style teksten

Status
Niet open voor verdere reacties.

saskiab

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2009
hallo,

ikheb een probleem.

als ik tekst opmaak dan gaat dreamweaver weet ik het hoeveel styles aanmaken. zelfs de naamgeving zit geen logica in want zo geeft hij in de lijst style 1, style, 25, style, 40, style,59, en ga maar door. zo heb ik in de code dus ineens voor een regel tekst ineens 3 soorten styles in mijn span class code. ik snap er helemal niets van hoe ik nu mijn tekst op moet maken. ik wilde de tekst van oranje nu eens donkerblauw maken maar dat wil dus niet op de een of andere manier.

wat ik doe is het volgende(misschien is dat fout) ik type tekst ik selecteer het en selecteer de juiste lettertype, dan de kleur en de lettergroote en evt. vet gedrukt of niet.
als ik nu de lettergrote verander dan selecteer ik de tekst en selecteer dan bijv. 10 .

ik doe alles in de property inspector. mijn preferences zijn use css instead of html. is aangevinkt.

ik hoop dat jullie het snappen en me kunnen helpen.
groetjes saskia
www.decoratiewerk.tk

hallo,

ikheb een probleem.

als ik tekst opmaak dan gaat dreamweaver weet ik het hoeveel styles aanmaken. zelfs de naamgeving zit geen logica in want zo geeft hij in de lijst style 1, style, 25, style, 40, style,59, en ga maar door. zo heb ik in de code dus ineens voor een regel tekst ineens 3 soorten styles in mijn span class code. ik snap er helemal niets van hoe ik nu mijn tekst op moet maken. ik wilde de tekst van oranje nu eens donkerblauw maken maar dat wil dus niet op de een of andere manier.

wat ik doe is het volgende(misschien is dat fout) ik type tekst ik selecteer het en selecteer de juiste lettertype, dan de kleur en de lettergroote en evt. vet gedrukt of niet.
als ik nu de lettergrote verander dan selecteer ik de tekst en selecteer dan bijv. 10 .

ik doe alles in de property inspector. mijn preferences zijn use css instead of html. is aangevinkt.

ik hoop dat jullie het snappen en me kunnen helpen.
groetjes saskia
www.decoratiewerk.tk

Hi,

zou je in dit geval dan niet beter je eigen CSS definiëren?
Dan kun je de combinaties in 1 CLASS of ID zetten.

oke hoe? en hoe schoon ik mijn code zo makkelijk mogelijk op? want via de manage styles en remove werkt niet omdat ik steeds de melding krijg dat hij locked is

groetjes saskia

oke hoe? en hoe schoon ik mijn code zo makkelijk mogelijk op? want via de manage styles en remove werkt niet omdat ik steeds de melding krijg dat hij locked is

groetjes saskia

Hi,
ik heb gewerkt met MX en DW8, maar stap over naar Aptana en Joomla. Ik heb lock situaties altijd omzeild door in de code gaan zitten snijden. Dat kan bij mij door in de code-view te gaan zitten en dan de overbodige, in dit geval CSS, code te verwijderen. Lukt dit niet dan kan het in een gewone text-editor als kladblok, NPP of Wordpad, maar maak dan wel even een veiligheids kopie van jouw bestand.

Wat ook nog een mogelijkheid is: werk je met een template? Zo ja, dan zul je ongewenste CSS eerst in de template uit de not-editable regionen moeten verwijderen waarna de wijzigingen automatisch in de gekoppelde pagina's doorgevoerd worden. Ook zou de CSS in deze template-situatie niet gelocked moeten zijn,

Als je veel style-definities hebt zet ze dan bij voorkeur in een apart bestand en importeer het in de HTML:
Voorbeeld:
Code:
<style type="text/css">
<!--
	@import url(lcfk.css);
-->
</style>
Hier wordt het bestandje lcfk.css geimporteerd.
Voor naslag en tutorials is nog steeds www.w3schools.com mijn favoriet, hoewel de nederllandse markt ook wel wat heeft en natuurlijk is er helpmij.nl

Laatst bewerkt:
hoi

ja ik heb idd templates. Ik heb ze uit de templates gehaald en de updates naar de pagina's voltooid maar op de een of andere manier blijven ze in de code staan.

ik heb dus een code voor een tekst waar staat:

<td width="780" colspan="2" valign="top" scope="col"><p align="center"><span class="style12 style19 style19"><span class="style12 style19 style21"><span class="style12 style19 style42 style40"><span class="style12 style19 style42 style48"><span class="style12 style49"><span class="style12 style51"><span class="style12 style53">Abraham &amp; Sarah</span></span></span><br>
</span></span></span></span>
<span class="style12 style54">Hieronder kunt u een keuze maken uit de borden. De afmetingen staan erbij. <br>
Voor bestelling/reserveringen
de naam gebruiken die onder de afbeelding staat.</span><span class="style12"><br>
</span></p>
<table width="690" border="5" align="center" cellpadding="0" cellspacing="2" bordercolor="#105770" bgcolor="#EBF8FB">
<!--DWLayoutTable-->
<tr align="center" valign="middle" bgcolor="#D1E9E9">

je ziet dus.... het is 1 grote zooi!

oke nu heb ik alle style1 etc etc verwijderd via de property inspector bij de templates e'n bij elke html pagina apart ook en opnieuw gesaved. nu zijn ze bij de pagina's als ik ze open niet meer in de property inspector te vinden maar ze staan nog steeds in de code. Je gaat toch niet menen dat ik alle tekst bij langs moet gaan en al die stomme tags met de hand moet gaan zitten deleten? men! dat word een karwei! Want hóe ik het heb gedaan weet ik niet maar er staat zowat bij élke nieuwe regel zo'n tag met stuk of 5 style's erin.

verschrikkelijk. Ligt het nu aan mij? of is dat programma ook niet erg superhandig op deze manier.

groetjes saskia

hoi

ja ik heb idd templates. Ik heb ze uit de templates gehaald en de updates naar de pagina's voltooid maar op de een of andere manier blijven ze in de code staan.

ik heb dus een code voor een tekst waar staat:

<td width="780" colspan="2" valign="top" scope="col"><p align="center"><span class="style12 style19 style19"><span class="style12 style19 style21"><span class="style12 style19 style42 style40"><span class="style12 style19 style42 style48"><span class="style12 style49"><span class="style12 style51"><span class="style12 style53">Abraham &amp; Sarah</span></span></span><br>
</span></span></span></span>
<span class="style12 style54">Hieronder kunt u een keuze maken uit de borden. De afmetingen staan erbij. <br>
de naam gebruiken die onder de afbeelding staat.</span><span class="style12"><br>
</span></p>
<table width="690" border="5" align="center" cellpadding="0" cellspacing="2" bordercolor="#105770" bgcolor="#EBF8FB">
<!--DWLayoutTable-->

je ziet dus.... het is 1 grote zooi!

Hi,

some bende!

Code:
<td width="780" colspan="2" valign="top" scope="col"><p align="center>Abraham &amp; Sarah
                Hieronder kunt u een keuze maken uit de borden. De afmetingen staan erbij. <br>
        de naam gebruiken die onder de afbeelding staat</p>
              <!--DWLayoutTable-->

.. toen ik de SPAN had weggehaald wist ik waarover het ging..:)

Ik denk dat de layout table de style definities blokkeert, maar weet het niet zeker.

Belangrijk is nou om de gewenste tekstopmaak even voor jezelf vast te stellen en daar een aantal CLASS-es voor te definiëren. Tenzij de tekst geheel in een paragraaf of ander blockelement staat moet je daarvoor de SPAN class="jouw class definitie" gaan gebruiken.
Als je een basislayout al hebt bedacht kun je die al in een soort standaard CSS-regel vastleggen.

Op naar de volgende stap .... :)

oke nu heb ik alle style1 etc etc verwijderd via de property inspector bij de templates e'n bij elke html pagina apart ook en opnieuw gesaved. nu zijn ze bij de pagina's als ik ze open niet meer in de property inspector te vinden maar ze staan nog steeds in de code. Je gaat toch niet menen dat ik alle tekst bij langs moet gaan en al die stomme tags met de hand moet gaan zitten deleten? men! dat word een karwei! Want hóe ik het heb gedaan weet ik niet maar er staat zowat bij élke nieuwe regel zo'n tag met stuk of 5 style's erin.

verschrikkelijk. Ligt het nu aan mij? of is dat programma ook niet erg superhandig op deze manier.

groetjes saskia

Hi,
met ctrl-f kun je de span's makkelijk terugvinden.
Met de replace functie kun je voor een deel de span's groepsgewijs verwijderen

oh good lord het klinkt al lekker moeilijk!:D
het enige wat ik weet is mijn lettertype moet segoe print zijn (en dan volgt er een paar reservebackups in het lijstje) en de kleur .

voor de koptekst 24 en de rest van de tekst 14. op sommige pagina's moer er hier en daar dan ook een woordje vet gedrukt.

kan ik dan 2 style's maken en dan als een woord vet moet die dan selecteren en vet maken. of moet ik dan speciaal voor dat woord een nieuwe style maken? en als ik dan met een maand ineens de kleur van de tekst wil veranderen kan dat dan via manage styles?

ben ik nu een beetje op weg of sla ik de plank meters mis?

en is het dan makkelijker voor mij(of juist moeilijker:confused:) om het in de template vast te leggen zodat het ge-updated word naar alle pagina's. of kan ik dan de kop en voettekst niet meer afzonderlijk maken in grootte.

nou veel vragen dus. hoop dat je me nog wil helpen;) heb het boek van dummy's er al bij maar kan niet vinden welk hoofdstuk het hoort te staan.

ik zal morgenavond eens even weer wat proberen.
groetjes saskia

het enige wat ik weet is mijn lettertype moet segoe print zijn (en dan volgt er een paar reservebackups in het lijstje) en de kleur .

voor de koptekst 24 en de rest van de tekst 14. op sommige pagina's moer er hier en daar dan ook een woordje vet gedrukt.
==> dit zou je kunnen oplossen met de H1 tag (H2 -> H6 zijn ook mogelijk). De CSS daarvoor wordt dan (voorbeeld):

h1 {
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size:18px;
}

kan ik dan 2 style's maken en dan als een woord vet moet die dan selecteren en vet maken. of moet ik dan speciaal voor dat woord een nieuwe style maken? Nee, mag wel maar DW geeft de mogelijkheid om direct (via de text-werkbalk) geselecteerde tekst, woord of woorden, vet te maken

en als ik dan met een maand ineens de kleur van de tekst wil veranderen kan dat dan via manage styles?
==> dit is een goeie: we willen stijlbeschrijving en inhoud splitsen. Daarvoor is CSS. De @import van een CSS-bestand (in de template beschrijven aub) Heb je CSS-regel voor een stuk tekst, die rood moet zijn en de volgende maand wit, dan hoef je in die CSS-regel alleen maar rood in wit te verandere en site-wide is de aanpassing voor elkaar. Site wel even uploaden.

ben ik nu een beetje op weg of sla ik de plank meters mis?
==> Je gaat aardig goed

en is het dan makkelijker voor mij(of juist moeilijker:confused:) om het in de template vast te leggen zodat het ge-updated word naar alle pagina's. of kan ik dan de kop en voettekst niet meer afzonderlijk maken in grootte.
==> zoals hierboven: bij voorkeur in de template en een stijlbestand. Maar laat je niet dwingen in een richting als je daar geen zin in hebt. Doe wat efficiënt is (CSS-definities en templategebruik) maar kleine bijstellingen in het html bestand, praktisch gezien.

oke ik denk dat ik het snap. moet er in de praktijk nog even mee aan de gang maar nu geen zin in morgen weer een dag.

alvast bedankt voor de hulp en je hoort vast nog van me:D

groetjes saskia

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan