• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Stuklijst in Excel maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

helemaalvanmij

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2010
Ik wil graag een stuklijst van een product in Excel maken. Het begin is er al, maar ik mis een specifieke manier van optellen.

In de bijlage kan je mijn stuklijst (BOM, Bill Of Materials) zien. De lijst is hier op een soort Windows Verkenner opgebouwd via Groeperen.
Het product 2.0 E LHD bevat een chassis, steering, rear supsension, 3x wheel. En die bevatten ook weer allerlei producten, met verschillende aantallen.

Nu wil ik graag een totaal zien per artikelcode. Hierbij moeten we dus kijken in kolom F waar de aantallen staan. Dit gaat goed totdat er een product is die 2x nodig is die zelf ook producten bevat die daar 2x in zitten. Zie de Steering rod op rij 161.
Deze is 2x nodig, maar de ball joint op regel 162 zit 2x in de steering rod, dus die hebben we totaal 4x nodig.

Hoe is dit mooi op te lossen? Ik heb een begin gemaakt met een draaitabel maar krijg het niet voor elkaar dat Excel kijkt of een regel in een groep zit die ook 2x nodig is.

Hopelijk is het duidelijk!

Bijlagen

Je vraag is 39 keer bekeken en je bijlage acht keer. Die vorige zeven hebben hem ook waarschijnlijk afgesloten met de gedachte "mij te ingewikkeld". Maak eens een simpel voorbeeld met het probleem, want je voorbeeld vergt teveel tijd om te doorgronden.

Jouw vraag heeft voor mij zo wier zo 2 problemen:
ten eerste geef je niet weer de opbouw van de steering rod, waardoor het onduidelijk is welke onderdelen dan ook nog meegenomen worden (hoewel ik zou verwachten dat met steering rod ook de daarvoor benodigde onderdelen benoemd zijn)
en ten tweede houd het in dat je voor de berekening van de totale onderdelenbehoefte, uitgaande van deze manier van opslaan van de samenstelling je gebruik moet maken van recursieve berkeningen. In jouw voorbeeld gaat dat slechts 1 niveau, maar ik verwacht dat dat in de praktijk meerdere niveaus zullen zijn.
Dat is binnen excel met formules niet op te lossen, ook met VBA zal dat een heidense klus zijn.
Mijn advies:
probeer dit niet in excel op te lossen, maar schakel over op een andere applicatie die daar specifiek op is toegesneden.

Bedankt Thoralf, dat vermoeden had ik ook wel een beetje. Dan kom je dus in een stuk software die ik niet kan aanschaffen voorlopig, dit is erg duur!

Toch heb ik nog even een iets simpelere weergave gemaakt van de stuklijst, zie bijlage.

In het voorbeeld gaat het om een auto, met onderdelen, waaronder 4 wielen. Deze wielen hebben oa 5 wielmoeren. Dus totaal zitten er in de auto 20 wielmoeren. Excel kijkt niet een groep niveau hoger of hier een aantal staat en doet dus niet sommetje 5x4=20.

Ik wil graag dat Excel automatisch kijkt of de regel in een groep hoort en dan de 'aantal van regel' x 'aantal van groep' doet.

Bijlagen

In jouw voorbeeld zie ik geen aanduiding binnen een rij, waaruit blijkt dat iets tot een groep behoort.
Daarbij blijft dan de arbitraire vraag: waarom zijn A005 t/m A009 een groep (wiel) en A001 t/m A005 geen groep (auto)?
Voorts: welke garantie heb je dat er binnen een groep niet ergens weer een groep wordt gecreëerd?

Tenslotte: in jouw voorbeeld wordt wel het aantal wielmoeren met 4 vermenigvuldigd en niet velg, rubber band en ventiel. Waarom niet?

M.a.w. de opstelling in deze vorm is onduidelijk en vraagt naar de toekomst om moeilijkheden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan