startmenu per groep aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

p33w5t3r

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2008
Berichten
15
Ik heb een vraag over het startmenu. Ik wil weten of het mogelijk is om het startmenu per groep gebruikers aan te passen. Stel er zijn 20 gebruikers met allemaal hun eigen startmenu en er is 1 ALLusers gebruiker waar iedere apparte gebruiker het startmenu vandaan haalt. Wanneer ik bijv 1 programma uit het ALLusers startmenu weghaal dan verdwijnt deze dus bij alle gebruikers. Nu zijn er onder die 20 gebruikers 4 groepen en niet iedereen heeft dus het zelfde startmenu nodig. Nu wil ik weten of ik per groep een startmenu kan maken waar dus iedereen uit de desbetreffende groep het startmenu uit tevoorschijn haalt. Ik kan wel iedere gebruiker een programma toewijzen uit het ALLusers startmenu en dit per groep aanpassen maar ik wil dit dus niet per gebruiker doen. Dus om het makkelijk te houden, hoe maak ik een mapje voor 1 bepaalde groep met de voor hun bestemde programma's en doe dit ook voor de andere groepen.

beetje te snappen ? :p

p.s. eigenlijk wil ik dus weten waar er bepaald wordt waar de individuele gebruiker zijn startmenu vandaan haalt, nu dus uit ALLusers.
 
Laatst bewerkt:
Heb je een Active directory? Want dan kun je in een policy maken waarin het starmenu wordt geredirect naar een bepaalde map (vb \\share\\startmenu_groep1).
Als je voor de verschillende groepen een eigen OU maakt dan kun je aan elke OU een andere polcy voor het redirecten van het startmenu hangen.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat hebben wij maar nu dan ook de vraag: Kunnen de gebruikers ook nog hun eigen startmenu blijven aanpassen of krijgen ze nu alleen nog maar het start menu uit die ene bepaalde map ?
 
nee dan krijgen ze alleen uit die map het startmenu en niet meer uit c:\documents and settinings\username\startmenu.
Je kan dmv van read/write rechten bepalen of ze dingen mogen aanpassen in die map, maar als ze daar iets aanpassen zal iedereen die indezelfde groep zit die aanpassingen zien.

ohja voor het redirecten hoef je trouwens geen apparte OU's aan temaken, je kan ook in 1 policy redirecten naar verschillende mappen op basis van groupmembership
 
Ok daar was ik al bang voor, het is namelijk niet de bedoeling wanneer 1 user uit een bepaalde groep wat aanpast dat de rest van de users uit die groep dat ook kunnen zien.
 
maar even voor de duidelijkheid:

Wil je wel dat ze zelf dingen kunnen aanpassen? of moeten ze gewoon een startmenu krijgen dat ze zelf verder niets kunnen aanpassen?
 
Ze moeten dus per groep een eigen startmenu krijgen maar binnen die groep moet iedere gebruiken ook zelf nog dingen kunnen toevoegen aan het startmenu die dan ook alleen voor hem of haar beschikbaar is.
 
Dan maak je voor die groep een map voor het startmenu met alleen leesrechten voor de groupmemebers.(hier kunnnen zij dan niks aanpassen)
Binnen die map maak je per gebruiker een mapje en geef je alleen de betreffende gebruiker op die map schrijfrechten (of full control wat je wilt) en de andere gebruikers helemaal geen rechten( dus ook geen read). Zij zullen de map wel zien maar die zal voor hun empty zijn terwijl de gebruiker die er wel rechten op heeft de inhoud kan zien en aanpassen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan