• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Stijging en/of Daling in procenten berekenen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Lampie173

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2012
Besturingssysteem
Windows 11 Pro
Office versie
Office 365
Zie bijgaand voorbeeld

Formule:
(Nieuw getal - Oud getal) / Oud getal

Zit ik fout?
Met name de grote verschillen in stijging of daling bij negatieve getallen
Ik zie het 100% niet goed?

Alvast bedankt voor het lezen.

Bijlagen

@Tech8
Dank voor je antwoord, maar ik zie in jouw oplossing alleen getallen.
Als ik daar weer percentages van maak kom ik weer op dezelfde (percentages ui als in het voorbeeld.

@ Ahulpje
Dank voor je antwoord, in jouw oplossing zie geen verandering van percentagegetallen.

Ik zal mijn vraag wat meer uitgediept opstellen.

edit: fotofinish: mijn uitleg is paar seconden geplaatst na het nieuwe voorbeeld van TS.
Mijn antwoord is dus niet gebaseerd op dat voorbeeld.. het was een poging logica van rare percentages uit te leggen

Wat gaat er volgens jou niet goed? want de uitkomsten zijn rekenkundig logisch..

even paar voorbeeldjes
als je van 100 naar 51 gaat is het verschil 49 -49/100 = -49%
als je van 51 naar -100 gaat is het verschil -151 en -151/51 = -296,07%
tegelijk als je van 100 naar 251 gaat is het verschil 151 maar de procentuele stijging maar 151%

rekenkundig klopt dat allemaal, de deler (het oude) getal is van grote invloed op het percentage wat er uitkomt. En het komt inderdaad wel vaak voor dat mensen verward raken als een waarde van negatief naar positief gaat en het effect daarvan op het percentage.

Je zou eens kunnen kijken naar de methode die het CBS gebruikt met indexcijfers. Daarbij kies je 1 waarde als normaalwaarde en alle andere gemeten waarden zet je daar tegen af. het voordeel is dat de deler dan altijd even groot is en je dus als mens een beter beeld krijgt van het effect. Maar als je zowel negatieve als positieve waarden hebt kun je nog steeds vrij grote uitslagen hebben. Maar die zijn dan wel afgezet tegen dezelfde normwaarde.

Als ik dat even doorvertaal naar het tweede voorbeeldje hierboven je zou dan altijd kunnen delen door 100 (voor het voorbeeld het eenvoudigst, maar dit kan elk getal zijn wat je als normaal kunt aanmerken binnen jou bereiken)

als je van 51 naar -100 gaat mutatie -151 die deel je dann door 100 ipv 51 dan kom je op -151%
daardoor krijg je mogelijk meer gevoel dat de uitkomst klopt of logisch is omdat er hetzelfde percentage uitkomt bij dezelfde negatieve of positieve mutatie.

Mijn antwoord dekt toch aardig de lading van het probleem als ik naar de vraag. kijk.

Even een screenshot uit het voorbeeld

1747829703882.png

Het antwoord is toch: ja dit percentage klopt en dat komt omdat je een hele grote mutatie hebt tegen een een lage delerwaarde.

de mutatie is 7,319 dat deel je door een waarde kleiner dan 1 dan gaat het percentage heel hard omhoog
7,319 / -0,284 dat is echt 2577,11%

Als je minder vreemde uitslagen wilt dan zou je kunnen werken met afzetten tegen gemiddelde of de mediaan (middelste waarde) daar heeft excel formules voor. In het voorbeeld heb ik 2 kolommen toegevoegd met percentages gemeten vanaf het gemiddelde en gemeten vanaf de mediaanwaarde

Dan zie je dat percentages gevoelsmatig misschien wat logischer zijn. Het ligt ook een beetje aan het doel waarvoor je het gebruikt wat logisch is en voor de gebruikers de beste informatiewaarde heeft.

Bijlagen

Hier het bestandje van AHulpje maar dan aangevuld met wat eenvoudige getallen, dat is vaak wat overzichtelijker.
Waar gaat het hier nu volgens jou nu wel goed of niet goed en wat zou het dan moeten wezen?

Bijlagen

Heren,
Bedankt voor alle info en het (hoge) percentage geduld dat jullie weer toonden.

@roeljongman, dank voor je heldere uitleg!
Die 2577,11% was zeker voor zo onvoorstelbaar!!

Iedereen bedankt!!

Terug
Bovenaan Onderaan