• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

stdev (b2*c2)+(d2*e2) enz help!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kerkstra

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2010
Goede middag mensen,

Zoals mijn tital luidt wil ik stdev in cellen die al een gemiddelde hebben. dus 150 keer 200 + 15 keer 180 enz

in mijn sheet kunm je het zien mijn som (die niet werkt staat er al)

groet

Kerkstra

Bekijk bijlage stdev.xls

Ik heb de file net bekeken maar het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je nu bedoeld. Waar wil je precies de standaard deviatie van weten? Normaal bereken je die over een reeks getallen. Wat is de relatie tussen de cellen die je met elkaar vermenigvuldigd? Wat bedoel je precies met het feit dat je het gemiddelde al weer?

hey jjust

ik heb de gemiddelde ligdagen gehaald uit een datafile van 10000 regels.

de hoeveelheid die ernaast staan zijn het aantal rollen met gemiddeld deze ligdagen.

ligdagen maal rollen + ligdagen maal rollen enzovoorts

zoals in mijn formule achter de regel

dit moet ik doen omdat ik de standaartdeviatie nodig heb van deze getallen bij elkaar

als je alles onder elkaar zet dus39 keer 17, 275 keer31 enz is de standaarddeviatie 43.12...

dit zoek ik alleen dan moet het makkelijker kunnen

groet

Zie bijlage. Misschien moet je alleen nog eens kritisch nadenken of je dit niet meteen uit de originele file kan halen dus zonder deze tussenstap.

Bijlagen

goeie morgen,

ben der weer, haha

bedankt voor je antwoord jjust maar dat zoek ik niet.

ik zet er nog een file bij met wat ik zoek plus verwoording

heb nu alle getallen onder elkaar gezet met de hand.

dit duurt eeuwen.

hoop dat het nu duidelijker is.

groet,

kerkstra

Bijlagen

Ik denk niet dat daar een standaard formule voor is. Ik heb even een stappenplan gemaakt met formules zodat je die getallen niet hoeft uit te schrijven. Daarnaast als je worksheet anders indeelt is het nog handiger hier heb ik een voorbeeld van toegevoegd. Dit voorbeeld is ook makkelijk uit te breiden als je meer van die vermenigvuldigingen hebt. Makkelijkere oplossing weet ik zo niet.

Nog een klein puntje. Alleen als het een steekproef is gebruik je stdev.Als je de standaard deviatie van een hele populatie meet kan je het beste stdevp gebruiken. Deze deelt dan niet door n-1 maar door n. Het scheelt niet veel maar toch.

Bijlagen

Hallo

Verander je layout een weinig, en je kan gebruik maken van een artikel dat ik voor exact hetzelfde probleem opgesteld heb. Kijk op mijn site bij Excel > Voorbeeldbestanden > Statistiek > "Gemiddelde & variantie in een samengevatte layout".

Wigi

Hallo Kerkstra,

Met een hulprij, rij 4, in Q4 de oplossing. Zet de formule in A4, selecteer vervolgens A4 en B4 en sleep met de vulgreep naar p4.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Jongens,

Hartstikke bedankt voor alle oplossingen.

Ik ga ermee aan de slag.

Jullie zijn toppers.

Groet,

Kerkstra

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan