Stoppen slaan soms door na inschakelen stekkerdoos

• Onderwerp starter Onderwerp starter Verwijderd lid 9116
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 9116

Hallo,

Ik heb een pc gekregen van een vriend van me.
Deze is samen met 2 TFT schermen en subwoofer aangesloten op een geaard stopcontact.
Zodra ik de stekkerdoos inschakel vliegen de stoppen er soms uit. Dit gebeurt gelukkig niet elke keer.
Ik zat al gelijk te denken aan kortsluiting. '

Wat heb ik geprobeerd.

- Ander netsnoer, helaas geen effect.
- Andere stekkerdoos, helaas ook geen effect.

Het valt mij op dat dit zich voordoet wanneer de PC enkele uren van de spanning af is geweest.
Wanneer de machine opgestart ondervind ik verder geen problemen. .
In het systeem zat ook een defecte harddisk, welke ik zojuist verwijderd heb. (betreft een 2e HDD, kwam er bij toeval achter dat die nog in het systeem zat).

Kan een defecte harddisk voor kortsluiting zorgen wanneer het systeem wel spanning krijgt maar nog niet ingeschakeld is?

Het probleem doet zich namelijk voor wanneer de stekkerdoos "ingeschakeld" wordt en het systeem nog niet aangezet is.
Of moet het probleem toch in de voeding zitten?

Het betreft een Coolermaster Silent pro 1200 w voeding. Ik heb de voltages met de tooltjes Hmonitor en Speccy uitgelezen, deze zien er overigens prima uit.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo DarkZen,
Bij mij heb ik een soortgelijk audio probleem. Controleer met een goed spanningszoekertje of het lampje ervan een beetje branden gaat wanneer je het tegen de kast houdt. Let daarbij dus ook op de metalen delen van de geluidskaart en bas box. Als er te veel spanning op de geaarde delen komt te staan dan flipt de aardlek schakelaar op den duur de stop over. Pas op dat je geen schok krijgt want de stekertjes van het geluidssignaal kunnen je bijvoorbeeld een flinke knauw geven. Controleer de aarde contacten van de stekkerbak, of daar stroom op komt te staan bij het inpluggen van een bepaald apparaat. Tenslotte: ruik aan de apparaten. Wanneer de stekkerbak een type is met overspanning beveiliging, dan kan dit zijn gaan smelten bij stroomafname van gezamenlijk 1500 tot 2000 Watt of meer. Het ruikt dan eerder naar pepermunt dan naar verbranding.

Ok, hahaha, ja, ik heb soms hetzelfde probleem sinds de renovatie & nadat de stroom in de hele wijk uitvalt met mijn huis-laboratoriumpje...
Voor de renovatie had ik 16 Ampere, erna nog maar 10. Sindsdien moet ik dus alle apparaten een voor een inschakelen, inplaats van een hoofdschakelaar... ;)

Je beschrijft een voeding van 1200 Watt, & dat is nominaal, zoals dat heet. Echter de inschakelstroom (piekstroom) kan kortstondig flink hoger zijn. Volgens mijn berekening 1697,0562748477140585620264690516 Watt. Daarbij heb je sowieso nog een subwoofer - indien van dezelfde kwaliteit schat ik die ook een kilowatt - & 2 TFT-schermpjes die in verhouding verwaarloosbaar zijn doch wel meetellen.
Daarbij zal je ook nog wat andere kleine dingetjes op dezelfde groep hebben.

Totaal schat ik je dus op ~2700 Watt op het moment dat je de computer inschakelt (met alles eraan!)...

De groep waarop het is aangesloten is waarschijnlijk 10 Ampere, standaard zal je spanning ~230 Volt bedragen, vermenigvuldig die getallen & je komt uit op 2300 Watt. Je zekering (stop) reageert alleen op stroom, die is te hoog, dus klapt eruit...

Dan is een voeding van een computer niet zomaar een voeding, maar een zgn. gestabiliseerde voeding. Daarom zijn die voorzien van zware condensatoren.

Dat is wat je beschrijft: Je schakelt de stroom er helemaal af, gevolg is dat de condensatoren ontladen. Op moment dat je de spanning er weer opzet, & de schakelaar op de computer indrukt, is dat die condensatoren zich volzuigen met alle stroom die ze kunnen krijgen...

Heb je in de keuken een wasmachine-wandcontactdoos? Zoja, gooi een degelijke dikke (haspel-)kabel met randaarde uit & sluit daar je computer op aan (zonder wasmachine etc!). Dat is meestal wel gespecificeerd op 16 Ampere, & moet het probleem zich niet voordoen.

Tenzij het nieuwbouw c.q. recent gerenoveerd, dan kan er nog een speciale aardlekschakelaar tussen zitten, maar als die uit slaat, is er wel degelijk een probleem met je systeem.

P.S: Alleen een wasmachine-wandcontactdoos gebruiken, niet in je badkamer de wasmachine-schakelaar losschroeven!!! OID!..

Laatst bewerkt:
Twee uitschakelbare stekkerdozen achter elkaar... en schakel de 2e en alles dat erin zit pas als alles op de 1e werkt. Dan vermijd je de grote inschakelpiek als je alles in een keer aanzet.

ik lees:
zodra ik de stekkerdoos inschakel........en het systeem nog niet is opgestart.
Staat het systeem dan wel aan?
De computer zekers niet want die moet je handmatig aanzetten.
Dan zou ik het zoeken in de schakelaar van de stekkerdoos, mits alles verder in die stekkerdoos echt uitstaat.

@the knight in Nederland ga je niet terug van 16 naar 10 ampère daar zou ik de energie leverancier of huisbaas van op de hoogte brengen.
10 ampère wordt in de industrie gebruikt niet in het dagelijkse huishouden.

Laatst bewerkt:
Ok, puppie: Dat was dus een renovatie door de huisbaas in samenwerking met het energiebedrijf! Daarvoor had ik 4x16 Ampere, daarna 5x10+1x16 Ampere. Scheelt dus 2 Ampere, maar wel op de verkeerde plek! ;)

puppie zei:
ik lees:
zodra ik de stekkerdoos inschakel........en het systeem nog niet is opgestart.

Pas op het moment dat het systeem opstart, slaat de stop er uit. Het systeem schakelt niet in als de stekkerdoos (tafelcontactdoos!) word aan gezet...

Hallo,

Zodra ik de stekkerdoos inschakel vliegen de stoppen er soms uit. Dit gebeurt gelukkig niet elke keer.

Het valt mij op dat dit zich voordoet wanneer de PC enkele uren van de spanning af is geweest.
Wanneer de machine opgestart ondervind ik verder geen problemen. .

Het probleem doet zich namelijk voor wanneer de stekkerdoos "ingeschakeld" wordt en het systeem nog niet aangezet is.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan