Subform in Data-Entry mode zetten (of net uit) via button

Status
Niet open voor verdere reacties.

DirkManet

Gebruiker
Lid geworden
14 aug 2014
Hallo,

ik heb het volgende probleem:
Ik heb een formulier Leverancier met een subformulier Betalingen, waarin de betalingen aan die leverancier staan vermeld.
Omdat er soms een betaling bijgezet moet worden staat in het subform DataEntry op aan.
Meestal wil ik gewoon kijken, en stoort de lege regel.
Daarom zou ik dit standaard op uit willen hebben (dus geen lege rel), met een button op het scherm 'Extra betaling'.
Als ik op de button klik, moet het subformulier getoond worden met een 'lege' regel om een betaling toe te voegen (DataEntry=yes, refresh?).
Als ik weer klik op 'Extra betaling', zou de lege regel weer weg moeten zijn (DataEntry is no).

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groeten
Dirrk

Een formulier kan verschillende statussen hebben, waaronder (ik noem de Nederlandse termen, want die zijn nu eenmaal beter ingeburgerd) <Gegevensinvoer> en <Toevoegingen toestaan>. De 2 zijn niet aan elkaar gekoppeld, al kunnen ze elkaar wel in de weg zitten. Als je de lege (nieuwe record) rij kwijt wilt, dan zet je <Toevoegingen toestaan> op Nee, en <Gegevensinvoer> ook op Nee. Met een knop kun je dan switchen. Je zet dan met de actie <Toevoegingen toestaan> op Ja, en <Gegevensinvoer> ook op Ja. Je krijgt nu een leeg record te zien. Eventueel kun je de situatie weer terugzetten door de waarden weer te switchen en het formulier met Requery opnieuw in te lezen.

Subform in Data-Entry mode zetten (of net uit) via button - Knop

Beste Octafish,

Dankjewel. De actie onder de knop zetten was net het probleem, met name zodanig dat het subform met meerdere regels steeds in de gewenste toestand blijft, want daar lukt het niet zo goed.
Ik heb nu een onzichtbaar veld op het formulier geplaatst, wat de gekozen waarde (regels tonen of regels bewerken) opslaat. Bij SubForm current wordt dit uitgelezen.

Als ik naar een nieuw record op het hoofdformulier spring, heb ik daar bij Form Current de waardes gereset. om ervoor te zorgen dat het veld op het subform wordt gereset.

Dat kan waarschijnlijk veel eenvoudiger (met variabelen?) maar het resultaat is bereikt.

Met vriendelijke groeten
Dirk

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik moest 3 keer lezen wat er nu stond, en dan weet je al waar dit heen gaat: het kan inderdaad een stuk simpeler. Dat extra veld heb je dus niet nodig (en ook geen variabelen trouwens). Je kunt de status helemaal regelen op basis van de Caption van de knop. Die mag 2 waarden hebben: "Tonen" of "Bewerken". En op basis daarvan kun je de status van het formulier al instellen.

Data entry aan/uit via button

Inderdaad, geweldige tip en heel simpel. Thanks!

Mag je de vraag nog op <Opgelost> zetten :).

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan