stroom???

Status
Niet open voor verdere reacties.

KlaasB

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2000
Heren/dames,

Wanneer ik mijn vorige pc aandeed met de knop op de stekkerdoos, ging en het beeldscherm en de pc aan.

Bij mijn nieuwe pc gaat echter wel het beeldscherm aan, maar bij de pc moet ik eerst nog een knop indrukken. Dit is erg lastig vooral als je het eerste gewend bent.

Wie kan mij helpen dit weer zo te krijgen als bij mijn eerste pc??

Alvast bedankt!

Klaas.

nou ik moet ook een knop indrukken als ik m,n pc aan wil zetten, dat is volgens mij ook normaal hoor? of ik moet het mis hebben? even wennen misschien?

Ja, Pieter, dat is normaal. Maar voorheen deed ik de knop van de stekkerdoos aan en alles was aan.
Nu moet ik dus de knop van de stekkerdoos en die van de pc zelf aandoen.

ja bij mijn oude pc heb ik dat ook gehad. maar of het zo in te stellen is op nieuwe? geen idee,ik denk het in instellingen niet,maar dat heb ik al meer gezegd,tot er weer gewoon gezegd wordt ja hoor kan wel/ dus ik weet het niet, het is echter wel normaal dat je even op de knop druk om je pc aan te zetten. dan gaat ook normaal je monitor aan! dus misschien komt er nog een oplossing voor je probleem? wat eigenlijk geen probleem is vind ik! effe wennen!

Voor zover ik weet is het idd. "normaal" dat 't zo moet. Reden ?

De iets oudere pc's hadden volgens mij een wat eenvoudige schakelaar die "inwendig" wel contact bleef maken als de stroom middels de "doos" werd uitgeschakeld. Bij inschakeling bestond er dus nog steeds een verbinding met het elec.net en daarom ging 'ie aan.

Bij de nieuwere pc's wordt m.i. de aan/uit functie "inwendig" onderbroken zodat het opnieuw onder stroom zetten van de pc niet leidt tot het aangaan van de pc. Pas als de aan/uitknop wordt ingedrukt, wordt de verbinding "intern" hersteld en wordt de stroom doorgegeven.

Hallo

De "oude" a.t. voedingen werden aan/uit gezet d.m.v. een schakelaar , die werd mechanisch in die positie gehouden....

De hedendaagse a.t.x. voedingen worden aan/uit gezet d.m.v. drukknopje , die slechts een korte schakelpuls geeft naar het motherboard .

Ik vrees dat je hiermee mee zult moeten leren leven.

Peter

stroom

in dit verband wil ik het volgende vragen: achterop de pc heb ik een schakelaar zitten waarmee ik de stroomtoevoer naar de pc kan uitzetten: wat is de zin daarvan en kan het kwaad als ik deze schakelaar aan het einde van de dag gewoon uitzet? groetjes

senior

Hallo

Dan zet je de p.c. volledig spanningsloos.

Een a.t.x. voeding geeft konstant spanning aan het moederbord , anders zou het drukknopje om hem aan te zetten immers niet werken ........

Ik gebruik deze schakelaar nooit , mits alles bij mij op zo'n verdeelblok zit met ingebouwde netschakelaar .

Eventueel wel afzetten indien je voor een langere periode niet thuis bent ????

Peter

stroom

ik dacht dat de cmos batterij hiermee werd geladen of onder spanning werd gehouden. Dus zin heeft het alleen bij zeer langdurige afwezigheid maar niet b.v. gedurende de nacht of als ik eens een dag weg ben?

senior

De schakelknop aan de achterkant moet je zien als bijvoorbeeld de stekker uit je muur trekken.
Gewoon aan laten staan kan geen kwaad , Alleen als het buiten gaat bliksemen/onweren, zou ik de stekkers uit je pc / tv etc etc halen, dit i.v.m kans op blikseminslag.

Lijkt mij toch een kleine moeite om even 2 knopjes in te drukken, maar ik weet het.......gemak dient de mens!!...toch?

p.s knop heeft niks met je cmos te maken.

groetjes Harry.

stroom

bedankt voor je reaktie. het ging er mij niet om het gemak, want 2 knopjes indrukken stelt inderdaad niks voor. maar omdat deze knop aan de achterkant van de pc zit, wilde ik gewoon het nut ervan weten. groetjes

senior

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan