Stekkerdoos

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd lid 9116
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 9116

Hoi,

Mijn slaapkamer is op zolder en ik heb hier geen geaard stopcontact.

Ik heb net een stekkerdoos gekocht met aardering en zoon rood knopje.

Ik moet deze stekkerdoos wel aansluiten op een niet geaard stopcontact.

Heeft dit enigzins nut?

Ik heb gehoord dat dit soort dingen ook beveiliging hebben tegen blikseminslag , klopt dit?

Geplaatst door DarkZen
Heeft dit enigzins nut?

Neen, alles wat je op die extra stekkerdoos aansluit, zal niet geaard zijn, dan mag die stekkerdoos op zich toch die extra aarding hebben, dat zal geen effect hebben. Het stopcontact moet op zich geaard zijn, anders heeft geen enkele oplossing nut.

Je zult een geaard snoer naar je zolder moeten leggen anders werkt ie niet! Of deze stekkerdoos je altijd beschermt tegen blikseminslag weet ik niet zeker, maar hij beschermt je spullen wel tegen spanningspieken/-lekken ( daar kan je pc ook slecht tegen)

Hallo

Indien die aangekochte stekkerdoos er eentje is met ingebouwde "overspanningsbeveiliging" , dit staat er altijd uitdrukkelijk op , en aangesloten op een geaard stopkontakt , dan is de aangesloten apparatuur min of meer beveiligd.

Let wel , min of meer , want een rechtstreekse blikseminslag is niet tegen te houden .

Dergelijke beveiligingen kunnen dus enkel korte "spikes" tegenhouden , maar ja , liever dat ,dan niets ...

Ik zou toch overwegen om een aarding door te trekken naar de betrokken apparatuur. (persoonlijke veiligheid)

Hedendaagse p.c.'s hebben een aarding nodig voor goede werking , alsook om geen h.f. uitstraling te veroorzaken (storing bij de buren).

Peter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan