Stekker uit de modem halen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker57

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2006
Mijn vriendin haalt altijd de stekker uit haar modem als ze naar bed gaat.

Deze modem is flink afwijkend van de fabrieksinstellingen, hij heeft wat advanced beveiligingsdingen gekregen.

Ik zou graag willen weten; zijn er ook modems die "resetten" en dus terug gaan naar fabrieksinstellingen doordat je de stekker er zo langdurig uit laat? Of is het eigenlijk altijd zo dat een modem pas gereset wordt door het resetknopje x seconden in te drukken?

Hoe weet je trouwens of een modem terug is gegaan naar de fabrieksinstellingen?

Het zal helpen indien je vertelt om welk modem het gaat. Een modem wordt in het algemeen niet geresetted door het van de netvoeding te halen.

Het is inderdaad handig om te weten welk type modem het betreft. Dat het modem dan gereset wordt naar de fabrieksinstellingen bij langdurig uitschakelen lijkt me sterk. Wel kan het regelmatig eruit halen van de stekker de modem om zeep helpen. Wanneer een modem 30 seconden van de stroom af is, wordt het systeem gerest(ram geheugen wordt geleegd, etc.) dit heeft geen gevolgen voor de instellingen van het modem. Mag ik vragen wat de reden is van het regelmatig 'hard-uitschakelen'? wat bedoel je precies met 'Deze modem is flink afwijkend van de fabrieksinstellingen, hij heeft wat advanced beveiligingsdingen gekregen.'?

modems zijn eigenlijk niet bedoeld om constant uit te schakelen ISP's raden dit ook af
verder valt een modem niet echt te hacken immers dat ding is niks anders dan een door geef luik van bekabeld verkeer
bij een WIFI modem is het een ander verhaal maar ook die zijn beveiligt met een sleutel en dat valt niet 1 2 3 te hacken

een modem heeft flash geheugen alle settings slaat hij op zodra er iets aangepast word dus als de stroom er vanaf is zou hij deze moeten onthouden.

Wanneer een modem 30 seconden van de stroom af is, wordt het systeem gerest(ram geheugen wordt geleegd, etc.) dit heeft geen gevolgen voor de instellingen van het modem.

Okee, maar wat is dan "het systeem wordt gereset"? Wat houdt dat in? Wat is het verschil met een systeem reset en waar ik het over heb (traag van begrip ben ik hoor)

En op welke manier zal het de modem om zeep kunnen brengen?

Het gaat om twee verschillende, beide router/modem in 1:
- Technicolor TC7200
- em4218 van eminent

Ze haalt van beide de stekker er in ieder geval elke avond uit. Reden hiervoor is beetje paranoide zijn ;) , ze woont in een studentenflat waar ook veel mensen wonen die al meerdere keren bijv in de nacht via haar internet konden downloaden en erger. Ondanks toch redelijk goed wachtwoord en beveiliging. Maar omdat ze anders "niet lekker slaapt" haalt ze m er uit.

Laatst bewerkt:
verder valt een modem niet echt te hacken immers dat ding is niks anders dan een door geef luik van bekabeld verkeer
Een kleine toevoeging: In het modem wordt het signaal omgezet naar een bruikbaar signaal voor jouw netwerkkaart, het is dus iets meer dan een doorgeefluik.

Okee, maar wat is dan "het systeem wordt gereset"? Wat houdt dat in? Wat is het verschil met een systeem reset en waar ik het over heb (traag van begrip ben ik hoor)
Bij het 30 seconden uitschakelen van het modem, wordt het werkgeheugen(RAM) gewist.

En op welke manier zal het de modem om zeep kunnen brengen?
Het kan de firmware van het modem kapot maken, hierdoor zal het modem niet meer juist functioneren, of helemaal niet meer werken.

Wanneer je gebruik maakt van draadloos, kan deze beveiligt worden met een WPA-beveiliging en een MAC-beveiliging. Bij WPA moet een wachtwoord ingevoerd worden, alvorens men gebruik kan maken van het draadloze.
Een netwerkkaart heeft een uniek MAC-adres. Bij het inschakelen van de MAC-beveiliging kunnen alleen netwerkkaarten verbinding maken, waarvan hetMAC-adres bekent is bij het modem.

Bij het 30 seconden uitschakelen van het modem, wordt het werkgeheugen(RAM) gewist
Maar blijven alle instellingen bestaan. Alleen met het (langer) indrukken van de Reset knop worden de fabrieksinstellingen terug gezet. Moeilijk voor te stellen dan de firmware kapot gaat van uit en aan zetten.

De beste manier om een modem om zeep te helpen is met een hamer

Ron

De instellingen blijven wel bestaan. Van het regelmatig hard-uitschakelen van het modem kan de firmware beschadigen. Modem en hamer is water en vuur, grote kans dat na een flinke tik het modem dan ook niet meer functioneert:D

Onzin, firmware is software en kan simpelweg niet beschadigen door in en uit schakelen

Ron

Bij het 30 seconden uitschakelen van het modem, wordt het werkgeheugen(RAM) gewist.

Het kan de firmware van het modem kapot maken, hierdoor zal het modem niet meer juist functioneren, of helemaal niet meer werken.

Bedankt allemaal

Nu nog een vraag als reactie hierop:
Wat houdt dat in "ram geheugen wordt gewist"?
Hoe merk je dat de firmware kapot is? Moet je daarvoor inloggenen de boel nakijken, of is dat snel en duidelijk te merken?

Nou, bedankt allemaal, elke keer toch een stukje wijzer!

Ram geheugen is een stukje werkgeheugen wat gebruikt wordt tijdens normaal bedrijf. Het kan zijn bij slecht werkende software dat dit "vervuild". Een reboot (=uitzetten, wachten en aanzetten) geeft weer een mooi schoon RAM geheugen.
Zoals gezegd, onwaarschijnlijk dat firmware kapot gaat en verder dus niet interessant

Ron

@haaren ook firmware kan corrupt raken zeker als er opeens teveel spanning door dat ding heen gaat

Nog twee opmerkingen aan de topic starter: moderne modems kunnen alleen netwerk kaarten met de juiste ID toegang verlenen tot je draadloos internet gedeelte. Zie het als een douanepost, die de serienummers van de passporten checkt. In plaats van het modem idere avond uit te zetten kan je ook gewoon WLAN uitzetten.

Mijn eigen Fritz!Box heeft er een knopje voor op de kast...

Hallo

Het 's nachts volledig spanningsloos zetten van router of modem is niet schadelijk voor het toestel.

Voorwaarde is natuurlijk dat het toestel technisch in orde is.

Veel toestellen en hun voedingen hebben "last" van defekte condensatoren "bolle/lekkende exemplaren" ...

Dat dergelijke toestellen bij het terug inschakelen "dood" zijn , heeft dan meestal als oorzaak dat de "geschakelde" voeding niet meer kan opstarten.

Deze toestellen zouden uiteindelijk toch zijn gesneuveld indien men deze niet spanningsloos had gebracht.

Peter

Mijn eigen Fritz!Box heeft er een knopje voor op de kast...

Helaas hebben deze twee dat niet, daarvoor moet je inloggen (ze zou niet weten hoe) en dat elke avond dus handmatig uitzetten, en sochtends weer aan.

Oke, ergo conclusio: de stekker er elke nacht uithalen is geen probleem voor de instellingen, alles blijft ongewijzigd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan