Stationsletterbenaming is in de war sinds herinstallatie W10

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Ik heb W10 opnieuw geïnstalleerd. Perfect verlopen, behalve: Nu zijn de schijf/stationsnamen ineens een beetje door de war zonder dat ik zelf in schijfbeheer iets aangepast/veranderd heb.

--Oorspronkelijk was het de gebruikelijke C: en D: voor de vaste schijf 0, en F t/m K voor alle verwisselbare stations (5xUSB/ 1xCDRomDVD).
--Nu na herinstallatie is partitie D: plotseling standaard in E: veranderd.
--Zodra ik een externe HDD insteek in een verwisselbaar station (maakt niet uit welke van de USB- poorten) verschijnt die HDD in de verkenner bij 'deze computer' als een nieuw station D: naast de oude stationsnamen F t/m K. Ik heb daar dus plotseling een station extra.
--Als ik bij schijfbeheer kijk hebben die verwisselbare stations nog wél hun oorspronkelijke naam en zie ik de HDD als D: terugverschijnen in het veld achter bv stationsnaam K (CdRomstation 0) zodra ik de HDD insteek. Sowieso raar, want die K was en blijft daar nog wel steeds CdRomstation 0 genoemd worden en heeft dus niets van doen met de USB-poort die ik voor het insteken gebruik. En als ik hem in een andere USB poort steek dan verschijnt hij als D: in het veld achter bv station F.
Ik wil graag de oorspronkelijke situatie weer terug, ik kan in schijfbeheer wel de vaste E terug veranderen naar D, maar dan krijg ik misschien conflicten. Ik zie nergens hoe ik eerst die rare D voor de verwisselbare stations weer weg krijg.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon schijfstations aanpassen aan de wens, conflicten kun je niet krijgen, eerst stationletter wissen die veranderd moet worden, dan die veranderd moet worden aanpassen en vice versa.
Alleen van de C: afblijven en geen letters aan de eventuele UEFI en/of systeempartitie geven.
 
Laatst bewerkt:
Toelichting op de reactie van LP:
Je kunt met Drive Letter Changer de andere in gebruik zijnde stations een hogere letter toekennen waardoor de gewenste letter vrijkomt en toegewezen kan worden.
 
Waarom een programma installeren als het ook gewoon kan met schijfbeheer van Windows?
 
Waarom een programma installeren als het ook gewoon kan met schijfbeheer van Windows?

Misschien had het allemaal te maken met het feit dat ik een dynamische schijf heb ipv een standaard? Zie mijn andere topic https://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/957565-Partitie-D-in-stukjes-verdeeld
Ik heb E: gewoon via schijfbeheer weer in D; veranderd, en vervolgens de verbrokkelde D (ik had nog nooit van dynamische schijven gehoord, en hoe ik daar ooit aan gekomen ben weet ik ook al niet ;) ) weer tot één grote D gemaakt door hem eerst te verwijderen en toen opnieuw aan te maken. Nu hebben de USB-poorten weer een andere letter gekregen die de HDD (C: en D: ) belettering niet meer in de weg zitten (L: ) . Wat ik nog niet begrijp als leek: Hoe ontstaat die belettering? Ik dacht dat iedere USB-poort een eigen letter had (nooit zo goed bekeken ;) ), maar nu heten al die poorten, ongeacht ook wat voor externe HDD ik er insteek, allemaal L: . Als ik 2 HDD's tegelijk insteek wordt het L: en M:
 
Laatst bewerkt:
Lettertoewijzing vindt plaats naar de eerstvolgende letter die vrij is volgens mij. Geef schijven een naam/label. Dat kan in Verkenner F2 of onder Eigenschappen. FAT is maximaal 11 tekens. NTFS 32 tekens volgens internet.
Code:
C:\WINDOWS\system32>label/?
Creates, changes, or deletes the volume label of a disk.
LABEL [drive:][label]
LABEL [/MP] [volume] [label]
  drive:          Specifies the drive letter of a drive.
  label           Specifies the label of the volume.
  /MP             Specifies that the volume should be treated as a
                  mount point or volume name.
  volume          Specifies the drive letter (followed by a colon),
                  mount point, or volume name.  If volume name is specified,
                  the /MP flag is unnecessary.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan