Strepen in scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

SirJefferson5

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 jun 2016
Hallo,

Ik heb een pc van iemand overgenomen welke 'schoon' is gemaakt.
Nu krijg ik zo ineens tijdens gebruik vreemde strepen en beeldscherm verspringing maar 10 sec later is het weer weg.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Helaas kan ik geen foto uploaden

Hoi,

Welkom op Helpmij.nl

Alle aansluitingen al eens gecontroleerd? en meld even de hardware met merk en type voeding

Strepen die op driehoeken lijken zijn artifacten, een signaal dat de videokaart niet goed meer is. Misschien kunt u de resolutie en verversingsfrequentie instellen op de voor de monitor voorgeschreven waarden. Soms helpt het beter vastzetten of er is geoverklokt. Dat sneller maken kan bij veel computers via instellingen van de BIOS en is niet verstandig. Bij driehoekige storingen zou ik uiteindelijk ook het videogeheugen testen.

Banden van een afwijkende kleur, die het beeld verticaal in drieën verdelen zijn vaak het gevolg van gebreken met de contacten van lintkabels die onder en boven in de LCD monitor zitten. Als je geluk hebt dan kan je de lintkabels nog in een betere positie brengen maar met inwerking van vocht kan het koper van deze contacten zijn weggevreten door elektrolyse (er staat tegelijk stroom op dus het metaal lost gewoon op). Dit gaat heel snel wanneer het scherm gebruikt wordt. Meestal is een heel klein beetje ingelopen water zo het einde van het hele scherm want te klein om economisch te kunnen repareren. U schrijft dat de computer moest worden schoon gemaakt, dus... misschien onoordeelkundig geweest of de computer heeft na het afdanken of tijdens vervoer op een ongeschikte plaats gestaan.

Met YouTube kan je gemakkelijk voorbeelden van allerlei van deze storingen vinden en ook wel video's van mensen die het scherm hebben opengemaakt hiervoor en de schade kunnen laten zien.

https://www.youtube.com/watch?v=yCg1ulNjDpQ

Ik heb een elitebook 8460p van HP.
Degene waar ik hem vandaan heb zegt dat de harde schijf moet worden vervangen!? Klinkt heel apart?
image.jpeg
Foto eindelijk kunnen uploaden van het beeld.

Het beeldscherm is wat er stuk is.

Soms wil dat probleem wel eens opgelost zijn door tegen een printplaatje of lintkabel/stekkerverbinding aan te drukken. Dat dit dan voor lang helpt is maar de vraag. Het scherm kan natuurlijk wel eens een zwak ontwerp hebben met een verbinding die los raakt of een lintkabel die iets raakt, zoek daarom naar gebruikers ervaringen over dat bepaalde scherm met Google. Zou u het scherm open willen maken dan zal u waarschijnlijk het probleem aantreffen wat ik al noemde, dat contacten onderaan het scherm zijn weggevreten door inwerking van vocht. Die lintkabels en contacten zitten direct onder de kier van de rand. De volgende links tonen de lintkabels en reparaties ervan wanneer er sprake is van slecht ontwerp of ouderdom maar als u even verder zoekt dan vindt u zeker ook beelden van schade door vocht.

https://www.youtube.com/watch?v=DnESRpt-2_w

https://www.youtube.com/watch?v=purk_SyiT44

Het zijn tijdelijke oplossingen die worden geboden maar het is dus ook nog mogelijk dat dit beeld wordt veroorzaakt door een breukje in soldering of een ander gebrek aan een printplaat voor het scherm. Schade van vocht is niet te repareren omdat het zo wordt gemaakt dat je bij de kabels en contacten niets kan vervangen. Van een heel nieuw scherm weet ik het niet omdat de kabels er waarschijnlijk nieuw aan hangen maar dat is niet economisch. Een scherm van een andere gebruikte laptop overzetten zou nog kunnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan