stroom uit, comp kapot

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaanM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2000
Halllo,
kreeg van iemand de volgende vraag: ik zette de comp en en net daarna zette iemand in huis de stroom uit. Sindsdien start de comp niet meer. Wat kan dat zijn?

Mijn eerste idee (heb er nog niet naar gekeken) is dat er dan iets in de voeding geknald is. Weet iemand misschien hoe je dat kunt controleren? Volgens mij doet ie nl helemaal niets meer...

Thanks voor de evt. reacties!

Gaat er wel iets aan in de computer (ventilator ofzo) of gebeurt er echt helemaal niks?
Controleer even de zekering in de voeding van de computer.

wie weet

Ik heb er echt nog niet naar gekeken, maar heb niet gehoord of er iets gebeurt. Als de zekeringen geknald zijn, moet er dan wel iets gebeuren? Of juist helemaal niets? Kan ik die zekeringen makkelijk vinden of wordt dat een zoektocht?? Ga er vanmiddag heen...

de zekering in de voeding zit toch vastgesoldeerd ? Als die de geest gegeven heeft dan heb je toch weinig andere keus dan de voeding vervangen ?

Daarnaast is het toch levensgevaarlijk om de voeding open te maken. De condensators houden de spanning toch vast, zeker in de situatie zoals hier is beschreven?

?

ik meen dit een tijdje geleden ook te hebben gehad. niks deed de pc meer,maar na een tijdje,deed de pc het weer, resette automatisch, is dat mogelijk pasja?

interessant

dat is wel interessant om te eten.. Wil natuurlijk geen levensbedreigende oplossingen. Ga mn leven niet wagen voor een achterlijke voeding...

Geplaatst door gast0225
de zekering in de voeding zit toch vastgesoldeerd ? Als die de geest gegeven heeft dan heb je toch weinig andere keus dan de voeding vervangen ?

Daarnaast is het toch levensgevaarlijk om de voeding open te maken. De condensators houden de spanning toch vast, zeker in de situatie zoals hier is beschreven?
In bijna alle voedingen zit een losse zekering, zo eentje:
zekering.jpg

Het zou dan ook onlogisch zijn om een zekering die makkelijk doorslaat (kortsluiting is snel gemaakt), onvervangbaar te maken.

Het is zeker niet levensgevaarlijk om een voeding open te maken. Het is wél levensgevaarlijk om een monitor open te maken, misschien dat je daarmee in de war bent. Dit komt doordat een pc-voeding alleen 220volt in apparte zwakstroom leidingen omzet en zo geen hoogspanningsschakelingen bevat (die een monitor wel heeft).

De condensatoren zijn niet gemakkelijk te ontladen doordat de zekering dus gesmolten is en er dus ook geen stroom weg kan vloeien. Maar om dat er, als de voeding uitstaat en níét verbonden is met de aarding, geen spanning staat over de zekering, loop je geen enkel gevaar als je de zekering vervangt.

Seeburg : ik heb er geen flauw idee van, het enigste dat ik mij kan voorstellen is dat je een mooi mobo hebt dan netjes voor je het systeem heeft uigeschakeld toen het te heet werd en vervolgens enige tijd later weer toestond (na afkoeling) om te gaan draaien.............

DaanM : mijn opmerking komt niet voort algehele wijsheid maar is slechts gebaseerd op dingen die ik binnen dit forum heb gelezen. Dit geldt zowel voor de soldeeropmerking en de "gevaarlijke" situatie met condensators die de spanning vasthouden.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf de voeding nimmer heb opgengemaakt dus ik spreek NIET uit ervaring...........

vanmiddag

Ik zal vanmiddag eens gaan kijken.. Ben benieuwd of ik jullie vanavond de uitslag nog kan doorgeven.. lol
Bedankt in ieder geval voor jullie meedenkerij... Als er nog andere opties/suggesties zijn, hoor ik dat natuurlijk graag..

Geplaatst door gast0225
Ik zou toch nog even DIT topic doorlezen...........

daar IK niets van voedingen weet en omdat LK een suggestie oppert die in het hieronder staande topic weer wordt tegengesproken................. (zie posting van VDK_P)

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=100214&highlight=voeding
Mmm, ik weet dat dit arrogant klinkt, maar ik denk dat VDK_P niet weet waarover hij praat, ik repareer veel voedingen en ik ben nog nooit een voeding tegengekomen met een gesoldeerde zekering.

Over de condensatoren: er zitten dus een paar in die wel onder 220v staan, maar een dermate lage capaciteit hebben dat hij al leeg is ongeveer op het moment dat je hem met je vinger kortsluit (met als gevolg alleen een tintelende vinger). Waarschijnlijk zijn die 220v condensatoren die grote dikke, die zitten meestal van boven gezien rechtsonder op de printplaat, net als de trafo, terwijl de zekering meestal links zit. Als referentie: in mijn voorbeeld zit dan de aansluiting van de netspanning aan de bovenkant van de printplaat.

Hallo

Zoals reeds eerder aangehaald.....

Een p.c. voeding bevat een interne zekering , meestal 3.15A/T (T= traag , F= fast , UF = ultra fast..)

Deze is meestal vastgesoldeert. ( kostprijs , zo bespaart men op 1 zekeringvoetje ...)

In een p.c. voeding zijn wel dodelijke spanningen aanwezig , dus de nodige veiligheid dient in acht te worden genomen.(mits dergelijke voedingen altijd van het geschakelde type zijn...)

Indien de voeding een 5 min.zonder netspanning is , is het meestal safe , mits deze voeding deftig is geconstrueerd.(er zijn dan namelijk ontladingsweerstanden voorzien)

de eenvoudigste oplossing is eens d.m.v. een multimeter de uitgangsspanningen te controleren .

Indien b.v.b. de 12V o.k. is , dan is de interne zekering zeker o.k.... of ...indien de p.supplyfan werkt...

p.s. : Ik wil hier zeker niet in discussie treden , maar ....voor de meeste fabrikanten kost een zekeringhouder te veel , zeker gezien de hoeveelheden die ze produceren .....

Enkel de duurdere p.supply's hebben een zekeringhouder , en dan nog ....

p.s.2: Indien ik een antwoord geef , dan ben ik wel 300% zeker en heb dit wel uit eigen ervaring en niet van horen zeggen....

Peter

Laatst bewerkt:
Geplaatst door VDK_P
Hallo

Zoals reeds eerder aangehaald.....

Een p.c. voeding bevat een interne zekering , meestal 3.15A/T (T= traag , F= fast , UF = ultra fast..)

Deze is meestal vastgesoldeert. ( kostprijs , zo bespaart men op 1 zekeringvoetje ...)

In een p.c. voeding zijn wel dodelijke spanningen aanwezig , dus de nodige veiligheid dient in acht te worden genomen.(mits dergelijke voedingen altijd van het geschakelde type zijn...)

Indien de voeding een 5 min.zonder netspanning is , is het meestal safe , mits deze voeding deftig is geconstrueerd.(er zijn dan namelijk ontladingsweerstanden voorzien)

de eenvoudigste oplossing is eens d.m.v. een multimeter de uitgangsspanningen te controleren .

Indien b.v.b. de 12V o.k. is , dan is de interne zekering zeker o.k.... of ...indien de p.supplyfan werkt...

Peter
Ik begrijp er niets meer van.... we hebben het toch wel over een doodgewone pc-voeding, zoals bijvoorbeeld van Enermax:
enermax0.jpg

Hier zie je al de zekering zetten bij de ventilator. Misschien dat de allergoedkoopste voedingen geen losse zekering hebben, maar het sowieso al zinloos om zo'n voeding te kopen, het is wel een zeer belangrijk onderdeel in een pc.

Laatst bewerkt:
Hallo

Een enermax is geen doodgewone voeding meer hoor ....alleen al de kostprijs.....

Op de "foto" zie ik enkel een gesoldeerde zekering en zeker niet eentje in zekeringvoet....."linksboven tussen ventilator en smoorspoel"

Is dit een foto van de defekte voeding ?????

Peter

ik had (tot op heden) weinig verstand van voedingen maar ik heb de indruk dat ik snel bijleer :D.

Vraagje :

ik heb 2x mijn pc-voeding defect gehad, beide keren binnen de garantie van een betreffende pc. Beide keren werd de pc aan de balie van de winkel waar 'ie vandaan kwam gerepareerd en beide keren werd een nieuwe voeding gemonteerd ZONDER dat er naar een oorzaak gekeken werd. Als (en daarmee wil ik dus niemands mening in twijfel trekken. Ik wil alleen wat leren) een zekering gemakkelijk is te vervangen, dan zou mijn vraag zijn: waarom kijkt zo'n monteur dan niet ff naar de zekering voordat 'ie de gehele voeding vervangt ? Is toch altijd commercieel gezien, goedkoper dan de klant een nieuwe voeding meegeven van zo'n 30-40-50 € ????

Enne,

VDK_P,

aan jou een expliciet vraagje:

p.s.2: Indien ik een antwoord geef , dan ben ik wel 300% zeker en heb dit wel uit eigen ervaring en niet van horen zeggen....

Wat bedoel je daarmee ?

Hallo

Een zekering vervangen + voeding openen , is economisch niet interessant v/d verkoper.(tijdsduur)

Een nieuwe voeding uit het rek halen brengt veel meer op , achteraf , terwijl de klant weg is , = het reinigen v/d voeding vlug gebeurt ......

Of....de leverancier heeft ook garantie v/d fabriek en ....zo heeft die er geen omkijken naar ..."die gaat immers retour fabriek"

Last remark: .....een nieuwe voeding monteren komt veel "snuggerder" over bij de klant...die heeft immers een "nieuwe" gekregen i.p.v. die oude herstelde voeding.

Peter

Die foto van de enermax was de enige die ik kon vinden, dat is een kapotte idd, maar hij zit wel in zo'n klein voetje (foto is niet erg duidelijk), nauwelijks te zien. Bij de meeste voedingen die ik repareer (AOpen, Chieftec enz) zit de zekering in zo'n voetje. Het is idd ook erg merkafhankelijk of de zekering in zo'n voetje zit of niet.

Pasja: Ik denk dat ze als service voor de klant gelijk een nieuwe (of gerepareerde) voeding erin zetten, zodat de klant snel weer tevreden naar huis kan. Later kijken ze die voeding alsnog na, en sturen ze hem op naar de fabrikant als ze hem niet zelf kunnen repareren. De meeste problemen die ik tegenkom zijn óf een zekering die gesmolten is, dat is weinig werk, of de zwaktstroom condensatoren die gesmolten zijn door constante overbelasting. Dat is veel werk, maar wel zelf te repareren.

Misschien een ander euvel zou kunnen zijn; dat de bootrecord op de harddisk beschadigd is.
De stroom erafhalen op het moment dat de harddisk leest of schrijft is tenslotte heel slecht voor zo'n ding.
Bij een laptop kan het gelijk al funest zijn.
(ik weet trouwens dat het hier geen laptop betreft)
En aangezien het net tijdens het opstarten gebeurde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan