Stichting Brein slaat weer eens stoere taal uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

buffy

Meubilair
Lid geworden
29 jan 2003
Stichting Brein wil p2p-gebruikers aanpakken

Uitgegeven: 13 juli 2004 13:21
Laatst gewijzigd: 13 juli 2004 14:33

AMSTERDAM - Stichting Brein wil nog dit jaar internetgebruikers gaan aanpakken die via zogenoemde uitwisseldiensten muziek aanbieden, zo meldt Webwereld. Volgens Tim Kuik van Stichting Brein zijn de voorbereidingen al begonnen: "Er moet nog een aantal stappen worden ondernomen voordat de eerste vorderingen bij gebruikers op de deurmat vallen."

Tim Kuik reageert met deze uitspraak op het interview met Theo Roos, directeur van Universal Music, in het NRC Handelsblad. Roos zegt dat Brein "waarschijnlijk al dit najaar, zeker begin volgend jaar" actie zal ondernemen tegen individuele gebruikers.

'Postzegeluitspraak'

Een grote opsteker voor Brein is de recente 'Postzegeluitspraak'. Een Tilburgse postzegelhandelaar had een zaak aangespannen tegen internetportal Lycos. De postzegelhandelaar wilde naam en adresgegevens van een persoon die via een Lycos-homepage een lastercampagne tegen hem was gestart. De rechtbank oordeelde uiteindelijk dat Lycos de gegevens aan de man moest verstrekken.

Voor Stichting Brein een gunstige uitspraak. Om adresgegevens te achterhalen van 'illegale' uploaders moet Brein immers ook aankloppen bij de betreffende internetproviders.

Consumentenbond

De Consumentenbond is het niet eens met de voornemens van Brein: "De digitale muziekgebruiker dreigt beboet te gaan worden dankzij de aangekondigde acties van de 'piraterij-politie'. Deze stichting beschuldigt consumenten al jaren van massale diefstal."

"Zij meent dat voor iedere kopie die nu gemaakt wordt, het orgineel gekocht zou zijn als de mogelijkheid om te kopiëren niet zou bestaan. Ondertussen wordt al wel voor ieder blanco cd'tje 42 eurocent afgedragen aan rechthebbenden via Stichting de Thuiskopie," aldus de Consumentenbond.

bron

Geplaatst door Muurhond
Dit hebben ze toch al es geprobeerd?

Vandaar ook mijn topictitel. Dit is nu al de zoveelste keer dat Brein aankondigt p2p-gebruikers te gaan "aanpakken"...

Mogen ze bijna heel nederland op gaan pakken... Ik wens stichting Brein(loos) veel plezier en succes

Nou Stichting Brein, veel succes met bonnen uitschrijven.
Trouwens als jullie iedere uploader in een bestand willen bijhouden zou ik wel nog ff een paar extra harde schijfjes kopen.

Geplaatst door XXlerator
Ik wens stichting Brein(loos) veel plezier en succes

Ik niet, ik hoop dat alle p2p gebruikers massaal rellen gaan schoppen voor het kantoor van breinloos en dan we met z'n alle het gebouw plat stampen!

Ze moeten niet zo zeuren!

Misschien stop ik eens met P2P'en als muziek e.d. te betalen wordt, voor mensen die het niet zo breed hebben en die hun geld bijv. alleen aan hun pc uitgeven... :o

Naja, ze doen hun best maar lekker! :)

Meh, ze doen hun best maar, mij krijgen ze toch niet:p

Brein stuurt berichten naar Kazaa-gebruikers

Maandag, 9 augustus 2004 - Vanaf maandag stuurt Brein mensen die via uitwisseldiensten zoals Kazaa muziek aanbieden, berichten dat ze daarmee moeten stoppen. Aldus bericht webwereld.nl

"U biedt muziek en mogelijk ook andere content, zoals films en games, aan andere gebruikers van zogenaamde uitwisseldiensten (peer-to-peer of p2p-diensten) aan. Natuurlijk is het mooi om van muziek en andere content te genieten. Maar het is iets heel anders om zelf zulk materiaal aan te bieden want daarvoor heb je de toestemming van de rechthebbenden nodig", zo begint het bericht dat Brein vanaf vandaag naar gebruikers van uitwisseldiensten stuurt.

De organisatie waarschuwt in het bericht dat inbreuk op het auteursrecht 'aanleiding kan zijn tot forse schadeclaims'. Brein kondigde eerder al aan van plan te zijn om later dit jaar mensen die illegaal muziek aanbieden via uitwisseldiensten, voor de rechter te willen slepen. Verder lezen: Brein stuurt berichten naar Kazaa-gebruikers

Lijkt me ook een hels karwei voor Brein. In Kazaa zelf staat al dat je geen echt emailadres moet opgeven.

kazaa.jpg

Ja, maar ze kunnen ook gewoon berichtjes sturen VIA kazaa enzo. Net zoals MSN, dus ik denk niet dat die berichten via email gaan.

En welke bevoegdheden had Brein nou ook alweer precies? ik bedoel maar :)

Achja; die enkele keer dat ik kazaa gebruik...

Nou, nou, ik denk dat ik nu mijn leven ga beteren, mijn mp3tjes verwijder, en voor de rest van mijn leven overpricede cd's ga kopen :confused:.

Iig, ik vind het ronduit belachelijk dat er die 42 cent op cd's geheft is. Wat voor recht hebben ze daar in godsnaam toe? Dan kunnen we ook beginnen met het verhogen van prijzen voor koevoeten, omdat die zovaak gebruikt worden voor inbraken of meer van dat soort onzin. (Gelukkig koop ik altijd mijn cd'tjes in het buitenland, dus ik heb nergens last van, maar toch...)

Wat me wel opvalt is dat brein veel zegt; weinig doet... Ben benieuwd of daar nog verandering in gaat komen.

Muziekverspreiders niet bang voor 'rechtenpolitie'

HAARLEM - Aanbieders van muziekbestanden op uitwisseldiensten op internet zijn niet bang voor eventuele juridische stappen van auteursrechtenorganisatie Brein. Uit een online enquête van internetmagazine WebWereld blijkt dat 85 procent van de internetgebruikers denkt dat ze vrijuit zullen gaan.

Sinds een week waarschuwt de stichting Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland (Brein) computergebruikers die illegale (muziek)bestanden delen. Ze ontvangen een bericht waarin staat dat ze zonder toestemming van de auteur, artiest of producent onrechtmatig en soms zelfs strafbaar handelen.
Uiteindelijk wil Brein verspreiders van illlegale muziek, films en software gaan vervolgen. Van de deelnemers aan de enquête maakt 9 procent zich toch wel zorgen, 6 procent van de ondervraagden is in de afgelopen dagen gestopt met het aanbieden van muziek.

Rechtzaak
Bijna de helft van lezers van het magazine die de enquête invulden, denkt dat Brein geen schijn van kans maakt in een rechtszaak. Mij pakken ze toch niet, meent 36 procent. De helft van de respondenten biedt muziek aan via een uitwisseldienst en gaat daar rustig mee door. Betalen voor muziekbestanden is voor velen geen optie: 77 procent heeft nog nooit online muziek gekocht. Nog meer mensen noemen het niet terecht dat Brein optreedt tegen het illegale aanbod, 15 procent heeft wel respect voor het auteursrecht en de bescherming ervan.

Weinig waarschuwingen
Overigens zijn er nog maar weinig waarschuwingen verstuurd. Van ongeveer duizend lezers die tot en met zondag de vragen beantwoordden, ontving nog maar 1 procent de boodschap van Brein. Bron: nu.nl

Wat mij ook was opgevallen, is dat een groot deel van de Nederlandse sites die de hoesjes van cd's en dvd's aanbieden ook zijn "bedreigd" door Stichting Brein. Een "beetje" onzinnig en nutteloos (maar wel te verwachten), omdat er nog ontelbare buitenlandse sites zijn die deze zelfde hoesjes ook aanbieden. Af en toe word ik wel een beetje moe van dat betuttelende gedoe. Ze hebben waarschijnlijk zelf niet eens door dat hun akties nutteloos zijn. Als er al boete's uitgedeeld worden, zal dit aan slechts een fractie van de aanbieders zijn. In de tussentijd is er weer een nieuw platform ontstaan waar het gros van de aanbieders naar verhuisd is, en begint het hele gedoe opnieuw. Kortom: een vicieuze cirkel. Als men het nu op een andere manier zou benaderen/aanpakken zouden ze waarschijnlijk meer en blijvend succes hebben. Zoek naar de oorzaak van het probleem (kosten) en doe hier iets aan. Je lost hier misschien niet alles mee op (sommigen doen het tenslotte voor de kick), maar een lagere prijs voor het produkt, en zwaardere boete's in het vooruitzicht kan velen misschien wel overtuigen.

Kamervragen over jacht Brein

PvdA-Tweede Kamerlid Martijn van Dam vermoedt dat de Stichting Brein onwettig bezig is met de jacht op illegaal uploaden van muziek. Hij stelde vragen aan minister Donner van Justitie. Vorige week kondigde Brein aan waarschuwingen te gaan uitdelen aan degenen die muziek illegaal distribueren via ruildiensten als Kazaa. Geven ze geen gevolg aan de waarschuwing, dan wil Brein ook vorderingen sturen. Zo bericht planet.nl

Van Dam vraagt de minister of het terecht is dat het College Bescherming Persoonsgegevens het goed vindt dat Brein met behulp van speciale software IP-adressen van gebruikers van uitwisseldiensten verzamelt.

Volgens Van Dam namelijk is dit verzamelen van IP-adressen in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens want het betekent een beperking van de vrijheid van individuen om informatie uit te wisselen onder bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Bovendien, zegt Van Dam, is het mogelijk om IP-adressen te vervalsen waardoor mogelijk een verkeerd persoon door Brein wordt aangesproken. Ook vermoedt Van Dam dat Brein nog meer gegevens voor opsporing verzamelt en hij vraagt minister Donner of hij daarop wil toezien.

Medewerking providers
Vervolgens zal Brein naam, adres en woonplaats van de overtreder van de wet willen hebben en deze vorderen bij de internetaanbieders. Van Dam vraagt minister Donner of providers deze naw-gegevens mogen afstaan zonder toestemming van hun klanten.

In dit kader vraagt Van Dam of de minister alvast vooruit wil lopen op een eventuele uitspraak van de rechter: Kan de rechter een internet service provider dwingen naw-gegevens van een abonnee af te staan aan Brein? Zo ja, op basis van welke wet of welk wetsartikel? Deelt u de mening dat in een dergelijk geval onomstotelijk vast moet staan dat de betreffende abonnee zich schuldig heeft gemaakt aan een onrechtmatige openbaarmaking in de zin van de Auteurswet?

Bent u bekend met de mogelijkheid om een IP-adres te verhullen dan wel te vervalsen? Kunt u met het oog daarop aangeven of het mogelijk is om met zekerheid vast te stellen dat een geregistreerd IP-adres daadwerkelijk gebruikt is door de abonnee die normaliter gebruik maakt van het bewuste IP-adres?

Hmm, dus echt bewijzen dat iemand het doet wordt nog moeilijk. Brein succes! (*not!)

Beetje dom , al het geld dat nu van de overheid naar Stichting Brein gaat kan toch beter naar de politie gaan zodat ze de echte criminelen veilig weg kunnen stoppen (autodieven , moordenaars , pedofielen etc.). Die vormen een veel groter gevaar.

Mr.Xanni

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan