Ik hecht niet zo'n belang aan de randapparatuur... Die zijn alvast gekozen. (Samsung 2232BW van rond de 230euro, G5 logitec muis 48euro, Logitech media keyboard 15euro en speakers Creative Inspire van om en beide 60euro).
Nou, ik zat dus vrij goed met mijn schatting
Mijn nadruk ligt op een zo krachtig mogelijke game-pc op te stellen. Waarin ik een tijdje niet moet kijken naar systeemeisen als ik iets wil kopen...
Daarom dacht ik al aan een betere CPU, nl. de E8600. Quad zou naar het schijnt heel moeilijk zijn om volledig te benutten voor games (de ontwikkelaars moeten alles heel goed uitbalanceren enzovoort, wat een vrij kostelijk zaak is).
Klopt. Althans, wat betreft quad's.
Het is alleen wel zo dat de E8600 40% duurder is voor 5% snelheid.
Dat is dus niet zo interessant.
Althans, ik vind het in geen verhouding.
harde schijf van 640 gig (spinpoint samsung, mss tweemaal??).
En dan eigenlijk in raid-0, zodat je er ook iets aan hebt. (anders kan je er volgens mij net zo goed 1 nemen)
Wel de F1-serie nemen dan.
Daarnaast een case die een beetje toekomstgericht is (ik dacht aan de antec three hundred, is een mooie case met wel wat opties).
Dat is een kwestie van smaak.
Maar goed de 300 is niet echt een erg dure kast. (40-50 euro)
Dat geeft verder niet, maar dat zat een beetje in dat bedrag van 100 euro dat ik ervoor rekende.
Plus een moederbrod Asus 5Q Pro om mss nog een tweede graka er bij te steken.
Moederbord kan je pas bepalen als je ook de videokaart hebt bepaald.
Plus een extra case fan met led, om mijn kamer niet helemaal donker te maken als ik game... kan ik absoluut niet tegen.
Helpt dat?? En je kiest toch voor een dichte kast:
Als graka hou ik het voorlopig nog op de ATI H4870, maar ik twijfel sterk om er 2 HD4850 in te steken of direct te gaan voor de HD4870X2 (maar velen zeggen dat het overkill is op een 22inch scherm, verschil is niet merkbaar... dat betwijfel ik zelf wel een beetje).
Dit systeem is eigenlijk een vrij goed, lees ik van reacties van andere sites. De vraag is nu of een andere GPU zijn geld waard ga zijn of niet? Of er mss nog meer te halen is uit deze config.
Als je nu een 4870 neemt, dan merk je vrij snel of je alles op high kan spelen, of niet.
In dat geval kan je alsnog een kaart bij plaatsen.
Ik vind zelf een kaart van 450-500 euro een beetje veel geld. Ik heb het 1 keer gedaan, maar als ik dan zag dat binnen een halfjaar tot een jaar een kaart van 150 euro precies hetzelfde kan... Daarom koop ik nu de snellere mainstream-kaarten.
Ik heb ook de HD4870.
Maar goed wat hebben we nu?
processor: E8500 (als je van mij aan wil nemen dat de E8600 zonde is) (155)
videokaart HD4870 (200)
moederbord P5Q pro (110)
kast: die 300 (50)
voeding: ± 75 euro (iets zwaarder als ik eerst in gedachte had)
harde schijf 2x640 (130 euro)
Geheugen (100 euro)
dvdbrander (20)
totaal 840 euro
monitor etc 360 euro
Totaal 1200 euro.
De boel moet nog in elkaar worden gezet en verzonden worden. Reken op zo'n 75 euro.
Totaal 1275 euro
Wellicht zal je voeding nog iets duurder worden, maar voor 1300 ex vista heb je dan een mooi systeem.
Verdere upgrades maken je systeem of te duur (betere videokaart), of nauwelijks beter.
En voor die 150 euro moet je toch wel een mooie bureaulamp kunnen kopen
voedingen:
http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=68467&GROEP_ID=52&p_tab=8&TAB=specificaties
http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=68471&TAB=omschrijving
(om maar wat te noemen)