storing autoradio

Status
Niet open voor verdere reacties.

alfar22

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2005
Hallo,
Ik heb zelf een radio met boxen en een voeding gemaakt voor op mijn werk.
Nu is het probleem dat hij enorm stoort,ik moet heel veel met de antenne goochelen om een storingsvrij geluid te krijgen.
Als ik overschakel op accu is alles goed.
Ligt dit nu aan de computervoeding of aan de 220 kabel en wat is hier evt. aan te doen?.

Ja de voeding is goed geaard en zit in een geaarde wandcontactdoos
De voeding zit wel vlak bij de radio en dus ook de antenne.

Indien je via de accu geen storing hebt, en wel via de netspannig, is er ergens een probleem met de aarding, kan natuurlijk ook een aardlus zijn.

Is de autoradiokast ook rechtsstreeks verbonden met de kast van de voeding?

Ja de voeding en de radio zitten stijf naast elkaar en zullen zeker contact metelkaar maken.

Hallo

Mits je op accu werkt ...en alles o.k. is .

Dan ... is ofwel de betrokken geschakelde p.c. voeding niet korrekt geaard , of ... defekt .

Gebruik een niet geschakelde , gestabiliseerde voeding.

Je vermeld wel niet of je de storing hebt op a.m. of f.m. ... of beide.

Peter

Laatst bewerkt:
Een computervoeding is toch gestabiliseerd
Ik zal morgen even proberen of hij het op de A.M. ook doet.
Volgens mij is er met de aarding niets mis ,maar dat zal ik ook nog wel ff checken.

Op de A.M. is het nog slechter , als niet slechter als op de F.M.
Op de A,M. krijg ik een constant machinaal geluid.
Morgen als ik de tijd krijg ,zal ik even kijken hoe de aarding is aangesloten .
Volgens mij wel goed maar je weet maar nooit.

Ik heb hem uitelkaar gehaald en heb het even doorgemeten.
De kast van de voeding, radio en de aardedraad staan met elkaar in contact.
Is dit normaal?

Als het via de massa of 0, wordt geregeld, wel, anders noemen ze dat een aardlus.
In de autoradio hangt de massa aan de aarding, ook in de voeding, je kunt ook proberen, de autoradio, rechtsstreeks te aarden, aan de aardedraad.

Paar vragen...

Hoe "dik" is die radio? [Watts/kanaal] . Een computervoeding kan bij 12V gemiddeld zo'n 3 tot 4 ampere leveren = 48 Watt = 24 watt per kanaal... min de verliezen voor "toeters en bellen" [voorversterker, lampjes, etc.] Kom je in de buurt van dat maximum vermogen of er over heen dan lukt het niet meer om die spanning keurig af te vlakken, dus krijg je brom....

Omdat het een geschakelde voeding is "straalt" ie ook lekker in het rond.... [zit het metalen huis nog om de voeding?]... de RFtrap van de radio kan dit gemakkelijk oppikken.... Kijk eens of het verschil maakt als je de voeding draait...

Je zou kunnen proberen een paar dikke Elco's over de voedingsdraden te zetten....

De door Lange Pier gesuggereerde groundloop is ook nog een mogelijkheid... Zit de min van de speakers op de uitgang van de radio of zit die ergens op het metaal geschroefd...?

Ik heb de min van de radio nu rechtstreeks op de aardedraad gezet ,maar dit hielp niets.
De radio is 4 x 45 Watt ,maar ik gebruik maar 2 kanalen.
Het metalen huis zit nog om de voeding en het draaien van de voeding is zo snel nog niet zo makkelijk omdat het nogal compact is ingebouwd.
Van brom heb ik geen last .
Het is meer de ontvangst slecht is.(Dat heet toch ook storing)
De ontvangst is via de voeding veel slechter als met de accu.
Ik krijg hem wel goed maar dan moet mijn antennedraad precies goed liggen .
Stoort de voeding misschien de ontvangst?.

Antenne draad? Voor FM is een rechtopstaande antenne van 70 cm ideaal... Hang er eens een "officiële" auto antenne aan.... Een geladen 12V accu geeft ook meer spanning af [14,4V] dan de PC voeding... dat zou iets meer versterking kunnen opleveren... Heb je de output van die voeding ook belast gemeten? Wat blijft er over van die 12V wanneer het apparaat vrolijk schettert?

Laatst bewerkt:
De accu is maar 9,6 Volt en is eigenlijk meer om het geheugen vast te houden.
De antenne lijkt me niet het probleem omdat het met de accu wel goed is.
Het lijkt er toch sterk op dat de ontvangst gehinderd word door de voeding.
Of is dit niet mogelijk?

De voeding kan wel "instralen" op de antenne en daardoor storing veroorzaken... [op dezelfde manier dat je je GSM via de computer speakers hoort storen wanneer iemand je belt en het ding ligt in de buurt]... vandaar het eerder voorstel van "draai er eens wat mee" ... verder is er weinig aan te doen, behalve misschien een experiment met de voeding in een andere doos en dan een meter of 2 snoer ertussen [soort "netadapter" van maken]

Ik begreep in het begin dat je de voeding via de radio hoorde storen... [brom]

Ik heb ze liever niet apart.
Omdat ik hem vaak mee meesleep van het ene plek naar de ander.
Wat als ik de voeding gedeeltelijk in lood inpak.?

Het is géén röntgenstraling! Dus lood is niet echt het aangewezen materiaal, maar koper wel... dat je met een draad aan aarde legt. Dat zou kunnen helpen....

Maar voor wat betreft het "scheiden": het was bedoeld als experiment... als die voeding op 2 meter ligt en het stoort nog kun je er van uit gaan dat de storing via de voedingskabel komt, stoort ie dan niet meer, dan is het "instralen" , en zo'n experiment is in 5 minuten gedaan....

Het probleem heeft zichzelf opgelost.
Hoe het kan weet ik niet maar de ontvangst is nu goed.
In elk geval bedankt voor alle reacties.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan