Stille snelle PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barbapapa

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2001
Hallo

Ik wil een nieuwe PC, maar ik heb helegaar geen verstand van losse onderdelen etc. Ik ben geen gamer, gebruik vooral office, dreamweaver en internet en ik wil fatsoenlijk muziek kunnen luisteren (via mn stereo). Ik wil een PC die lekker stil is en een stuk sneller dan mijn huidige (Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz, kloksnelheid 2.79 GHz, 496 MB.)
Is dit wat: http://www.naarsa.nl/?pid=37311
of is dat zwaar overdreven?

Bedankt alvast

voor het doel is dit niet echt overdreven maar het is wel duur dit kan goedkoper

veder zoeken of een pc laten samen stellen en op de site http://www.alternate.nl staat een pc bulder zo kan je niets over slaan op je pc hier is echt geen tot weinig hardware kennis voor nodig

Hm. Die PC-builder is wel handig ja. Maar dan duizelt het me nog van de keuzes die ik moet maken tussen merken en typenummers die me niets zeggen. Iemand nog andere suggesties?

Help een leek. Wat vinden jullie van dit systeem?

Ik heb met mijn lekenverstand wat samengesteld op Alternate. Komtie:
- CPUs Socket AM2 -AMD Athlon™ 64 X2 5000+
•Behuizingen Midi Tower -Arctic-Cooling Silentium T2 Eco80
•DVD-reWriters IDE -LiteOn DH-20A1P
•Moederborden Socket AM2 -Asus M2N
•Harddisks 3,5 inch SATA -Seagate Barracuda 7200.10
•Geheugen DDR2-800 -Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 Kit
•DVD-drives IDE -LiteOn DH-16D2P
•Harddisks 3,5 inch USB -Philips SPE3021CC
Kost bij elkaar €532,-

Ik wil vooral een stille snelle PC. Gamen doe ik niet. Gewoon de hele dag Office, internet en soms eens wat beeldbewerking of Dreamweaver.

Vragen:
- kan het sneller, stiller, beter? Iets duurder is geen probleem.
- Ik las dat bij die HD wel actieve koeling nodig is. Heb ik die hier in zitten?
- Ik las dat Intel Duo Core beter is dan AMD, maar als ik dat aanpas kan ik alleen ASrock moederbord kiezen. Is dat wat? Of moet ik dan een andere behuizing nemen? Wel een stille graag.
- Vooral bij geheugen en moederbord was er zoveel keuze dat ik maar een gok heb gedaan. Slaat dit ergens op?

Veel dank alvast

als je echt sneller wil kost het wel wat meer maar niet onmogelijk.
je doet videobewerking dan zou ik niet voor amd gaan maar een intel set nemen.
deze zijn better voor video bewerking zekker met een nieuwe quad core prosessors van intel.

Heeft die behuizing een voeding van tenminste 450 Watt

Je hebt er geen grafische kaart inzitten. Als het stil moet zijn, dan zijn er kaarten zonder fan (ASUS silent pipe bijv.)

Actieve koeling voor een HD kan met slimme plaatsing van case fans worden uitgevoerd.

Sneller kan altijd, is een kwestie van budget

Stiller; vervang de cpu koeler door een goede stille CPU Koeler van bijv. Zalman

Core2Duo is sneller maar duurder. Prijs/kwaliteit verhouding vind ik zelf bij AMD wat beter. Je gaat niet gamen dan is dit een prima machine

Als je bij alternate de PC builder gebruikt en eerst een processor selecteert dan blijven er nog behoorlijk wat moederborden over.

Waarom een USB harddisk er nog bij?

Ron

Heeft die behuizing een voeding van tenminste 450 Watt

Je hebt er geen grafische kaart inzitten. Als het stil moet zijn, dan zijn er kaarten zonder fan (ASUS silent pipe bijv.)

Actieve koeling voor een HD kan met slimme plaatsing van case fans worden uitgevoerd.

Sneller kan altijd, is een kwestie van budget

Stiller; vervang de cpu koeler door een goede stille CPU Koeler van bijv. Zalman

Core2Duo is sneller maar duurder. Prijs/kwaliteit verhouding vind ik zelf bij AMD wat beter. Je gaat niet gamen dan is dit een prima machine

Als je bij alternate de PC builder gebruikt en eerst een processor selecteert dan blijven er nog behoorlijk wat moederborden over.

Waarom een USB harddisk er nog bij?

Ron

Dit roept bij mij nog wel wat vragen op:
- Wat bedoel je met die 450 watt?
- Heb ik een grafische kaart nodig dan?
- Die case fans slim plaatsen, doen ze dat vanzelf daar bij Alternate? Ik blijf er liever zelf van af.
- Waar kan ik de snelheid dan nog mee verbeteren?
- Koeler gaat samen met de behuizing. In elk geval in deze configuratie. Hoe kan ik dan Zalman er in zetten?
- AMD is dus goed genoeg voor mij? (@ virtuosa: ik doe geen videobewerking, hooguit foto's)
- Inderdaad: beetje teveel moederborden naar mijn zin. Waar moet ik op letten?

Groet

Heeft een voeding om je computer van spanning en stroom te voorzien van 550 W; ruimschoots voldoende dus

Heb ik een grafische kaart nodig dan?
Ik heb aangenomen dat je ook foto's wilt kijken. Het moederboard wat je gekozen hebt heeft geen monitor aansluiting dus moet er een grafische kaart komen. Ik gebruik zelf de EN8600GT SILENT/HTDP. Stille en prima grafische kaart

Die case fans slim plaatsen, doen ze dat vanzelf daar bij Alternate? Ik blijf er liever zelf van af.
Je behuizing heeft 2 case fans standaard. Met de Samsung SpinPoint T166 HD is geen extra koeling nodig.

Waar kan ik de snelheid dan nog mee verbeteren? AMD is dus goed genoeg voor mij?
Met het doel wat je schetst voor de PC is verdere snelheidsverbetering overbodig. Mocht je toch perse willen dan biedt AMD met bijvoorbeeld de 6000+ weer wat meer snelheid.

Koeler gaat samen met de behuizing. In elk geval in deze configuratie. Hoe kan ik dan Zalman er in zetten?
Ik bedoel de koeling die op de CPU zit. Dit zijn vaak lawaaiige dingen. Die kan je vervangen door een CPU koeler van bijvoorbeeld Zalman. Je kunt de hele PC ook door Alternate in elkaar laten zetten. Kosten 50 euro

Inderdaad: beetje teveel moederborden naar mijn zin. Waar moet ik op letten
Het aantal wordt een stuk kleiner na de keuze van de processor. Waar moet je dan op letten? Moeilijk te zeggen, maar ik zou zelf wel voldoende USB poorten willen hebben om maar wat te noemen. Je wilt een goede stereo, zorg dan voor een 8 kanaals geluidschip (of doe een aparte geluidskaart), moet er wel of niet een firewire aansluiting op?

Groet
Ron

Laatst bewerkt:
Ah, zo begin ik er een beetje vat op te krijgen. Ik heb nu:

•Grafische kaarten nVidia PCIe -Asus EN8500GT SILENT/HTP/512M
•CPUs Socket AM2 -AMD Athlon™ 64 X2 5000+
•DVD-reWriters IDE -LiteOn DH-20A1P
•Moederborden Socket AM2 -Asus M2N
•Harddisks 3,5 inch SATA -Samsung SpinPoint T166
•Geheugen DDR2-800 -Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 Kit
•DVD-drives IDE -LiteOn DH-16D2P
(de externe HD heb ik maar even weggehaald)

Mijn belangrijkste twijfel is nu nog het moederbord. Ik zie bijna overal 4 USB-poorten staan. Dus daar valt niet veel in te kiezen(?). Door mijn keuze voor deze behuizing (daar had ik nou eenmaal een mooie recensie van gelezen) blijven er inderdaad maar weinig moederborden over: http://www.alternate.nl/html/builde...inboard&artno=GEEA10&source=coList&cmd=change

Ik heb voor Asus gekozen omdat die betrouwbaar schijnen te zijn. Maar in de specificaties staat : Om de nieuwste processorkernen te ondersteunen is eventueel een BIOS-Update noodzakelijk. Kan ik daar problemen mee gaan krijgen? Moet ik dan misschien 1vd andere mobo's nemen? Of misschien zelfs een andere behuizing of processor om een ander mobo te kunnen kiezen?
Ik stel je hulp zeer op prijs.

Voor wat je ermee wilt doen een prima machine. Als je je niet zeker voelt over het zelf het inelkaar zetten dan zou ik dit zeker door de leverancier laten doen. Die doet dan ook een eventuele bios update.

Let wel op dat er ook een operating system op moet. Vista of XP; de keus is aan jou

Ron

Volgens de site zetten ze m bij Alternate voor me in elkaar. In mijn geval wel een goed idee ja.
Vista heb ik nog ergens liggen. Nooit durven gebruiken, maar nu ga ik het er maar eens op wagen. En anders heb ik ook XP nog.

Wat is je budget?
Heb je ook nog een monitor, toetsenbord, muis, speakers enzovoort nodig?
Bij Dell heb je een compleet systeem voor circa € 700,- inclusief software en een 19 inch TFT scherm
Bijvoorbeeld deze (wel kiezen voor een E6550 of E6750 processor)

Wat is je budget?
Heb je ook nog een monitor, toetsenbord, muis, speakers enzovoort nodig?
Bij Dell heb je een compleet systeem voor circa € 700,- inclusief software en een 19 inch TFT scherm
Bijvoorbeeld deze (wel kiezen voor een E6550 of E6750 processor)

Monitor etc heb ik niet nodig. Maar die kan ik ook achterwege laten bij Dell. Ca €600 heb ik er wel voor over. Wat is t voordeel van de Dell PC tov mijn configuratie? Ik heb t idee dat ie qua prestaties aardig overeen zal komen. Alleen kan ik niet inschatten of ie net zo stil zal zijn. Wat denk je?

Ik heb hier 2 dellen staan. Zijn erg stil totdat het buiten echt warm wordt (25 °C of meer). Dan gaan de fans sneller draaien om te kunnen koelen en lijkt het wel een stofzuiger.

Ron

De pc's die hier voorbij komen zullen allemaal gewoon hun werk doen.
Voordeel van een Dell, de gebruikte onderdelen zijn goed op elkaar afgestemd (voordat iedereen hierover valt, ook bij andere fabrikanten is dat zo ;) ) Ze zijn over het algemeen erg stil, de Dell's (2 stuks) die hier staan zijn in elk geval stiller dan al hun concurenten.
Wil je superstille pc's hebben zou je al aan vloeistofkoeling moeten gaan denken, maar daar hangt dan ook weer een prijskaartje aan.

Het is toch de Inspiron geworden. Tikkie duurder, maar dan ligt het in elk geval niet aan mij als ie tegenvalt ;-)

Bedankt voor de hulp allemaal

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan