Stuurprogrammas bijwerken / Update drivers automatiseren in Windows10

Status
Niet open voor verdere reacties.

mgroen1

Gebruiker
Lid geworden
10 mei 2019
Ik heb eigenlijk een vrij simpele vraag, maar het antwoord (vermoed ik) zal niet simpel zijn, komt die:

In Windows 10 (maar ook in eerdere versies), kun je via Configuratiebeheer -> Apparaatbeheer -> boom uitklappen -> rechtermuisknop op element -> Stuurprogramma bijwerken, Windows naar (voor het geselecteerde element) meest recente stuurprogramma laten zoeken, en (indien iets gevonden) wordt deze volautomatisch geinstalleerd. Wordt er niets gevonden wordt dit ook weergegeven.

Mijn vraag is, kan deze manier van updates zoeken/installeren geautomatiseerd worden? (ik vermoed iets met Powershell scripts?) En vervolgens zeg wekelijks uitgevoerd worden.

Deze manier van updates zoeken vind vaak updates die nog niet binnen de standaard Windows update worden aangeboden.

Ik verneem het graag.

Mvrgr,
Mathijs Groen

Bijlagen

• 2019-10-24_15-10-55.png
    2019-10-24_15-10-55.png
    47,5 KB · Weergaven: 23
Lijkt mij in een automatiseringsproces vragen om moeilijkheden. Volgens mij had je vroeger aangaande stuurprogramma's al de uitspraak: if it ain't broken, don't fix it. Op internet.

Als je niets hebt veranderd worden de driver automatisch al geüpdatet alleen zou je dat niet willen, ten eerste hoeft dat helemaal niet, drivers werken of werken niet en ten tweede, de door Windows aangeboden drivers zijn generiek gemaakt door Microsoft die de fabrikant aanbied en beter is die van de chip bakker te gebruiken, die van Windows geven wel eens problemen.

Enige die wel geüpdatet mogen worden is al je een nieuwe videokaart hebt om alle optie te kunnen benutten.

Lijkt mij in een automatiseringsproces vragen om moeilijkheden. Volgens mij had je vroeger aangaande stuurprogramma's al de uitspraak: if it ain't broken, don't fix it. Op internet.

dat is reactief patchbeleid. Terwijl pro actief patchen / updaten veel veiliger en beter is

Als je niets hebt veranderd worden de driver automatisch al geüpdatet alleen zou je dat niet willen, ten eerste hoeft dat helemaal niet, drivers werken of werken niet en ten tweede, de door Windows aangeboden drivers zijn generiek gemaakt door Microsoft die de fabrikant aanbied en beter is die van de chip bakker te gebruiken, die van Windows geven wel eens problemen.

Enige die wel geüpdatet mogen worden is al je een nieuwe videokaart hebt om alle optie te kunnen benutten.

Klopt niet. Ik had al meerdere malen Windows update gedraait vond geen updates. En doe ik vervolgens handmatig updaten via genoemde procedure worden er wel updates gevonden.

Goed. Twee antwoorden en dan is duidelijk dat je het al weet en ook nog eens beter weet. Waarom stel je überhaupt de vraag!

Om ook nog even een duit in het zakje te doen: deze vorm van bijwerken van het stuurprogramma kijkt alleen naar de stuurprogramma's die Microsoft, in het generieke windows formaat, te bieden heeft (lees hier:https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4028443/windows-10-update-drivers . Dat zijn dus stuurprogramma's die vroeg of laat ook meekomen met de automatische updates van windows.
Wilt u andere drivers dan die van MS, dan zult u met de hand zelf naar de website van de leverancier van het betreffende onderdeel moeten gaan en die daar dan vandaan downloaden en installeren. Langepier en Senso hebben dus geheel gelijk (maar dat wisten ze al :-)

Dan nog het punt van altijd de nieuwste drivers van MS willen hebben: er zit niet voor niets in windows Prof en Ultimate een mogelijkheid om de automatische update van drivers uit te stellen. Dat is omdat nieuwe drivers nog al eens problemen geven en daar houden bedrijven niet van.

Tenslotte nog een oude wijsheid uit de IT: zorg er voor nooit de eerste te zijn met nieuwe IT-producten, want dan ben je de fieldtester

Klopt wel, staat al op automatisch maar als er niets verbeterd krijg je ze ook niet.
Maar idd, je weet het toch allemaal weer beter.
https://support.microsoft.com/nl-nl...t-a-driver-update-from-reinstalling-in-window
Zou dit ook niet nodig zijn......

Ook niet echt een antwoord op de vraag die ik origineel stelde, maar vooruit: waaruit maak jij op (uit het meegestuurde artikel) dat je updates niet krijgt als er geen verbeteringen zijn? Staat niet in het artikel gemeld.

Om ook nog even een duit in het zakje te doen: deze vorm van bijwerken van het stuurprogramma kijkt alleen naar de stuurprogramma's die Microsoft, in het generieke windows formaat, te bieden heeft (lees hier:https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4028443/windows-10-update-drivers . Dat zijn dus stuurprogramma's die vroeg of laat ook meekomen met de automatische updates van windows.
Wilt u andere drivers dan die van MS, dan zult u met de hand zelf naar de website van de leverancier van het betreffende onderdeel moeten gaan en die daar dan vandaan downloaden en installeren. Langepier en Senso hebben dus geheel gelijk (maar dat wisten ze al :-)

Dan nog het punt van altijd de nieuwste drivers van MS willen hebben: er zit niet voor niets in windows Prof en Ultimate een mogelijkheid om de automatische update van drivers uit te stellen. Dat is omdat nieuwe drivers nog al eens problemen geven en daar houden bedrijven niet van.

Tenslotte nog een oude wijsheid uit de IT: zorg er voor nooit de eerste te zijn met nieuwe IT-producten, want dan ben je de fieldtester

Dank voor deze eerste (zinnnige) toelichting. Klopt op zich wel maar oude wijsheden gaan ook met hun tijd mee: leveranciers testen eerst hun software voordat ze uitleveren en vinden ze een bug wordt de uitrol gestopt, en dus zo snel mogelijk weer een nieuwe versie uitgerold (die ik dan weer zo snel mogelijk kan hebben) :) Waarmee ik dus weer potentiele andere fouten kan voorkomen. Ooit wel eens van continu development/deployment gehoord?

OPmerking: ik ben zelf niet zo van het uitstellen van updates. En alle antwoorden tot nu toe getuigen van betweterende antwoorden in de vorm van "moet je niet doen want". Goed bedoeld waarschijnlijk, maar zijn geen antwoord op de vraag. Stick to the point of post anders een antwoord van "ik zou het niet weten, maar ik geef je het advies....." Of post helemaal niets.

Toch maar even voor de duidelijkheid. Je begon in post 1 met "Ik heb eigenlijk een vrij simpele vraag, maar het antwoord (vermoed ik) zal niet simpel zijn". Beide zijn dus niet simpel. Forumleden gaan over hun eigen antwoorden. Punt is, dan krijg je vaak herhalingen en andere inzichten. Goed bedoeld is waar. Kijk als het misgaat en mensen moeten de pc wegbrengen dan moeten ze vaak dik betalen. Je krijgt dan: "waarom heeft niemand mij op dat forum er op gewezen."

Maar goed, mooi, dat jij het dan gevonden hebt. Mogelijk voor jou geschikt, maar ik zou dergelijke zaken niet aanbevelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan