Starten van PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
3.417
Iedere keer als ik mijn PC start (pas geformatteerd en geinstalleerd) vraagt het systeem of ik moet opstarten van de CD-ROM of van de harde schijf?

Hoe kan ik dat uitzetten?

Martin
 
als het goed is staat er in je bios bij boot waanschijnlijk bij primary: je cdrom speler en bij secondary je hd

daarom vraagt ie dat dus verander dat ff,
zet bij primary je hd en bij secondary je cdrom speler

een kind kan de was doen :)
 
Er ziet toch niet nog een flop of cd-rom in je drive? :D
 
bericht

je moet bij confuguratie scherm en dan systeem aan klikken en dan naar geavenceerd en dan bij opstart en herstel optiest lijst met besturing systemen en herstel opties uit schakelen !!!!:thumb: suc6
 
hardcoregamer schreef:
zet bij primary je hd en bij secondary je cdrom speler

Ik kijk hier iets anders tegenaan. Ik zou de boot volgorde laten staan zoals die staat:
1. CD/DVD
2. A-drive
3. Hdd

Waarom ?

Stel dat je eens een keer serieuze problemen hebt met je OS. Je OS start op en loopt direct vast. Dan kun je 100.000x de Windows CD in de lade doen, veel effect zal het niet hebben.

M.i. is de meest aanbevolen (handige) bootvolgorde zoals hierboven onder 1,2 en 3 staat. (Waarbij 1 ook 2 mag zijn of omgekeerd)
 
Geplaatst door gast0225
Ik kijk hier iets anders tegenaan.

Ik ook.
Ik zou de harddisk dus wel op nummer 1 zetten, om de problemen van mcl te voorkomen.

Als je echte serieuze problemen hebt, dan kun je altijd nog naar de bios gaan en de volgorde even aanpassen.
Kom je niet meer in de bios, dan heeft opstarten met cd-rom of flop ook geen zin. Dan is ie echt stuk :)

Bij mij staat hdd op 1, en cd-rom op 2.
Als er door een fout of crash geen systeem meer wordt gevonden op hdd, dan boot de cd-rom toch wel.
En hoe vaak per jaar komt het voor dat je door een fout moet booten van cd-rom?
Lekker op 1 die hdd.
 
Paul-RT schreef:
Als er door een fout of crash geen systeem meer wordt gevonden op hdd, dan boot de cd-rom toch wel. En hoe vaak per jaar komt het voor dat je door een fout moet booten van cd-rom?

Als je mijn posting goed leest dan staat daar wat anders dan dat jij aanhaalt. Ik stel niet dat er GEEN OS wordt gevonden, maar ga van de situatie uit dat er WEL een OS wordt gevonden maar dat opstarten na de eerste secondes vastloopt. Dan heb je een probleem en zul je idd. naar de BIOS moeten gaan. Waarom zou je die tussenstap noodzakelijk maken als je standaard het booten op DVD/CD hebt staan? Scheelt je een extra "stap" zetten als er problemen zijn. Je wint namelijk niets door booten vanaf hdd op 1 te zetten en je wint wel (die extra tussenstap) door als eerste bootdevice de DVD/CD te zetten.

Wat je 2e opmerking betreft stel ik voor dat je binnen de Helpmij eens zoekt op de kreet "start problemen of boot problemen", of woorden van dergelijke strekking. Je zal mogelijk verrast zijn hoeveel mensen "per jaar" een dergelijk probleem hebben.
 
Laatst bewerkt:
wat ik nog even vergat:
het is m.i. een wat minder elegante optie om je bootvolgorde te veranderen om het probleem (zoals mcl heeft) te omzeilen (zoals je suggereert). Ik denk dat 't veel belangrijker is om te weten WAAROM de vraag wordt gesteld of er vanaf CD of hdd moet worden gestart, oftewel eerst het probleem oplossen en daarna een invidueel gewenste bootvolgorde instellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan