• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Stop scrollen

• Onderwerp starter Onderwerp starter DZP
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

DZP

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2007
Houwdie,:rolleyes:

Is het ook mogelijk om in een excelblad een onderste regel aan te geven zodat je niet verder naar beneden kunt scrollen dan die rij. Oftewel dat die sheet dus een einde heeft aan de onderkant.

Gr.;)

DZP

Eerst een balk verwijderen met Beeld - werkbalken. bij eentje het vinkje weghalen.
(wel onthouden welke)
Ga dan bv in de onderste zichtbare cel staan (A1 moet ook nog zichtbaar zijn!)
en ga naar Venster - Titels blokkeren.

Daarna het vinkje weer aanzetten bij de werkbalk die je af had gezet.

Koosl

@Koosl
Waarom zou je een werkbalk uit beeld moeten halen? Ik snap dit niet.

@DZP
Het vastzetten van titels zoals koos voorstelt werkt, maar alleen als je niet meer regels hebt dan er op een beeldscherm passen. Als de onderste regel bij jou regel 150 moet zijn, dan past dat niet.
Je kunt ovewegen om vanaf die onderste regel alle rijen te verbergen. Dan zijn ze niet te zien, en valt er ook niets te scrollen.

Richard

DZP, Maar VBA biedt wellicht de hulp die nodig is. Zet dit blokje in de sheetmodule van je VBE van de sheet waar niet gescrolled mag worden.
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()

ScrollArea = "A1:T47"

End Sub
Zelf nog het juiste gebied aangeven waartussen gewerkt mag worden. Het is dan totaal niet meer mogelijk om dat gebied met de cursor te verlaten. Het ongedaan maken van deze opdracht is ScrollArea = "".

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Cool!:)

Aanpassing: Al kun je via Ctrl+G, het naamvak en macro's nog wel naar de cellen buiten dit gebied. Gewoon met de muis en toetsenbord lukt het niet.

Laatst bewerkt:
Dit is inderdaad niet waterdicht, maar wel goed genoeg in de meeste gevallen die ik al ben tegengekomen.

Ginger zei:
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()

ScrollArea = "A1:T47"

End Sub

Groet, Leo

Wat ik zo zie worden daardoor de schuifbalken begrenst, (dat is alvast goed).

Maar wat ik ook nog graag zou zien is dat de muis niet verder kan selecteren dan een bepaalde range en dat het scroll-wieltje ook niet verder kan dan een bepaalde range.

Oftewel is het mogelijk om de cellen buiten de gebruikers-range verder te beveiligen.
(ivm formules of gebruikte cellen die daar staan).

Maar wat ik ook nog graag zou zien is dat de muis niet verder kan selecteren dan een bepaalde range en dat het scroll-wieltje ook niet verder kan dan een bepaalde range.

Oftewel is het mogelijk om de cellen buiten de gebruikers-range verder te beveiligen.
(ivm formules of gebruikte cellen die daar staan).

Als ik die code uitvoer kan ik geen van de dingen hierboven nog doen.

Oké, dat ligt het dus aan mij omdat ik iets niet goed doe.:o
Ik zou dan ook graag verdere uitleg willen hebben waar en hoe ik de code moet invoegen!!

Bijlage is toegevoegd en de code staat in de VBE achter Blad 1

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het gaat over Worksheet_Activate.

Dus die regel code wordt uitgevoerd wanneer het blad in kwestie geactiveerd wordt. Bijvb. je gaat naar blad 2 en terug naar blad 1.

Wigi

:oSoms is het héél erg simpel.:D
Iedereen wederom bedankt.:thumb:
(Opgelost).

Laatst bewerkt:
Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. De eindgebruiker van het bestand mag niet verder kunnen scrollen dan regel 150 (bijvoorbeeld). Het moet dus lijken alsof er gewoon niet meer regels zijn. Nu heb ik gekeken in het bestand wat in dit topic als bijlage is opgenomen, maar daar kan ik ook nog gewoon doorscrollen... Dus mijn vraag is eigenlijk waar die code dan geplaatst moet worden als ik die VBA-editor open?

Alvast bedankt! :)

Klik met rechtermuisknop op de tab van het tabblad waar het moet gebeuren. Kies Porgrammacode weergeven, en plak de code. Sluit VBA af. Klik even een ander blad aan, en terug naar het blad met de code. (om het te activeren).

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan