Startmenu Windows 10 personaliseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

anton44

Verenigingslid
Lid geworden
20 mei 2005
Het startmenu geeft de geïnstalleerde toepassingen in alfabetisch volgorde weer. Tijdens de upgrade Win7 Pro naar Win10 Pro is de structuur aan Programmamappen meegenomen, echter ben ik er nog niet achter hoe ik...
1. snelkoppelingen vanuit het bureaublad naar het startmenu kan kopiëren c.q. verplaatsen - In Win7 kan dat eenvoudig door te slepen.
2. hoe ik programmamappen kan toevoegen. In Win7 door Programma's te openen en nieuwe mappen te maken.
Een poging om dat in de C:\...roaming ... Programma's\ een nieuwe map te maken of een snelkoppeling te plaatsen en deze na een reboot zichtbaar te krijgen blijkt niet te werken.
Wie kan me verder helpen ?

Edmoor bedankt voor de tip. Het is inderdaad leesvoer maar de "voedingswaarde" daarvan was voor mij niet voldoende.
Ik vergelijking met Windows7 ervaar het startmenu van W10 als onbruikbaar, waardeloos en kan nog wel een rij woorden neerzetten met dezelfde strekking.
Als ik een bv. een freeware portable app (bv Keypass) wegzet in de program files en een snelkoppeling maak naar het bureaublad, wordt ook na een reboot de app niet gevonden in het startmenu en ook met de zoekopdracht niet gevonden. De snelkoppeling kan ik wel naar een tegel omzetten.
Een ander fenomeen: In Win7 heb ik bij elkaar horende apps in een map van alle programma's geplaatst. Door de upgrade wordt de inhoud van de submappen in een enkele laag getoond (bv 4x de link undelete).
IK kwam de app Classic shell ergens tegen. Met deze simpele toepassing is het Win7 startmenu weer terug te krijgen. Aanpassingen daarin werken direct. Overschakelend naar Win10 lay-out zijn deze aanpassingen pas zichtbaar na een reboot.
Vreselijk ... Microsoft heeft blijkbaar niet voldoende geleerd van Win8.

Laatst bewerkt door een moderator:
In mijn pogingen zocht ik de Programmamappen op in C:\...roaming ... Programma's\ om snelkoppelingen in te plaatsen.

Door deze echter in de map %ProgramData%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs te plaatsen (toestaan voor alle gebruikers) werkt het wel. Ook kunnen daar eventueel submappen voor onderverdelingen gemaakt worden.

Opmerkingen:
1. Deze locatie wordt ook door Win7 gebruikt.
2. De map %ProgramData% is een verborgen map, dus eerst in de verkenner zichtbaar maken.

Laatst bewerkt:
Punt 2 is niet nodig. Je kan in de adresbalk van de verkenner gewoon %ProgramData% intikken en dan ben je er ook.

OK, dan heb je die map geopend en hoe krijg je er dan een snelkoppeling in gekopieerd die bv op het bureaublad staat ?
Nogal omslachtig. Met een snelkoppeling naar de Programma-map en die te plaatsen op het bureaublad gaat het inderdaad eenvoudig en kan de map verborgen blijven.
Weer wat geleerd, met dank.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan