Studio Webdesign 5 Pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

pjbrons

Gebruiker
Lid geworden
4 jul 2007
Hallo, Ik heb een site en als je die benaderd dan krijg je zonder dat je moet scrollen niet de gehele pagina te zien.
Daar wil ik van af want bij het benaderen moet je in een keer de gehele site op je scerm zien.
Site is opgebouwd met Studio Webdesign 5 Pro en ik kan niet vinden waar het in zit. Weet iemand hier het, dan hoor ik dat graag.

Pieter:evil:

Beste pjbrons,

Ik zou je wel willen helpen
en ik denk dat er nog wel meer mensen zijn op dit forum die jou zouden willen helpen.
Maar....
om te helpen is het wel handig als je de site kunt bekijken en vooral ook als je de html-/css-code kunt beoordelen.

Nu wordt dat een beetje moeilijk, want we weten namelijk niet waar we moeten kijken.
Het internet is zo verschrikkelijk groot, en het staat vol met websites.

Zou je ons daar mee kunnen helpen?
Misschien weet jij wel waar we moeten zijn om jou website te beoordelen.

Hi Tecsman,

Wat stom. Daar heb ik dus helemaal niet aan gedacht.
www.aardappelhuis.com is het adres en over codes gesproken: daar weet ik al helamaal niets van.
Het is wel een erg makkelijk programma want je kan er zeer veel mee doen maar als je ergens tegen aan loopt zo als in dit geval en ik kan het niet vinden dan#@$@$@^#@^#@^
Je begrijpt het wel;-))

Pieter

Hoi Pieter,

Waar 't 'm in zit
De hoofdoorzaak is dat alle elementen op de site een zogenaamde "absolute positie" hebben. Dat betekent dat ze allemaal een vastgezette afstand hebben ten opzichte van de linkerbovenhoek van het browser-venster. Als je dat maakt bij een bepaald schermformaat, gaat het alleen in dat schermformaat goed. Zodra iemand een andere resolutie heeft, zijn alle posities niet goed meer (of je moet scrollen). Ook kan het mis gaan als iemand een groter letterformaat in zijn of haar browser heeft ingesteld. Dan kunnen de teksten door elkaar heen gaan lopen, of gedeeltelijk niet meer zichtbaar zijn.

De tragiek is, dat Studio Webdesign een "drag-and-drop" systeem is, waarmee dit (via de achterliggende code-generator "Serif WebPlus X4") altijd absolute posities oplevert voor wat je sleept en ergens neerzet... :confused:

• Alle voorbeelden van Serif (hier onderaan bij "Sites made using WebPlus") hebben dezelfde makke.

Dat is het nadeel van dit soort programma's waarbij "geen enkele kennis van html nodig is om een pracht van een site te maken". Je zit vastgebakken aan dit systeem.
Maar hun reclame is uitstekend; ze beweren zelfs dat Serif beter dan Dreamweaver is (let op de grijze voetnoot: ze staan niet in voor de vergelijking!). Nu is Dreamweaver ook niet voor alles ideaal, maar je kunt er wel veel meer mee dan draggen en droppen!

In de praktijk van je site gaat het vooral om de aardappel-afbeelding. Die is 2000px bij 1000px groot, en bepaalt daarmee de breedte van de site > dus een scrollbar als het beeldscherm kleiner is dan 2000px breed, en dat zal meestal het geval zijn!

De afbeelding zit er verder in gemonteerd als "voorgrond-afbeelding". Als de afbeelding er in zou zitten als "achtergrond-afbeelding", dan had je er geen last van: dan komt de achtergrond niet verder dan het scherm breed is.

Wat je er aan kunt doen
Dat weet ik eigenlijk niet precies, want ik heb geen Studio Webdesign aan boord (ik maak sites met Kladblok :) ).

1. Als Studio Webdesign een code-weergave heeft, waarin je met de hand codes kunt plaatsen, dan is het mogelijk om alles op orde te krijgen.
  2. Als Studio Webdesign een optie heeft een sjabloon te gebruiken, resp. om aan pagina-elementen een kenmerk (een "id" = unieke identificatie) te geven en een "stylesheet" (een z.g. css-bestand) te gebruiken, of een optie om "inline styles" (opmaak-eigenschappen per element) in te voeren, dan kan het ook.
  3. Als Studio Webdesign een optie heeft om een achtergrond-afbeelding te plaatsen, dan kan je in ieder geval de grootste boosdoener uitschakelen.

Dus de vraag: is 1 en/of 2 en/of 3 het geval?

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Hi CSS hunter,

Het verhaal lijkt mij duidelijk.
Ga er even mee naar de buur toe en dan zullen we ons er over buigen want ik denk dat het punt wat speelt punt 3 is.
Je hoort dus van me.

Pieter

Bedankt voor de tips. Het was de achter grond die dwars lag. Gaan we aanpassen en hopen dan dat het mooi wordt.

Pieter

Zelfde probleem

Hoi csshunter,

Ook ik loop tegen hetzelfde probleem aan binnen Webdesign 5 Pro. :(

Ik heb het programma nog niet zo lang en heb ook maar heel beperkt kennis van html.
Mijn geknutsel heeft tot nu toe het volgende opgeleverd: www.test.arutech.nl

Ik vind het wel echt heel belangrijk dat je, ongeacht de schermresolutie die je gebruikt en ongeacht de schermgrootte dat je de website goed kunt bekijken. Ik heb daarom eens gekeken naar de oplossingen (1 en 2) die je aandraagt en ik ben er in ieder geval achter dat je per object een unieke (zelf gekozen) html-id kunt opgeven en dat je ook een volledige html-code aan de webpagina kan toevoegen. Ik weet eerlijk gezegd nog niet hoe het precies werkt maar dat zou ik graag gaan testen aan de hand van jouw tips.

Zou je me willen zeggen wat ik het best kan doen als ik zou gaan proberen om oplossing 1 (de volledige html aanpassen) uit te voeren?

Tevens is er dan misschien een oplossing voor het feit dat ook de lettergrootte verspringt afhankelijk van de gebruikte schermgrootte?

Alvast heel erg bedankt!

Groet,
valerie

Druk, druk en nog eens druk. Alle problemen met de site zijn voorbij. Een van de mensen die mij erg veel en goed steunden in mijn plan heeft een heel nieuwe site voor me gemaakt en die draait helemaal geweldig.
Het probleem is voor mij dus ook verholpen en vraag kan worden gesloten. Ik weet niet hoe ik dat zelf zou moeten doen.
Pieter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan