• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Startkassa

Status
Niet open voor verdere reacties.
Deze komt al aardig in de buurt...
Alvast bedankt voor de moeite!

Is maar net hoe je de vraag ziet: Maximaal 400 met zoveel mogelijk kleingeld, Minimaal 400 met zo veel mogelijk kleingeld, zo dicht mogelijk bij 400.

Heb hem nu aangepast, zodat hij van de "restcoupure" (in het voorbeeld Eur 20) het aantal naar beneden afrond. Zo dicht mogelijk bij 400 kom je op deze manier niet. Dan zou je wat kleingeld moeten terugleggen om met groter geld precies op 400 te komen. Maar dat strookt niet met de wens om zoveel mogelijk kleingeld mee te nemen.

Aanpassing; Heu... Zie nu pas dat er exact eur 400 in moet zitten. Ik denk dat het dan nuttig is om alle munten en briefjes als het ware te bundelen in pakketjes van 10. Ga ik mee puzzelen

Groet

Arjee

En mogen we nog wat meer informatie... :confused:

Volgens mij is het wel duidelijk hoor. Kaboom vult in excel in wat er 's avonds in de kassa zit.
Vervolgens wil hij dat excel vertelt hoeveel van elke muntsoort in de kassa moet blijven voor de volgende dag met de volgende randvoorwaarden:

Er moet exact eur 400 inzitten (waarom is me een raadsel, maar het moet)
Er moet zoveel mogelijk gebruik gemaakt worden van de kleinste munten.

Ik heb geen vragen meer...

Er moet zoveel mogelijk gebruik gemaakt worden van de kleinste munten.

volgens mij is dat niet echt mogelijk. De enige oplossing in dat geval is alles aanvullen met munten van 1 cent, in alle andere gevallen moet je maximale hoeveelheden per muntsoort aangeven.
Volgens mij is mijn kladversie de meest logische, eventueel zou je er wat limieten in kunnen zetten (niet meer dan 2 briefjes van twintig oid) maar dat is wat simpel aanpaswerk.
Maar goed, misschien begrijp ik de opdracht ook niet goed.

Laatst bewerkt:
volgens mij is dat niet echt mogelijk. De enige oplossing in dat geval is alles aanvullen met munten van 1 cent

Dit was ook hetgeen ik eerder al had aangegeven:

Als je zegt:

"pak alles van 0,01 € tot aan 400 €"

dan is het heel simpel. Deel het verschil tussen 400€ en het huidige bedrag door 0,01 € en je hebt het aantal dat je moet bijvoegen...

Maar goed, misschien begrijp ik de opdracht ook niet goed.

Ik ook niet vrees ik.

Wigi

We werken hier met een globaal computersysteem dat verbonden staat met alle fitness clubs in de benelux.
Onze managers willen 's avonds thuis kunnen zien hoeveel ze elke dag in elke club hebben verdiend.
Daarom moet er elke avond van de totale kassa €400 afgetrokken worden zodanig dat we de dag nadien genoeg klein geld hebben om weer te geven aan de klanten.

Dus 's avonds geef ik in excell in wat ik in de kassa heb.
Als dit gebeurd is maak ik handmatig mijn startkassa voor de volgende dag.
En zodanig dat al het kleine geld in de kassa blijft.

En nu wil ik dat excell dit voor mij doet omdat mijn personeel te veel fouten maakt met het maken van deze startkassa.

Ik hoop dat dit iets duidelijker is?

nee, want de vraag naar de verdeling tussen de verschillende muntstukken wordt niet beantwoord. Als je geld moet toevoegen, hoe moet de verdeling dan zijn, 20 x 1 of 1 x 20? dat kan een formule niet voor je bepalen...

Bovendien zou het kunnen zijn dat je meer dan 400 € in kassa hebt (voor het aanmaken van de kassa voor de volgende dag), en TOCH nog (klein)geld elders moet gaan halen.

bv. je hebt 401 €, maar geen stuk van 1 € of kleiner geld dat optelt tot 1 €.

Wigi

in welk geval je uberhaupt al niet voldoet aan de eisen voor wisselgeld, kortom: verdelingen willen we zien ;)

Er moet geen verdeling zijn... ons muntgeld zal nooit meer dan €400 zijn.
Ik moet gewoon al het muntgeld in mijn startkassa hebben.
En als de som van al het muntgeld niet gelijk aan €400 is moet men aanvullen met briefjes.

Er moet geen verdeling zijn... ons muntgeld zal nooit meer dan €400 zijn.
Ik moet gewoon al het muntgeld in mijn startkassa hebben.
En als de som van al het muntgeld niet gelijk aan €400 is moet men aanvullen met briefjes.

Dus 's avonds neem je enkel de munten uit de kassa (wat minder dan 400 € is), en dan vul je aan met briefjes?

Wat doe je met de overschot als je niet exact op 400€ uitkomt? (iets teveel of iets te weinig)?

Stel je hebt 133 €. Je vult aan met briefjes, tot ofwel 398€ of 403€. En dan...? Zowel voor het bijleggen van munten als wegnemen van munten: hoe bepaal je welke dat zijn?

Wigi

Laatst bewerkt:
dag axel (en de rest),

ik heb jouw bestandje een geprobeerd en kwam tot een aantal vaststellingen:
het nummer 9 van het toetsenklavier werkt niet in de userform
ik heb veel geld ingegeven (totaal meer dan € 875). bij bereken kasgeld eindigde ik op 399,78. dus stel dat mijn medewerker met een kassa van € 400,- moet beginnen en eigenlijk maar start met 399,78, dan ...

ik vind het een boeiende vraag, maar we hebben toch nog te weinig handvaten om ons aan vast te houden.

steven

Dag Arafy,

Nu werkt toets 9 wel.

Dat het getal meestal nooit op 400 euro kan eindigen klopt en is ook logisch. Maar laat de bedenker daar zelf maar achter komen en zijn eisen aanpassen.

Gegroet,

Axel.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan