Starten WebShop

Status
Niet open voor verdere reacties.

yorick008

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2012
Ha Iedereen,

Een kennis van mij wil graag een eigen (sieraden) webshop starten en heeft mij gevraagd of ik wilde helpen. Nu heb ik een beetje rondgekeken hoe en wat maar ik heb er nog geen duidelijk beeld van hoe dit in zijn werk gaat. Wat is er allemaal benodigd? Zo kun je met Strato een webshop beginnen, maar elders lees je weer over CMS systemen om het te beheren.. Maar wat is er nu allemaal daadwerkelijk nodig? En wat is kostentechnisch handig voor een niet al te grote website?

Alvast bedankt!

CMS-systemen zijn veelal veel bedoeld om een website zelf op te richten in een handomdraai. Wat je nodig heb is een webshop.
En uiteraard is een Kamer van Koophandel en Belastingdienst-inschrijving ook zeker een aanrader.

Als e het heel simpel wil kan je op https://www.ccvshop.nl/ een eigen shop aanmaken. Je hoeft dan geen moeilijke dingen te installeren of webhosting te regelen.
Maar layout-technisch heb je minder vrijheid, hoewel de instellingen voor de webshop wel erg ver rijken om een hoop mogelijkheden te bieden. Als je later naar een eigen webshop wilt gaan is het overzetten van de administratie weer een hoop werk wat bijna niet te doen is.

Als je alles zelf in eigen beheer wilt, dan kan je bij een goede hosting (Versio raad ik af gezien ze hun servers propvol stoppen, en redelijk vaak traag zijn) zoals Reviced een webhosting nemen.
Daar kan je met Installatron, die zij aanbieden, eenvoudig een webshop opzetten zoals bijv. Magento of iets anders. Als je Magento gebruikt, overleg dit wel even met de hosting zelf, want het is bekend als een zwaar pakket en vaak bieden hostings een speciale oplossing aan in de vorm van optimalisatie of snellere speciale servers.

Hoi,

Er zijn 4 mogelijkheden:

CMS met webwinkel uitbreiding
Bijvoorbeeld Wordpress met WooCommerce of Joomla met VirtueMart
Kennis is hiervoor nodig. Heb je ervaring met een CMS dan kan dit een keuze zijn.

Webwinkel met CMS pagina's.
Bijvoorbeeld Magento, PrestaShop of OpenCart
Hier is meer kennis voor nodig. Deze webwinkels kunnen zeer veel.

Online webwinkel builder
Bijvoorbeeld mijnwebwinkel.nl , ccvshop.nl of starteenwinkel.nl
Google even op "Online webwinkel iDeal" dan vind je genoeg aanbieders.

Offline webwinkel builder
Dit is een webwinkel die je op je eigen pc installeert maar dit wordt niet veel gebruikt.
Telkens als je iets hebt aangepast/gemaakt dan upload je het naar de website.

De keuze hangt van het volgende af
- gaat het om een "zomaar erbij" winkel of is het een professionele winkel
- koppelingen (iDeal, koerier, administratie)
- veel of weinig mogelijkheden, dit is tevens de moeilijkheidsgraad
- je ervaring (die is gering denk ik)

Op dit moment ben ik zelf bezig met PrestaShop, iDeal/Creditcard betaling via Mollie, Post.nl/DHL verzending via SendCloud en een website met SSL certificaat. Bij elkaar is dit een veilige winkel- en betaalomgeving.

Als je geen tot weinig ervaring hebt zou ik kiezen voor een online webwinkel builder. Deze aanbieders betaal je per maand en je krijgt een kant-en-klare webwinkel met iDeal koppeling. Je kunt kiezen uit verschillende templates (vormgeving) en dan kun je je tijd helemaal besteden aan categorieën, productteksten, foto's, enzovoort. Mijn ervaring is dat je hier al een flinke kluif aan zal hebben maar het is de snelste weg naar een veilige webwinkel.

Tip: investeer niet te veel geld én maak niet te veel werk van je eerste webwinkel (!) Feit is dat 8 van de 10 webwinkels binnen een jaar niet meer actief zijn. Als je na een jaar ervaring denkt "het gaat lekker" dan kun je met de opgedane ervaring de webwinkel opnieuw opzetten zoals je 'm dan werkelijk wilt hebben.

Suc6 met de winkel.

Begin eerst eens met een goed onderzoek naar de haalbaarheid van het idee en de bijbehorende financiering. De meeste mensen die vanuit hobby een webshop beginnen die komen er al snel achter dat ze heel ver achterlopen bij de grote partijen en ze dat dus niet kunnen inhalen. Enige uitzondering is als je een uniek product hebt, wat elders niet is te verkrijgen.

Voor de rest zou ik je dringend aanraden om meteen te beginnen met een eigen (gedeelde) server. De standaard hosting van de meeste providers haalt het niet op het gebied van snelheid. Goede kandidaten zijn Prestashop of Magento. Voor het inrichten van een webshop en de bijbehorende bedrijfsprocessen mag je wel een paar maanden uit trekken, zeker als je ernaast nog andere verplichtingen hebt.

Als aanvulling op PHP4U. De kant-en-klare online oplossingen werken tegenwoordig wel, maar missen heel veel functionaliteit in de back-office. Het niet zichtbare deel van de webshop voor de bezoekers. Hier vind je alle management informatie die nodig is voor het beheren van je voorraad en het opzetten van je marketing campagne. Let ook op dat een kant-en-klare webshop nooit je gebruikers kan exporteren en dat een latere overstap betekent dat je klanten een nieuw wachtwoord krijgen en de bestelhistorie weg is. In de regel kost je dit klanten.

Bedankt voor de snelle terugkoppelingen.

Ervaring qua programmeren van websites is aanwezig, echter wil ik hier geen tijd in stoppen (omdat het juist veel tijd kost).

Het gaat even om het feit dat m'n kennis dit ook moet beheren, zij moet het ook begrijpen (expertise van mn kennis op dit gebied ligt er laag). Het handigst lijkt mij dus dat zij zelf nieuwe producten kan toevoegen op de website zonder dat het al te veel moeite kost. Kennis heeft zich ingeschreven bij de KvK en wil betalingen ontvangen/verwerken via iDeal.

Die producten toevoegen is het minste probleem. Dat kan in elke webshop en is voor nagenoeg elke gebruiker te doen. Echter wat je in de teksten invult en hoe je een product presenteert is een heel ander verhaal.

Wat bron zegt klinkt leuk, maar werkte enkel nog toen webshops net in opkomst waren. Nu zul je toch echt de zaak draaiende moeten houden, ook tijdens een migratie naar een nieuw platform.

Die kennis zal zich toch echt in de materie moeten willen verdiepen, anders gaat het zakelijk gezien niks worden. Geloof me ik spreek uit ervaring.

Wat bron zegt klinkt leuk, maar werkte enkel nog toen webshops net in opkomst waren. Nu zul je toch echt de zaak draaiende moeten houden, ook tijdens een migratie naar een nieuw platform.
Niet mee eens, er is niet bekend of het een "voor erbij" webshop is (weekje uit de lucht is geen probleem) of een pro webshop om van te leven (migratie zodra de nieuwe webshop klaar staat in een ontwikkel omgeving). Grote webwinkels als bol.com en wehkamp zijn recent bij een grote migratie ook een dag uit de lucht geweest en dat is blijkbaar acceptabel.

Gek dat iedereen in verschillende berichten altijd over de performance van de server begint. Dat is bottom-up denken en zorgt voor verkeerde keuzes. Trouwens, bij een vlotte server en een slechte template is de webwinkel alsnog stroperig!

Nadat je hebt vastgesteld wat de wensen zijn en hoe uitgebreid (lees: moeilijk) de webshop mag zijn kun je beter op zoek gaan naar een geschikte webshop in plaats van een server. Zodra de keuze van de webshop bekend is kom je vanzelf bij de vraag "hoe en waar?" en dan kun je googelen op ervaringen met aanbieder(s).

Magento, PrestaShop en OpenCart vallen af, die zijn voor deze eindgebruiker te lastig vermoed ik.

Bij een webshop is het niet alleen wat producten er op zetten... ook moeten de algemene voorwaarden, privacy/cookies informatie, disclaimer, wettelijk recht op retourneren (herroepingsrecht), vraag & antwoord, enzovoort, enzovoort op de website worden gezet. Verder heb je nog werk om de emails, pdf facturen, pdf pakbonnen enzo in de huisstijl te zetten. Ik wil je niet ontmoedigen, zeker niet, maar het heeft zin om vooraf op bijvoorbeeld de MKB website meer te lezen over het beginnen van een webwinkel.

Tip: de webwinkel template moet geschikt zijn voor goede weergave op smartphone, tablet en pc.

Oja, geloof niet de advertenties dat je binnen een dag met verkopen kan beginnen. Ter vergelijking met een winkel in een winkelstraat: je hebt dan 4 muren en een kassa, de rest moet je zelf nog inrichten en dat lukt echt niet in een dag.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan