stugge of soepele utp

Status
Niet open voor verdere reacties.

joosthm

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2011
Ik zit met een probleem

in een verdeelkast staat een 24 p switch met rj45 connectoren ik wil kabels maken die deze verbinden met wandcontactdozen in de andere lokalen en cat6 kabels gebruiken.
Het probleem is dat deze allemaal 4 x 90° bochten maken richting de RJ45 wanddozen. Dit gebeurt via kabelgoten.

Dus de switch heeft een soepele RJ45 kabel nodig, de 4 x 90° bochten moeten ook overbrucht worden met een soepele kabel, MAAR de RJ45 wanddozen moeten een stugge kabel hebben, of niet?

Kan iemand mij hier mee helpen?

THX

Cat6 kabel is speciaal voor gigabit lan. Extra afgeschermd en dat maakt ze stug.

Die afscherming is nodig om de signaaloverdracht 'schoon' en dus snel te houden, vooral over grotere afstanden.

Het zou ook beter zijn om geen enkele (hf) kabel te "knikken" (een bocht van 90 graden te laten maken) maar soms kom je daar niet onderuit...

De praktijk leert echter dat het heel goed mogelijk is om goede cat5 (5.5) kabel te gebruiken als de afstanden niet te groot zijn, zoals thuis bij voorbeeld. De snelheid heeft daar dan niet of nauwelijks onder te lijden.

Maar zo te zien gaat dat in jouw geval niet lukken; 24 poorten en wandcontactdozen... :-)

Cat6 kabel is een stuk lastiger te verwerken maar het is -uiteraard- te doen. Als de afstanden groot zijn (bv. school?) zou ik gewoon cat6 kabel gebruiken en als het echt niet anders kan ,die 4 maal 90 graden hoek voor lief nemen.

Succes!

Laatst bewerkt:
re

Als ik bochten moet maken van 90° hoe los ik dit dan het beste op zijn er speciale goten?
Kunnen alle stugge cat5E deze bochten wel aan?
hebben deze dan geen crosstalk (22 kabel op gegeven moment in goot)
ik kan mijn kabels dan niet certificeren voor gigabitnet of wel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan