Subformulier op basis van een kruistabelquery

Status
Niet open voor verdere reacties.

Peetbeest

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2013
Beste Helpmij-ers,

Ik heb een formulier gemaakt op basis van een kruistabelquery. Als ik dit formulier echter wil gebruiken als een subformulier in een leeg formulier (in dit leeg formulier zouden meerde subformulieren op basis van verschillende kruistabelquery's moeten komen) krijg ik de melding:

U kunt een SQL Pass Through-query of een kruistabelquery met wisselbare kolomkoppen niet gebruiken als recordbron voor een subformulier of subrapport.
Stel de eigenschap kolomkoptekst van de query in voordat u het subformulier of subrapport verbindt met een kruistabel.

Waar ga ik in de fout en hoe kan ik het oplossen in Access 2010?
Alvast bedankt,
Dirk.

De foutmelding zegt op zich genoeg: je kunt geen kruistabel gebruiken in een subformulier. De 'fout' ligt dus bij Microsoft, en niet bij jou. Jouw fout is hooguit dat je met een auto die alleen rechtsaf kan tóch probeert linksaf te slaan ;)

Ik heb (meer tijd nu) de vraag nog even doorgelezen, en als je dat doet, dan zie je de oplossing ook al aangegeven :). Stel namelijk de kolomkoppen zelf in, en je bent klaar. Of dat mogelijk is, hangt van je kruistabel af overigens, want dat hangt van je data af. Als je een kruistabel maakt op basis van maanden (omzetten per klant per maand bijvoorbeeld) dan weet je van tevoren dat er niet meer dan 12 maanden zijn, en je weet hoe ze heten. Draai je de kruistabel voor dit jaar, dan heb je, als je niks instelt, nu 5 maanden als resultaat. En een kruistabel die het op je subformulier niet doet. Daarnaast heb je nog het nadeel dat de maanden alfabetisch worden getoond, en dat is natuurlijk ook niet geweldig.
Typ je de 12 maanden zélf in bij de Eigenschap van het kolomveld <Kolomkoptekst> van het kolomveld, dan staan de maanden wél in de goede volgorde (mits je dat natuurlijk correct invoert) én je kruistabelformulier is correct. Bovendien (derde voordeel) zie je nu voor de resterende maanden al een kolom staan, die dan uiteraard nog leeg is.

Beste Michel,

Dit is inderdaad een oplossing die werkt voor mij.
Hartelijk bedankt,
Dirk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan