Stillere koeling voor Core 2 Duo E8500

Status
Niet open voor verdere reacties.

happyhippo

Gebruiker
Lid geworden
25 jun 2006
Hoi,

Heb 2 weken geleden een nieuw pc gekocht en hierin zit een Core 2 Duo E8500 processor. Alles werkt naar wensen, alleen heb ik de standaard koeler erop gezet en het gezoem maakt me nu wel een beetje gek :p.

In mijn oude pc had ik voor mijn P4 Prescott een Arctic Freezer Pro 7 gekocht en dat ding was geweldig! Hoorde helemaal nix meer. Zou ik deze anders op mijn Core 2 Duo kunnen plaatsen of zou deze niet passen? Zo niet welke dan wel?

Verder geeft speedfan een CPU temp van standaard 25C en computer temp van 30C. Is dit normaal?
Wel heb ik veel fans in mijn pc zitten voor het overige: videokaart heeft er een, ik heb de dominator RAM geheugen met zijn eigen fans, ik heb een grote case-fan achterin en ga morgen een halen voor voorin. En de behuizing is een Thermaltake met aan de zijkant een grill achtig iets, het is bijna helemaal open zeg maar:p.

w.s zijn de temperaturen andersom. Speedfan is niet de meest betrouwbare.
pcwizard is meer betrouwbaar.
Kijk ook even naar het toerental van de fan.
Die staat bij mij altijd op 900 de fan is dan onhoorbaar.
Ook in de bios kun je de temp zien.
Mogelijk moet je daar ook de automatische fan besturing aanzetten 9benaming afhankelijk van de soort bios).

ps de artic pro 7 moet gewoon passen.
wel met nieuwe warmtepasta.

mvg leo

Hoi Leo,

Ik heb je advies gevolgd en pcwizard geïnstalleerd.
Even een aantal resultaten:

Processor ventilator - 1721 RPM
Chassis ventilator - 5818 RPM

Processor temp - 28C
Moederbord temp - 33C

GPU temp - 45C
GPU fan - 75%

Ik ben niet een expert hierin, maar ik denk dat zeker een gedeelte van deze cijfers veels te hoog zijn. Klopt dat?

De computer was trouwens net opgestart en ik was dus met niets anders bezig. Volgens mij twee sites stonden aan en verder niets.

Laatst bewerkt:
Deze waarden zijn op zich zeker niet verontrustend en zelfs aan de lage kant.
Mogelijk gaat dit onder vol gebruik nog wat omhoog
De processor ventilator zou iest langzamer kunnen draaien
44c graden voor de GPU (grafiche kaart) is ook mooi

Ik vraag me trouwens af of de procssor koeler wel de lawaaibron is.
Mogelijk is de sneldraaiende chasis fan de oorzaak of de fan van de grafische kaart.
Met goed luisteren zul je de bron wel kunnen bepalen.

Nog meer fans is echt niet nodig en betekenen alleen nog meer lawaaibronnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan