens mij werkt dat alleen met Windows vista en hoger :(

Ik heb de datum ingesteld en de BOOT op CD-ROM gezet. Hij gaat dan weer opstarten vanaf de CD en begint weer met de procedure om te formatteren, en daarna wederom zoals gemeld, opstarten etc.
Maar hij gaat niet verder met het opstarten van Windows vanaf de CD-ROM.
Ik zit echt met mijn handen in het haar.
Kan het aan de instelling van de BIOS liggen? Hoe kan ik de BIOS resetten naar de originele instelling?
Groet,
Martin
The Knight weet jij al iets meer?

Iedere 2 jaar formatteer ik mijn harde schijf en gebruik de CD-ROM, welke ik ook nu gebruik, om Windows weer te installeren.
Ik heb ook 2 andere installatie CD-ROMS geprobeerd, maar na het formatteren wil Windows niet van de CD-ROM starten.

Schijf wel ok?
Al eens getest met een controleprogramma van de schijffabricant.

'k Vraag me af of de partities daadwerkelijk gemaakt werden.
Je zou immers de 2de keer dan deze toch in beeld moeten krijgen.

Welk format en partiegrootte maak je aan?

Hallo Zoeff,
Daar gaat het niet om.De partities zijn OK. Windows XP staat op de C-partitie en die wilde ik formatteren met de Windows XP schijf. Het formatteren lukt prima, alleen als de PC weer opgestart wordt, dan komt Windows niet van de CD-ROM tevoorschijn, maar gaat het proces weer opnieuw beginnen wat weer leidt tot de vraag of ik wil formatteren!

Asl de PC klaar is met kopieren van bestanden en dan gaat herstarten dan doe ik de lade open en daarna weer dicht, maar dan krijg ik weer de tekst Boot from CD/DVD????

Martin

Ok, ahja, hehe, heb het, vermoedde al zoiets:

Nadat de XP-bestanden gekopieerd zijn & de computer herstart, moet die niet van de CD starten, daarom moet je de CD-lade pas dicht weer doen als je het zwarte XP-setup-menu ziet.
Overigens als de CD er in zit is het bij mij zo dat je iets minder dan 10 Seconden "Druk op een toets om vanaf CD te starten" ziet. Doe je dan niets, dan probeert het de Hardeschijf.

Daarom schreef ik in mijn vorige bericht dus om de CD er even uit te laten, want dan gaat het meteen door.
Tenzij er nog iets anders niet klopt, maar dat horen we straks wel in dat geval.

Je kan ook nog tijdens het BIOS-POST-scherm op F12 meppen, dan kan je kiezen waarvan gestart moet worden.

Het werkt niet.
Die 10 seconden zie ik niet en als ik de boot op de harde schijf zet, dan start deze niet op.
Het lijkt dan wel of de harde schijf kapot is. Kan je dat controleren?

Dit zegt me niets!
Ben niet zo technisch!

Ok, ja, dat kan, RAID voor deze oefening even uitgesloten (& de gebruiksaanwijzing van je moederbord rept daar ook niet over, zover gelezen).

We gaan over naar de Herstel-Console:

Opstarten vanaf CD.
Kies in het blauwe Setup-menu de Optie "R"
Kies nummer (Doorgaans 1 C:\Windows)
Typ Wachtwoord (of indien leeg: Mep Enter)

Typ: map
Er verschijnt een lijst met aanwezige schijven/partities. Tenzij anders, typ:

chkdsk c: /p

Doe hetzelfde voor alle schijven gelijst in map, indien niet Floppy of CD-ROM, etc. Alleen schijfletters met FAT, FAT32, NTFS of zelfs RAW.

Typ: exit

Computer herstart.
Weer naar Herstel-Console.

Typ:

map

Onthoud de eerste schijfletter, waarschijnlijk C:

Typ:

Format C: /fs:ntfs /v:doemaarwat /x

Na voltooing typ:

chkdsk c: /f /x

Na voltooid typ:

exit

De computer herstart, & moet dan starten vanaf de XP-CD, mep toets om vanaf CD te starten, in het optie-menu mep Enter om XP te installeren, niets aan bestandssysteem doen, Windows kopieert bestanden, na voltooid na 15 Seconden automatische herstart, start niet vanaf CD, maar vanaf HD, Setup XP gaat voort +/-39 minuten lang, herstart (weer niet vanaf CD), Windows XP is geinstalleerd voor de eerste Start...

Klopt dat, & komt dit scenario je bekend voor?..

Zoniet, of mislukt het, dan moet de Hardeschijf echt worden nagekeken...

Laatst bewerkt:
als ik Format C: /fs:ntfs /v:mcl /x
tik, dan krijg ik VERKEERDE PARAMETER

Ok: De juiste opdracht is:

Format C: /fs:ntfs

Op de vraag naar volumelabel, volumenaam + Enter, of Enter voor geen.

XP. Tis wel erg lang geleden... ;-)

Laatst bewerkt:
Hij is nu aan het formatteren.Kom zo terug

na formateren, heb ik chkdsk c: getikt, want met /f en /f /x ongeldige parameter.
Exit ingetikt en hij gaat niet van de harde schijf verder, maar krijg weer de melding start op van CD/DVD en begint gelijk!!!

Is er nog redding?

Ik heb b1 harde schijf uit mijn PC gehaald en die op mijn andere PC aangesloten en die gaf allerlei bestanden te zien in WINDOWS, dan lijkt het mij dat de harde schijf OK is.
Ligt het dan aan de BIOS, dat hij na het formatteren niet van de harde schijf opstart.
Ik heb ingelsteld dat hij als eerste van de CD-ROM moet opstarten en als 2e van de harde schijf.
In de BOOT stel ik ook in als 1e van de CD-ROM en bevestig m et F10, maar als ik de volgende keer weer ion de BOOT kijk, dan staat weer FLOPPY bovenaan!!!

Helllllpppp

Laatst bewerkt door een moderator:
Ten einde raad heb ik er iemand bijgeroepen.
Met diverse instellingen in het bios is XP opgestart, maar er blijft een probleem.
Ik heb 2harde schijven van ieder 500 GBA erin zetten.
Partition Magic herkent deze beide schijven waar ieder 2 partities opstaan.
Elk schijf totaal 500 GB..
Echter Windows ziet de beide partities van beide schijven, naar niet meer dan 131 GB per schijf.
Waar is de rest gebleven?
Ik kan er nu dus wel mee werken (alhoewelik alle data kwijt ben), maar ik wil de rest ook gebruiken.

Het probleem is opgelost!
Na installatie van windows XP had ik dus bovengenoemd probleem, maar na installeren van SP 1 en SP2 was het over en ik zag allebei de schijven van 500GB.
Allen bedankt voor het meedenken.Alleen jammer dat ik mjijn data kwijt ben. (ben nog even bezig met RECUVA)
Groet,
Martin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan