Startmenu werkt opeens niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vupido

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2012
Beste forummers,
Mijn startmenu - Windows 10 besturing - werkt opeens niet meer. En gek genoeg wel, als ik me afmeld en aanmeld onder een andere gebruikersnaam op dezelfde PC.
Ik kan wel rechtsklikken op de windowsbutton in de linkerbenedenhoek van het beeldscherm.
En dan via Verkenner software activeren, maar dit is heel omslachtig.

Windows herstelpunt geprobeerd, maar mijn PC had alleen twee recente herstelpunten bewaard en kennelijk was het probleem er toen als. Want het herstellen hielp niet.
Wat zou ik hieraan kunnen doen behalve windows 10 herinstalleren?

Alvast bedankt voor een eventuele reactie,
:love:
Vupido

Ik had willen typen : ga op je buroblad naar de Windowsknop, ga naar systeem, klik met rechts op de Opdrachtprompt en laat deze met administratorrechten uitvoeren.
Typ in

sfc /scannow

en druk op enter.
Let op de spatie tussen de sfc en /scannow.

Dit proces kan een minuut of twintig duren. Laat ons weten of Windows fouten heeft gevonden en / of deze door Windows gerepareerd konden worden.

.....maar omdat je startmenu niet werkt, zal de eerste zin van mijn bericht niet gaan lukken.
Mogelijk dat het volgende wel werkt:

klik 1x op de Windowknop (er verandert niets zichtbaars aan je scherm), maar typ desondanks in:

sfc /scannow

Als je mazzel hebt antwoordt Windows met : sfc scannow en 'opdracht uitvoeren'. Klik met rechts en laat het dan als administrator uitvoeren.

Wil dat ook niet, ga dan in de verkenner naar C:\Windows\System32\
zoek daar de cmd32.exe, klik rechts en open 'm als Administrator.

Laatst bewerkt:
Hoi gast0225,

Uitgevoerd. Windows Restore Protection found corrupt files and succesfully repaired them.

Hoi gast0225,

Helaas niet. Ik kreeg ook nog de plek (details are included in the c:\windows\logs\ces\ces.log) van het foutenrapport.

Ik kan het gebruikersaccount, waar het probleem zich voordoet, opheffen. Maar moet dan eerst even backuppen wat er daar op het bureaublad staat.

Fijne dag nog,
Vupido

Startmenu windows 10

Hallo forummers,

Vanwege drukke werkzaamheden heb ik de vraag op opgelost gezet, hoewel dit nog niet echt zo was.

Ik heb vier of vijf gebruikersaccounts op mijn PC met besturingssysteem Windows10 en het probleem doet zich alleen bij 1 gebruikersaccount voor. Heeft iemand nog een idee?

Mijn eigen voorstel om dat gebruikersaccount dan maar op te heffen hangt nog, omdat ik niet weet hoe ik de bureaubladitems die bij dat account horen kan backuppen of overplaatsen naar het bureaublad van een ander
wel goed werkend account. Bij simpelweg deleten van het aangedane account zouden een aantal belangrijke data voor mij verloren gaan en dat wil ik dus niet.

Ik omzeil het probleem van een niet werkend startmenu door koppelingen te maken van programma's uit het startmenu op mijn bureaublad. Met rechtsklikken op het startmenu kan ik ook via Verkenner programma's opstarten.
Omslachtig.

Alvast bedank,

Vupido

Regedit

Okay Lange Pier, en bedankt. Ik ben bezig met eerste van de twee aangeboden oplossingen.
In Profilelist heb ik zeven submappen. Het is mij niet duidelijk welke submap bij welk gebruikersaccount hoort.

Dus hier stopt het even. Merk ook dat mijn concentratie snel wegvalt. En ik wil niet ongeconcentreerd in mijn register gaan rommelen, want dan doet straks iets anders het weer niet.
Anders ga ik maar aan de slag met nummer twee van de aangeboden oplossingen.

*evenlater* Aha, ik heb nu de submap van het aaangetaste gebruikersccount gevonden. Nu nog wijzigen en dan zou alles het weer moeten doen volgens het artikel.
*evenlater* Ik heb de registerwaarden op 0 gezet met regedit en daarna de PC opnieuw gestart. Helaas niet opgelost. Er is niets door veranderd.
*evenlater* Heb ik een fout gemaakt met het opslaan van de veranderde registerwaarden in regedit? Refcount had ik op 0 gezet, maar na opnieuw opstarten stond-ie weer op 3. Wat is het commando aan regedit
om de wijzigingen in het register door te voeren?

Refcount registerwaarde blijft dus steeds terugkomen naar waarde 3, wanneer ik het veranderd heb in waarde 0.
Tot forums,
Vupido

Laatst bewerkt:
Hoi,
En ik wil niet ongeconcentreerd in mijn register gaan rommelen
Voor het 'rommelen' in het register eerst een volledige back-up v.h. register maken op een externe o.i.d. als je niet zeker bent.
Heb je wel genoeg rechten op je account waarmee je het register induikt?
Mogelijk nuttige link.

machtigingen om register aan te passen met regedit

Goedemorgen Mik Zjegger,
Bedankt voor het artikel *gelezen*
Heb daar wat mee gespeeld, maar nog geen resultaat.
Vupido

Oplossing twee via link Lange Pier

Goedenavond,
Ben nu bezig met oplossing 2 van de link van Lange Pier. Het corrupte gebruikersaccount kopiëren naar een ander gebruikersaccount en
daarna het corrupte gebruikersaccount deleten.

Het lijkt te werken, maar ik ben nog niet klaar.

*evenlater* Heb nu het bureaublad leeg van het corrupte gebruikersaccount. Alleen de bookmarks nog exporteren. Dat lukt niet, waardoor begrijp ik niet. Daarna kan ik het corrupte gebruikersaccount definitief opheffen.
*evenlater* Nu toch ook gelukt om de bookmarks te exporteren naar een bestand en daarna over te halen naar een niet corrupt gebruikersacccount. Nu ga ik het corrupte account verwijderen en kom daarna terug om deze vraag op opgelost te zetten.

Tot forums,
Vupido

Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt!

Klaar is Vupido.
Tot forums,
Vupido

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug