strepen in beeld----radeon

• Onderwerp starter Onderwerp starter Henk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2001
goedenmorgen,

het gaat over een "'sapphire radeon 9800 pro""

sinds een paar weken heb ik strepen in beeld, bij bepaalde programma,s , veelal in 3D programma,s.
zoals google earth, 3ds max, , en als ik in vista start, dan heb ik die strepen in dat 3D schaakspel bijvoorbeeld.

ik dacht eerst aan een stroomprobleem, omdat ik veel apparaten op een 350 voeding heb, maar na wat aparaten te hebben losgehaald, gaf dat geen verbetering

Nu heb ik die fan op die viedeokaart schoongemaakt, en toen ging het 1 dag goed, maar toen kwam het terug.
Ik heb daarna die hele fan eraf gehaald, grondig gereinigd, de koelpasta vernieuwd, en toen ging het zelfs 4 dagen goed,
maar het komt toch steeds terug

Tot zover ga ik er vanuit dat het een koelprobleem is, maar bij sapphire zeiden ze dat het ook aan het gewone ramgeheugen kan liggen maar ook aan de processor.

En nu weet ik effe niet wat ik verder doen moet

Ik kan een nieuwe fan kopen op de videokaart(een betere)
Ik kan een nieuwe videokaart kopen, maar mocht het dan aan de processor of ramgheuegen liggen, dan schiet ik daar niet veel mee op.

hebben jullie tips of hints, hoe ik achter de juiste oorzaak kan komen??

bedankt alvast

Misschien kun je een Ati videokaart van iemand anders lenen om te testen of het daaraan ligt.
Het werkgeheugen is te testen met o.a. Memtest. En het lijkt me stug dat de CPU een beetje kapot is.
Voor het eventuele koel probleem: maak de zijkant van je systeemkast open, en zet er een ventilator op.

Toch wel de juiste nieuwe drivers geinstalleerd voor Windows Vista van de Ati/Radeon site??

bedankt jongens voor de reacties,

maar het ""schijnt"" tot nu toe opgelost te zijn. Ik heb xp en vista in een dualboot
Ik heb voor xp een oudere driver teruggezet, en dat werkt "'tot nu toe"".

Ik heb sapphire gemaild, en die kwam met deze oplossing, het schijnt dat mijn kaart niet meer ondersteunt word, vandaar:confused:

en maniac , ik heb de zijkant open en er zo,n grote huisblazer opgezet, en dat hielp ook niet, maar de kast is wel lekker stofvrij geworden:D

bedankt

NB. gaat nu een paar dagen goed, dus ik wacht het nog effe af

Stofvrij is altijd goed :thumb:

Maar volgens de Ati site kan ik nog steeds drivers downloaden voor jouw kaart onder Vista (32 bit had ik aangeklikt), beetje vreemd dat ze dan zeggen dat die niet meer ondersteund wordt. Zolang het werkt is het natuurlijk ok.

ik kreeg als antwoord , dat de catalyst 5.9 de beste driver was voor mijn kaart, en ze zitten nu al bij 7.4, en die heb ik erop gehad, dus die kan ik ook gewoon downloaden en installeren
Toen ik die koelpasta had vervangen ging het ook 4 dagen goed, ""MET die 7.4 driver""

en de strepen zijn inmiddels in 1 programma alweer terug:( , dus dat het een driverprobleem is begin ik nu ook aan te twijfelen:confused:

Ondersteuning kan het probleem niet zijn, ik draai hier zelf een 9800Pro onder Vista Ultimate met CCC 7.4 en werkt probleemloss, zelfs ook met 2 monitors aangesloten.

Ik heb sapphire gemaild, en die kwam met deze oplossing, het schijnt dat mijn kaart niet meer ondersteunt word, vandaar:confused:

Vandaar mijn reactie op de drivers.

Maar ik ben het met je eens Henk dat het inderdaad geen driver probleem lijkt, en als het dan de temperatuur ook niet is. Dan blijft er eigenlijk maar 1 ding over en dat is de kaart zelf (mits het uiteraard de videokaart is die de problemen veroorzaakt).

Misschien wil een lokale pc boer, wel een andere kaart in je pc zetten en even testen. Dan weet je in ieder geval of het de videokaart is.

ja, dat bedoel ik in het begin van de topic, toen ze me vertelde dat het ook de processor of het ramgeheugen, wat het probleem kan veroorzaken,
dus hoe kom ik daarachter

het vreemde is dat als ik wat doe , schoonmaken of nu die andere driver , dat het een tijdje goed gaat

en mrmusic bij vista met die vistadriver geeft hij die strepen bij dat 3D schaakspel in vista

Ondersteuning kan het probleem niet zijn, ik draai hier zelf een 9800Pro onder Vista Ultimate met CCC 7.4 en werkt probleemloss, zelfs ook met 2 monitors aangesloten.

als ik het goed begrepen heb, kun je de die nieuwere drivers gewoon gebruiken, maar er zitten geen verbeteringen meer in voor die 9800pro

ja, dat bedoel ik in het begin van de topic, toen ze me vertelde dat het ook de processor of het ramgeheugen, wat het probleem kan veroorzaken,
dus hoe kom ik daarachter

het vreemde is dat als ik wat doe , schoonmaken of nu die andere driver , dat het een tijdje goed gaat

Ja hebt een paar mogelijkheden.

1. je leent van iemand een andere grafische kaart, en kijkt dan of de strepen weg zijn.
Dan zou het dus aan de videokaart liggen.

2. Je kunt de videokaart ook testen met Atitool (http://www.techpowerup.com/atitool/)
Hierin kun je zien of de videokaart fouten maakt in de berekeningen.

3. Je test je geheugen (kan o.a. met memtest) http://www.memtest86.com/
Faalt deze test, dan is je geheugen kapot.

atitool, gebruikt, maar snap er niet veel van, ik zag een vierkant blokje ronddraaien met in beeld ""no error"", dus ik denk dat dat goed is, al zag ik wel, 5 kleine blokjes er in flikkeren die er niet hoorden.

memtest moet ik nog doen, ik heb diskettes besteld

Ik heb wel reparaties uitgevoerd, voor zowel windows als internetexplorer, en dat gaf zowaar ook verbeteringen

blijft vreemd allemaal:confused:

"no error" bij AitTool zou aangeven dat je videokaart oke zou zijn. Maar die andere vierkantjes is dan wel weer raar. Ben benieuwd wat memtest doet.

ik heb ook een Ati kaart gehad de 9700 pro .
ook eerst strepen dan blokjes en geen Refresh: Read .
twee beelden door elkaar
video geheugen gaat dood of GPU .

tis zeker een radeon probleem, we zijn niet de enigsten:confused:

url=http://img233.imageshack.us/img233/3203/atitoolrn6.jpg][smallimg]http://img233.imageshack.us/img233/3203/atitoolrn6.jpg[/smallimg][/url
Klikbaar.

nog even die atitool gedraait, en no errors gelukkig:confused:

alleen het beeld geeft volgens mij iets anders aan

dus dat tooltje kan ook wel de vuilnisbak in, net als de kaart:evil:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hier nog één werkende 9800pro liggen, naast de 16 overleden exemplaren :confused:

Tool?? Welke tool??
Even proberen :D.
Henk> ik zie geen strepen? (of bedoel je in het testboxje?)

Ik heb hier nog één werkende 9800pro liggen, naast de 16 overleden exemplaren :confused:

Aah bah :(.. Was nog een duur kaartje destijds, nu moet ik een nieuwe kopen terwijl ik deze nog had. Gewoon zonde :confused:.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan