• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

subbladen

• Onderwerp starter Onderwerp starter nak
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

nak

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2007
Weet iemand hoe ik werkbladen weer onder kan verdelen in meerdere subbladen?
In mijn geval heb ik in een werkmap, 8 werkbladen onder in beeld.
Als ik één van deze aan zou klikken wil ik graag dat het blad wordt ehmm 'uitgevouwen' waardoor er onder in beeld weer andere tabblaadjes komen met de maanden jan t/m dec

Weet iemand hoe ik werkbladen weer onder kan verdelen in meerdere subbladen?
In mijn geval heb ik in een werkmap, 8 werkbladen onder in beeld.
Als ik één van deze aan zou klikken wil ik graag dat het blad wordt ehmm 'uitgevouwen' waardoor er onder in beeld weer andere tabblaadjes komen met de maanden jan t/m dec

Dat wilt zeggen dat je 8 * 12 tabbladen hebt, dus 96.

Ik zou dat niet doen eerlijk gezegd. Is er geen betere mogelijkheid om je werkblad in te delen?

Al is wat je wilt wel mogelijk hoor, daar niet van. Wel met VBA code.

Wigi

Hallo wigi,
Ik ben nog niet zo ervaren met Excel ben meer autodidactisch bezig.
maar wat is een VBA code voor iets?

Hallo wigi,
Ik ben nog niet zo ervaren met Excel ben meer autodidactisch bezig.
maar wat is een VBA code voor iets?

Alle acties (en nog veel meer) die je in Excel kan doen, kan je ook gaan programmeren met VBA, Visual Basic for Applications. Je kiest dan tevens de volgorde waarin je bepaalde acties laat uitvoeren door Excel zelf. Bv. het kopieren van een bepaald bereik, grafieken automatisch opmaken, ...

Je kan dus ook code schrijven voor het verbergen van tabbladen. Dit is net hetzelfde als zou jij Opmaak > Blad > Verbergen zou doen in de 'gewone' Excel.

Maar ga toch maar vooral voor een betere structuur in je document, en geen 96 tabbladen. Kans is reëel dat vroeg of laat je bestand daardoor crasht.

Wigi

Alle acties (en nog veel meer) die je in Excel kan doen, kan je ook gaan programmeren met VBA, Visual Basic for Applications. Je kiest dan tevens de volgorde waarin je bepaalde acties laat uitvoeren door Excel zelf. Bv. het kopieren van een bepaald bereik, grafieken automatisch opmaken, ...

Je kan dus ook code schrijven voor het verbergen van tabbladen. Dit is net hetzelfde als zou jij Opmaak > Blad > Verbergen zou doen in de 'gewone' Excel.

Maar ga toch maar vooral voor een betere structuur in je document, en geen 96 tabbladen. Kans is reëel dat vroeg of laat je bestand daardoor crasht.

Wigi

@Wigi

Jij had me hier ook al voor gewaarschuwd, maar ik meende gelezen te hebben dat bij excel 2003 max 256 werkbladen kon bevatten zonder problemen. Bij 2007 is dat zelfs onbeperkt, doch afhankelijk van beschikbaar geheugen en systeembronnen.
zie http://office.microsoft.com/nl-nl/excel/HP100738491043.aspx#WorksheetWorkbook

Heb je het ooit ervaren en hoe komt dat dan? b.v. bestand te groot of te uitgebreid???

CrashPuppy

Dat wilt zeggen dat je 8 * 12 tabbladen hebt, dus 96.

Ik zou dat niet doen eerlijk gezegd. Is er geen betere mogelijkheid om je werkblad in te delen?

Al is wat je wilt wel mogelijk hoor, daar niet van. Wel met VBA code.

Wigi

Ja, maar hoe dan?
Is het misschien mogelijk dat ik een menu in beeld krijg met 8 namen en dat ik dan een naam kan kiezen. Als ik dan een naam aanklik dat ik dan van die persoon een werkmap in beeld krijg met twaalf werkbladen.
Iedere naam zijn eigen werkmap met 12 werkbladen( voor de maanden)
Ik weet ook wel dat ik het met 8 bestanden kan doen maar mij lijkt het handiger dat ik het in één bestand hou. :confused:

In deze recente topic kan je gelijkaardige code vinden. Mijn voorstel is om die te gebruiken - mits beetje aangepast - en met hyperlinks binnen je bestand naar de juiste maand. Hou het bestand op 8 tabbladen, en op elk van die 8 staat dan dezelfde structuur voor 12 maanden. Veel beter dit dan met 96 tabbladen werken, zelfs al heb je daarvoor een deftige navigatie.

Hyperlinks maak je met Ctrl-K.

Wigi

voorbeelden

Oei, ik ben bang dat dit nog wat te hoog gegrepen is voor mij.
Er staan een aantal voorbeelden in, maar ik zie nog niet zo hoe ik dat kan gebruiken.
Nu mekkert mijn excel wel als ik zo'n voorbeeld open, staat iets over makro's en beveiliging of zo.
Misschien moet ik dat eerst wat aanpassen, ik zal wel wat proberen en me verdiepen in hyperlinks.
Ik heb van de bieb een megadik boek over excel, hopelijk kom ik daar mee verder.
tot zover bedankt voor het meedenken.

gr Nak

voorbeelden

met de beveiliging op laag kan ik de voorbeelden wel begrijpen maar het is niet iets wat ik zoek.
Kan het misschien niet met een pull-down menu waarbij ik één persoon(van de 8) kan kiezen waarbij dan een zijn/haar werkmap in beeld komt met twaalf werkbladen?
De bedoeling is dat ik voor 8 personen een kasboek in elkaar wil zetten.
In plaats van 8 losse bestanden zou ik dan graag één bestand willen hebben met daarin dus een kasboek voor elke persoon.

gr Nak

Gebruik het eerste schermpje uit de andere topic om naar het juiste blad van de persoon te gaan, dus 1 van de 8 bladen. Daarbinnen in dat blad stel je een kasboek op voor 12 maanden. Nu duidelijk?

hyperlinks

Hoi Wigi,
Ik heb me wat verdiept in hyperlinks en ik heb het zo goed als voorelkaar met die dingen.
bedankt nog voor de vele tips.:thumb:
gr Nak

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan