Studentenlaptop

• Onderwerp starter Onderwerp starter SVdS
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

SVdS

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 aug 2008
Ik heb binnenkort een laptop nodig voor het studeren. Nu heb ik daar een aantal vragen over.
Eerste vraag is of je nu beter een laptop zelf samenstelt via een van die sites op het internet die dat aanbieden en hem door dat bedrijf laat assembleren enzovoort of je beter gewoon een laptop koopt?
De tweede vraag is of er inderdaad zo iets is als een studentenkorting bij de aan koop van een laptop. Ik heb gelezen dat buiten apple (dat vind je direct als je googled) ook toshiba zoiets aanbied, maar vind daar nergens iets van, weet iemand daar iets van?
Ik zou graag een laptop hebben voor onder de 1000 euro, maar hij moet ook redelijk zware programma's kunnen draaien aangezien ik heb gehoord dat er zware programma's aan bod komen bij mijn opleiding. Of ga ik dan beter direct voor een desktop? Alle tips voor goede laptops zijn uiteraard welkom.

Sam

Ik zou zelf kiezen voor assemblage omdat je dan meer invloed op de verschillende componenten hebt. Wil je bijv een langere batterijduur of heb je een extra grote harde schijf nodig, dan kun je daar rekening mee houden.

Wat bedoel je met 'redelijk zware programma's', dat is nogal relatief. En zwaar waarvoor, grafisch en/of werkgeheugen?

Voor minder dan 1000 euro kun je alleen een 'redelijk zware laptop' vinden in het onderste segment. Deze merken (zoals Medion, Acer, Packard Bell) beknibbelen op de hardware om de prijs te drukken, wat de kans op problemen na verloop van tijd vergroot. Zoek maar eens hier op het forum, de meeste problemen worden gemeld bij dit soort merken. Als je bereid bent een paar honderd euro meer uit te geven, zou je je een merk als Sony, Asus, Compal of HP kunnen veroorloven. Kijk bijv eens bij www.laptops4u.nl bij deze merken.

Zwaar voor beide want ik ga Burgerlijk Ingenieur doen en ik vrees dat de programma's daarbij voor beide zwaar zijn.
Ik heb al gekeken op laptops4u.nl, maar het probleem is dat het zich in nederland bevind en dat ik in België woon, dus betaal ik al meer, ik hab daarintegen ook een goede belgische site daarvoor gevonde http://www.bytesatwork.nl, dus dat is het probleem niet
ik vind meestal wel een laptop voor rond de 1000euro hoor, zeker via die bytesatwork, daar kan je een compal barebone zelf samenstellen en kan je echt wel de belangrijkste onderdelen kiezen. Nog een vraagje nu ik daar toch over begin. Maakt een 7200rpm hdd veel uit ten opzichte van een 5400rpm hdd bij bijvoorbeeld het spelen van een game of draaien van een zwaar programma. En hetzelfde voor de processor, is er een echt merkbaar verschil tussen een 2.26GHz of 2.4GHz dual-core processor van Intel

Je kan misschien eens kijken of jou school ertussen staat op deze site... Het is een website waar je als student van bepaalde scholen/universiteiten goedkopere laptops kan aankopen, meestal met een garantie van 3 jaar. Als je hier je zin vind, dan ben je normaal echt wel goedkoper af. Het enige nadeel is dat hun aanbod echt wel beperkt is.

Misschien ineens vermelden dat je ook eens kan kijken op www.ma3d.com, kans dat je school daarbij is aangesloten is ook groot, daar kan je microsoft software gratis downloaden of kopen tegen een verlaagde (studenten)prijs. Voor deze website moet je wel geduld hebben, want je moet je eerst aanmelden met je studentengegevens die nadie gecontroleerd worden bij je school. Hoe dit zit bij academicshop weet ik niet, ik heb zelf altijd mijn laptops in de mediamarkt gekocht.

Als je nog vragen hierover hebt, mag je die altijd stellen, of je kan je misschien richten tot je school.

Groetn,

Laatst bewerkt:
Oke, ik ga dus waarschijnlijk voor een zelf te configureren laptop en ik post de configuratie die ik in gedachten had met enkele vragen.

Intel Core 2 Duo P8600 2.4Ghz FSB1066 MHz 3MB cache 25W

Prijs: € 220.00

SO-Dimm 2GB 800Mhz DDR2

Prijs: € 40.00

SO-Dimm 1GB 800Mhz DDR2

Prijs: € 20.00

1GB Turbo Memory module

Prijs: € 30.00

160GB Sata 7200rpm 2.5'' Notebook harddisk

Prijs: € 95.00

Barebone met Azerty Keyboard (+€ 539.00)

15,4 inch WSXGA+ X-Black TFT (1680*1050) + 9cells batterij (+€ 65.00)

Wireless 300Mbps netwerkkaart (+€ 29.00)

Interne Bluetooth module met EDR 2.0 (2Mbit/s) (+€ 16.00)

Ik ben niet van plan om vista op mijn laptop te zetten, reeds veel te veel miserie mee gehad en dus wil ik er zelf XP op zetten. Maar ik heb ergens gehoord dat XP eigenlijk niet overweg kan met turbomemory en dat het dus eigenlijk geldverspilling is. Is dat juist?
En ten tweede kan je met een 9cells-batterij inderdaad de helft langer werken dan met een 6cells?
Nog opmerkingen?

Inderdaad Turbo Memory werkt alleen met Vista. Maar ook onder Vista wordt het als 'geldverspilling' omschreven. Het gerenommeerde blad C't-magazine heeft tests uitgevoerd en kwam tot de conclusie dat de snelheidswinst niet merkbaar en zelfs verwaarloosbaar is.

Ik weet niet of je precies 1,5x langer werkt met een 9-cells batterij, maar er is natuurlijk wel een merkbare verbetering. Ik heb een 9cells waar ik in het begin bijna 4 uur mee kon werken.

Voor wat betreft XP installeren: ik ben het helemaal met je eens. Let er dan wel op dat je de juiste XP drivers voor alle componenten erbij krijgt ipv de Vista!

Laatst bewerkt:
voor een laptop van 1000 euro heb je al een goede hoor, ik heb er 1 voor 500 euro en COD4 doet het erop :P 15 FPS maar ja... als je echt voor iets goeds gaat ga dan gewoon voor een computer.. als het echt veel handiger is dat het een laptop is.. bijvoorbeld meenemen enzo.. kan je voor 1000 euro een ZAT goede laptop kopen... ik weet niet hoe zwaar die programma's zijn... moet je ff system req opzoeken van zulke programma's...

Tja, ik weet nog niet de precieze sys reqs want ik weet nog niet welke programmas ik ga gebruiken maar ondermeer autoCAD zit er bij en dat is wel redelijk zwaar. COD4 is trouwens toch ongelofelijk zwaar als je het met rookeffecten enzo op speelt?
Als ik mij niet vergis is de precieze prijs 1064 euro, verzending bijgerekend, dus volgens mij is dat inderdaad behoorlijk voordelig.
Wat betreft drivers is er niet echt een probleem aangezien ze de mogelijkheid aanbieden om gewoon geen OS te installeren en de onderdelen allemaal intel en nvidia enzo zijn, fabrikanten die hun drivers via hun sites verdelen, daar heb ik wel wat ervaring mee via mijn vakantiejobs.
Turbo wordt dus uit de configuratie gezwierd.
Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan