start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

indiaantje

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2002
Berichten
161
Ik heb een pc gekregen (een oudje, maar goed genoeg voor de doelgroep waarvoor ik hem wil gebruiken), maar nu geeft deze de volgende foutmelding:
"DISK BOOT FAILURE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".
Wie heeft de oplossing, zodat deze pc weer gaat werken!!!!

Alvast mijn dank.

Groeten,
Indiaantje
 
Het betekend dat er op die pc geen systeem is aangetroffen op de harddisk / cd-rom / diskette waar ie mee start.

Start de pc op, en druk tijdens het tellen van het geheugen een aantal x op de Delete toets (of F1, F2, F4, F8, F10, F12 is per pc verschillend)
Nu kom je in de bios.
Bij Bios Features Setup / Boor Sequence kun je instellen met welke schijf / cd-rom de pc zal booten.

Staat dit op C, CD-rom, A? Of iets wat met C: begint?
Staat dit op een andere volgorde waar C in voorkomt?

Zo niet, wijzigen !


Een andere mogelijkheid is, dat de vorige eigenaar de partitie van de harddisk heeft weggehaald.
In dit geval zul je aan het werk moeten met een opstart diskette van Windows 98, en met Fdisk moeten werken om de partities in te stellen.
Vervolgens alle partities 1 voor 1 formatteren en installeren windows.
 
bevat geen systeem. Indien de start vanaf harddisk zou moeten gebeuren
in bios first boot veranderen naar diskette
formateren -windows installeren
 
Oké, snap niet veel van wat jullie zeggen. Weet niet wat het boot enzo betekent (ben maar een leek). Heb een windows98 cdrom. Kan ik deze gebruiken dan??? of is het niet zo simpel?? Weet ook niet wat partitie is? A.u.b wat meer simpelere uitleg zodat ik als leek weet wat jullie bedoelen. Dank! :confused:
 
Weet ook niet wat partitie is?

Logische schijfeenheid. Aaneengesloten deel van een harde schijf, dat geschikt gemaakt is voor een bepaald operating systeem. Per partitie kan met een ander besturingssysteem gewerkt worden. Een harde schijf kan dus bestaan uit meerdere partities, voor eventueel verschillende operating systemen. Dit gebeurt onder DOS met het programma FDISK. Een ander handig hulpmiddel voor het indelen van de harde schijf is Partition Magic.

bron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan