Stationsletter DVD-drive wordt niet onthouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

guppje

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 mei 2003
Berichten
4
Ik heb bij twee PC's hetzelfde probleem (WinXP-Pro, 1 nwe PC Athlon64 en 1 oude PC AthlonXP 3000+)
Op de IDE kabel zijn een DVD-speler en een DVD-brander aangesloten, ik wil deze X en Z noemen.
De X (DVD-speler) is geen probleem, Z (DVD-brander) wordt echter na iedere start van de PC teruggezet naar F, of G al naar gelang de eerst beschikbare letter.
Als ik slechts 1 apparaat aan aansluit kan ik gewoon letters toewijzen, zodra de tweede wordt aangesloten gaat het fout.

IDE kabels zijn goed, ik heb er verschillende gebruikt die in ander systemen gewoon goed werken. Alle jumpercombinaties zijn geprobeerd master/slave/Cable Select.
In apparaatbeheer heb ik ook al een keer DMA uitgeschakeld zodat alleen PIO-mode beschikbaar was ( dit was een advies wat ik ergens anders had gelezen).

Wat er wel bij beide systemen gebeurde tijdens het aansluiten was dat in de BIOS zolang er 1 apparaat was aangesloten deze correct werd geidentificeerd. Zodra ik het weede apparaat aansloot werd deze niet herkend in de BIOS en van het reeds aanwezige apparaat werd de naam tot onzin omgezet. Na een paar keer proberen, met de jumpers spelen, drives detecteren etc. werden ze uitendelijk wel beide herkend.

Wie kan mij helpen? Ik snap er nu echt niks meer van. :confused:
 
Guppje,

Ik denk niet dat het een XP probleem is. Ik heb enkele weken geleden XP opnieuw geinstalleerd, ik heb een van de eerste releases waarbij ik SP2 later moet installeren. Hierbij gebruikt XP de al aanwezige drivers, en ook nu sprong bij mij de drive letter terug naar de laagst beschikbare. Maar het is wel zo dat dit iets is van de laatste tijd. Nu heb ik inwendig het een en ander veranderd want ook ik had problemen met het BIOS. Ik vermoed dat een Western Digital schijf bij mij de boel corrumpeert, want deze werd in het BIOS ook al niet als IDE1 master gezien, hoewel ik hem wel zo aangesloten had. Na omzettingen werd een Maxtor schijf wel als IDE1 master gezien. Ik denk dat dit het probleem is want ik heb in het verleden vaker problemen met Western Digital schijven gehad. Ik laat het je weten hoe het afloopt als je dat wilt. Misschien is het in jouw situatie ook verstandig om niet alleen naar de DVD writer te kijken, maar ook andere drives te controleren/verwijderen. Alles hangt een beetje van elkaar af.........

Met vriendelijke groet,

Jarod
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan