steeds terugkerende teksten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik dacht al dat ie voor mij was bedoeld.
En ik pak meestal ook even de fiets, ja. ;)
Meeste mensen "in het land" kennen de Meerpaal nog van vroeger, de uitzendingen van Zeskamp kwamen daar toen vandaan. Hij is een paar jaar gelden afgebroken en er is een nieuwe Meeraal voor terug gekomen met oa schouwburg, filmzaal, en is een multifunctioneel gebouw geworden waarin oa muziekschool, ouderenwerk bibliotheek ed komen.

Toevallig was ik er afgelopen zaterdag niet, Teun, maar ben er inderdaad zeer regelmatig wèl! Ook onze Wereldwinkel zit in de Meerpaal. Toevallig daar ook binnen geweest? Dan heb ik je daar misschien wel gezien... En wij hebben eerder al een openingsfeest gehad hoor.

Hoe kom JIJ daar dan terecht??

en nog even on-topic: denk je dat dat veranderen van die kolommen nog gaat lukken? Ik ga morgen naar haar toe, zou hem dan op een CD-tje kunnen zetten en meenemen...
En als het Teun niet meer lukt, dan misschien door Joost?
(Tja, ik vraag het maar gewoon... alsof 't niks is...!)

Laatst bewerkt:
Hoi,

Heb de excelwerkmap bijgewerkt.
Interessant programma trouwens hoor, Excel; ook al omdat het goed te combineren is met Word etc.

O ja, dat van die Meerpaal. Mijn broertje had daar een 'klus' met zijn bedrijf (videobeelden etc.). Mooi geworden trouwens, hoewel het nog niet af is.
Ben er trouwens 'klandestien' geweest, want de slotavond kostte maar liefst € 20,=.
En wie weet, kom ik binnenkort nog eens langs Dronten. Kan ik altijd nog even in de wereldwinkel kijken!

Suc6, Teun

Bijlagen

Ja dit is beter!
Alleen in de zoektabel zou ervóór (kolom A dus) nog één kolom moeten komen genaamd Vak. Die zou van boven naar onder (automatisch?) moeten gaan nummeren: 1-2-3-4-5-6 (correspondeert straks met de vakjes op de tekening, snap je?)
Wat heb jij trouwens leuke plantjes in je assortiment... :)

Ik heb de latijnse plantnaam op alfabet gezet en alles erachter gaat mooi mee!

Als ik jouw "planten" verwijder, kan ik dan gewoon de regels selecteren en dan deleten, verwijder ik dan niet die formules die je aan die cellen hebt toebedeeld?

Ik wil erg graag wat leren over Excel. Zit op het www al regelmatig eens te lezen. Maar weet jij/weten jullie een goede site of cursus die ècht goed is?

Meerpaal: was dat de slotavond van Archipel? Daar ben ik afgelopen woensdag ook naar toe geweest. Was prachtig hè, zeer professioneel voor een gelegenheids-amateur-gezelschap!
Als je weer eens komt, stuur even een mailtje, als ik ook kan doen we even een bakkie koffie als dank voor je beplantingsplan!

Laatst bewerkt:
Hoi M.

Alweer een (aangepaste) versie.

In de zoektabel mag je alleen de gegevens in de kolom:
A: aantal
C: lat.naam verwijderen.

De overige kolommen bevatten formules.
Bij verantwoord ontwikkelen van rekenbladen is het gebruikelijk om die rijen, kolommen en cellen waarin formules of vaste gegevens staan te beveiligen, zodat alleen de 'invulvelden' nog beschikbaar blijven om hierin gegevens te verwijderen en/of wijzigen.

In de database kan je verwijderen en wijzigen wat je wilt.
Voor een cursus houd ik me aanbevolen ..... zo ook voor adviezen aangaande MKB in dezen, bijvoorbeeld 'het al of niet aanschaffen van softwarepaketten' ......

Ja, dat was i.d.d. Archipel. Heel goed inderdaad, maar ook wel goed 'omlijst' door een voortreffelijke technische ondersteuning!

Grts, Tée

Bijlagen

het is toch niet zo eenvoudig, Teun.

Ik heb weer even zitten proberen, maar je ziet dat ie in de zoektabel in de ingevoegde regels de tabel "soort" en "opmerking" niet invult...

Als je
Kun je aangeven hoe ik dat kan beveiligen? Dat lijkt me wel belangrijk!

En hoe bedoel je: "kan ik me aanbevelen"? Geef je ursussen of zo?

Meerpaal: inderdaad, zeker waar dat daar een hele ondersteuning achter moet zitten. In het boekje ook deels vermeld. Had jouw broer daar ook deel in?

... en als voorbeeldje 'versie 4' , waarbij het blad zoektabel is beveiligd en de invoer van de latijnse naam foutloos gaat (dus niet verkeerd getypt kan worden).

was even een crosspost denk ik.

Nou Teun, ik hoop dat je nog even door kunt gaan, want...

"VAK" komt NIET in de database, is nl alleen verwijzing naar het vakje op de tekening die bij het beplantingsplan hoort.
Hoort dus alleen als eerste kolom in de Zoektabel en loopt steeds op: 1-2-3-4-... Zou misschien automatisch door kunnen tellen?

Ik zie niet goed wat je hebt beveiligd? Ik heb in de zoektabel "per ongeluk" een regel verwijderd en zie dat inderdaad alle formules mee verdwenen zijn!

Dàt ziet er gelikt uit, Teun! Wauw!
Doet zó een beetje aan dat gb-plan van mijn man denken.

Alleen: Waar is nou die database in versie 6 gebleven?

en in kolom A komt Vak
kolom B wordt Aantal.
Heb dat zelf al veranderd, maar kan Kolom1 automatisch genummerd worden?

Als ik in onder de latijnse naam wil wandelen, merkte ik dat dat heel makkelijk gaat met de pijltjestoetsen, maar hoe bevestig ik mijn keuze? Door met de muis in een andere cel te klikken of kan het ook met het toetsenbord?

De zoektabel gaat maar tm 30 regels. Hoe kun je die uitbreiden, want dat mogen er wel 150-200 zijn.

En een aansluitende vraag:
Om alle gegevens in te kunnen voeren heb ik gezien dat je onder Extra de beveiliging uit en weer aan kunt zetten. Ze wil de omschrijvingen wat aan gaan passen dus zal alles eenmalig in de database gaan intypen.
Worden dan automatisch die nieuwe gegevens in dat afrolmenu opgenomen en dan moet het dus allemaal gaan werken?! Ik bedoel: ongeacht hoe lang die kolom wordt, we hoeven nergens geen formules meer voor te maken?

Laatst bewerkt:
Ik ben vanmorgen bij haar langs geweest met deze versies. Ze ziet vooral versie 4 zitten! Da's dus zonder die afrolmenuutjes. Met auto-aanvullen verschijnen bij het intypen al snel de juiste namen. Dat werkt goed!

W hebben al wat zitten proberen.
Als de zoektabel helemaal is ingevuld gaan we die kopieren naar een Word-bestand. Dat is een document gemaakt op basis van een sjabloon, met daarin al een tabel met opmaak.

Op welke manier kunnen we dat daar het beste in plakken zodat het ingeplakte die opmaak overneemt?
De kolommen vanuit Excel worden nl véél te breed, zelfs als Liggend wordt gewerkt.
Zijn die kolommen in Excel op een bepaalde breedte te zetten?

Hallo Teun, of Joost, of iemand anders...

Weet je het antwoord op mijn laatste post? Zou fijn zijn, want dan kunnen we verder.

Dus het plakken in een bestaande Word-tabel waarbij ie de breedte aanneemt van die bestaande tabel.
OF:

hoe kan in Excel de breedte vast worden gezet (van kolommen) en de titelrij een gekleurde opmaak ed krijgen?

Ik heb wel ontdekt dat ik de kolombreedte kan vastzetten, maar dat doet ie dan wel in het beeld op de pc maar als de tekst dan breder is dan deze breedte en we kopieren de boel of willen afdrukken, dan smeert ie alles wel weer over de volle benodigde breedte uit.

Hai, :D

Ik ben bang dat jou tabel te groot is voor het documentgebied maar goed doe een poging

Wat heb ik als test gedaan:
* In versie 4 heb ik gebied B1 tm I18 geselecteerd en gekopieerd
* Nieuw document geopend op liggend gezet en geplakt

Vervolgens in tabeleigenschappen De voorkeursbreedte van de tabel op 100 % gezet zodat deze binnen de marges viel.

Daarna het ik diezelfde instellinge op EXACT gezet

Vervolgens wis ik alle waarden uit de tabel behalve de kolomhoofden..

Nu selecteer ik de data in excel B2 tm I18
In Word selecteer ik alle lege rijen en kies plakken speciaal en kies niet-opgemaakte tekst.

Bij mijn test blijven de kolombreedten keurig staan en als de regel te lang is gaat ie over in de volgende regel zoals het hoort.

Succes! :thumb:

Hoi,

Ken-ik-u?

In Excel, werkblad zoektabel:
- selecteer de kolommen G, H en I
- menu: Opmaak > Kolom > Breedte; type in 22,5
- menu: Opmaak > Celeigenschappen; tabblad 'Uitlijning', vinkje bij Terugloop.

(effe opslaan tussendoor)
- selecteer alle cellen (incl. de kopteksten) die je wilt kopiëren, en kies 'Kopieren'

Nu naar Word:
- kies een liggende pagina en stel de linker- en rechtermarge in op 1,5 cm.
- plakken ..... 'et voila'

Heb de bijgewerkte versie (5) als bijlage meegestuurd.
Grts, Tée

Bijlagen

Hoi luitjes!

Heb beide eens geprobeerd, Teun zijn oplossing is de makkelijkste. Heb dat ook toegepast op kolom C: breedte 12 en tekstterugloop. Weer wat geleerd!

Nou nog een mooie groene opmaak voor de kolomkoppen. Is dat in Excel te doen, of kan ik dat na het invoegen beter in Word doen?
Ik ga wel even proberen, maar tips zijn welkom...

EDIT: is al gelukt! Fluitje van een cent.

Nou Teun en Joost. Dit lijkt me een perfect werkblad geworden!
Ik deed eerder nog niks met Excel, maar lijkt me inderdaad een leuk programma met veel mogelijkheden! Ik ga me daar dus maar eens wat in verdiepen.

Bedankt voor jullie geduldige hulp!:thumb:

Laatst bewerkt:
Hoi,

Selecteer de cellen die je een ander achtergrondkleurtje (patroon heet dat in Excel).
Kies menu: Opmaak > Celeigenschappen; tabblad 'Patroon'.
Klik op een mooi kleurtje groen en OK.
Bij kopieren naar Word wordt de kleur mooi meegenomen.
Da's mooi meegenomen .... !

Suc6, Tée

Ik had hem in de knoppenbalk al gevonden, Teun, maar ook goed te weten waar ie in het menu zit.

Ik zet hem hier neer zoals ie geworden is. Bedankt ook weer!

Bijlagen

HaDie

MissDronten, kennikkunie ...

Niet zo fraai moet ik zeggen.
Je hebt niet de cellen, maar de hele rij 1 geselecteerd.
Vanaf kolom I is het eigenlijk niet meer nodig, die opmaak!
De tekst in de cellen is niet mooi uitgelijnd, die staat aan de onderkant van de cellen.
Als je de cellen A1:I1 selecteert en kiest voor menu Opmaak > Celeigenschappen; tabblad uitlijning, dan kan je de tekst ook vertikaal centreren.
Da's mooier ...... vind ik

Grts, Tée

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan